• Fröken W

9 månader vaknar så tidigt

Themis skrev 2017-07-31 09:14:55 följande:

90 minuter sömn på förmiddagen är länge, du kan försöka korta av det 5 min åt gången så att barnet blir trött och du kan tidigarelägga eftermiddagssömnen och minska den totala sömntiden på dagen. 

Ändra ena dagen och låt sen någon dag vara samma innan du ändrar igen om barnet har svårt att vänja sig. När du är nere på 25 minuter i förmiddagspasset kan du testa att bara vila ihop en stund den tiden men ändå aktivera barnet så det inte somnar, med t.ex. musik.

På det viset får du så småningom ihop bara en sovpaus dagtid direkt efter lunchen, som det är på förskolan. 

Nästa steg är att senarelägga kvällssömnen på samma sätt och se hur det blir.

Jag skiftade mitt barns tider 5 minuter åt gången för att bli av med nattmatning och få ihop sovstunderna och jag tyckte det funkade bra.

Fast med tanke på att hon "bara" sover 9-9,5 timmar under natten så behöver hon ju sömnen på förmiddagen. En 9 månaders behöver ca 16 timmars sömn/dygn. Det brukar vara bra att försöka få till ca 12 timmar på natten och sedan två sovstunder på dagen som är 1-2 timmar vardera.

Ts, har du provat att ta över henne till er säng och ge välling när hon vaknar? Kanske kan hon somna om efter det.

Har ni mörkläggningsgardiner så det verkligen blir mörkt? Tänk på att mörklägga även rummen runt omkring så det inte kommer in ljus från någon annanstans, eller stäng dörren men det är väl säkert svårt med treåringen.

Lycka till!
  • Fröken W
    mickisen skrev 2017-07-31 20:51:37 följande:

Absolut! Tycker det är så konstigt bara, känns som att om jag lägger henne senare så vaknar hon tidigare och tvärtom, inte helt logiskt enligt mig...

Barn sover ofta sämre på natten om de får för lite eller för mycket sömn. Kolla på sidan rullavagn.nu Där man man fylla i ålder på sitt barn och när h*n brukar vakna så

ger de förslag på när det är dags för tupplurar. Det har stämt väldigt bra på min dotter från att hon var 6-7 månader (hon är 10 månader nu).

Bläddra ner bland lästipsen på första sidan tills du kommer till en artikel som heter något i stil med "Fem anledningar till att din bebis vaknar på natten och tips för mer sömn". Jag provar klistra in adressen direkt till länken, annars får du som sagt bläddra.

rullavagn.nu/blogg/fem-anledningar-till-att-din-bebis-vaknar-pa-natten-och-hur-du-gor-att-fa-sova-mer/
Svar på tråden 9 månader vaknar så tidigt