• gurra

Hur få snyggt snitt?

Ser att flera väninnor som blivit snittade får ett fult häng över snittet. Jag har själv gjort två snitt och har samma problem. Känner även ett fåtal som inte har någon hänghud över. Har ni hört talas om några tips eller dylikt som kan göras för detta? Man kan ju exempelvis tejpa för att själva ärret ska bli fint men nu pratar jag om hur man ska göra för att slippa hänget över.

Är smal för övrigt så har svårt att gå ned mer...

• Svar på tråden Hur få snyggt snitt?
  • Ljbs

Aldrig blivit snittas.fött 3 barn. Vägt mellan 82-101 på de 8 år jag spenderat med att vara gravid och föda barn. Är 179 lång.

Har ändå det där vecket lr hänget du beskriver.

Efter första såg kag ut som innan. Efter andra en liten gravid kulmage o efter tredje ver kag inte hur slut resultatet blir än.

Skulle jag snittas fjärde gången skulle jag nog se jävlig ut.

• Jag är bara jag

Skulle absolut inte kunna hända när jag frågade kirurgen före snittet. Och vad hände- jo världens äckligaste överhäng plus ingen känsel! Det fanns helt enkelt inga risker eller men man kunde få av ks. enligt flera läkare jag pratade med! Jo, tjena...Jag är smal f.ö, ser ju för sjukt ut med det där överhänget. Tror tyvärr att operation är enda sättet och det ger jag mig absolut inte på.

• Anonym (Lo)

Det handlar inte bara om snittet, kan vara överskottshud efter graviditeten. Olika personer har olika förutsättning för att huden ska dra ihop sig och magen kan också ha varit olika stor. Men mitt snitt har inget häng än i alla fall (ett år sen). Tror att tekniken nuförtiden är bättre än för några år sedan. I alla fall sa de att det utvecklas mycket. I efterhand är det väl svårt att göra något åt förutom plastikkirurgi.

• Jag är bara jag
    Anonym (Lo) skrev 2017-07-28 22:50:03 följande:
    Det handlar inte bara om snittet, kan vara överskottshud efter graviditeten. Olika personer har olika förutsättning för att huden ska dra ihop sig och magen kan också ha varit olika stor. Men mitt snitt har inget häng än i alla fall (ett år sen). Tror att tekniken nuförtiden är bättre än för några år sedan. I alla fall sa de att det utvecklas mycket. I efterhand är det väl svårt att göra något åt förutom plastikkirurgi.
    Absolut inte överskottshud för mig i alla fall! Jag har en tvär kant precis ovanför snittet. Tydlig valk. Läst att det beror på att de syr för hårt. Jag fick ett litet överhäng vid laparoskopi också så jag frågade specifikt om just det före operationen och fick till svar att det absolut inte kunde bli så! Så gissa om jag är förbannad! Ser absurt ut i profil. Ingen jag sett hur rejäl gravidmage de än haft kvar länge och väl efter en graviditet har sett ut så. Så tekniken är inte bättre nu, jag gjorde detta i november.
  • Jodyanna

Hade så i början.. som en liten valk över snittet men nu är dr helt slätt igen. Så antar att de försvinner. Tejpade minst 6 månader.

• Jag är bara jag
    Jodyanna skrev 2017-07-28 23:06:09 följande:
    Hade så i början.. som en liten valk över snittet men nu är dr helt slätt igen. Så antar att de försvinner. Tejpade minst 6 månader.
    Min är flera centimeter. Tejpat själva såret oavbrutet i 8 månader, men inte överhänget. Det hade ju krävts en jättestor bred kompress för så breda kirurgtejpar finns ju inte.
  • MeandHim

Jag hade väldigt (extremt lite enligt läkaren) underhudsfett på magen då jag spydde som en kalv.
    Blev akutsnitt. Ärret hamnade väldigt långt ner men väldigt fint ihopsytt och inget överhäng alls. Något snett om man ska vs petig. Hörde att det kunde bli häng och va rädd för det men så glad att jag slapp.

• Jag är bara jag
    Jodyanna skrev 2017-07-28 23:16:23 följande:
    Vad är flera centimeter? Snittet eller "valken"?
    Valken. Snittet är fint, börjat blekna.
  • Jodyanna

Okej.. Ja men de beror kanske vart de sitter. Mitt sitter väldigt lågt men hade som sagt samma som du men en dag va den borta. Vet inte hur eller varför den försvann. Men hur lång tid är de sen du gjorde de?

• Lisasmor

Tror precis som någon här över att det handlar om hur hårt de syr. Det är inte lätt att sy precis jämnt och lagom åtdraget i en mage som nyss varit gravid. Hade själv en (iofs liten) bulle över ärret i ca 1 år, mest på ena sidan där ärret var stramare. Försvann sen när huden släppte efter lite. Din bulle går säkert att åtgärda med plastikkirurgi om den är mycket störande, är ju lättare att se hur hårt som är lagom att sy om magen är platt.

• missUniversum

Väldigt många får det av snitt tyvärr. Efteråt är det väl inte mycket att göra åt förutom att hålla sig smal eller plastikoperera. Om man lägger snittet väldigt långt ner eller gör ett lodrätt snitt istället minskar ju risken. Ett lodrätt snitt går dock inte att gömma under troskanten.

• LittleSunshine84

Jag snittades för 1.5 år sedan och snittet har läkt fint och bleknat. Men blir en del överhäng när jag sitter. Jag är smal i övrigt men det är inte uttänjd hud utan det är precis över snittet. Väger 49.5kg /163cm. Var ett akutsnitt.

• Malinmana

Mitt snitt är väldigt fint gjort och jag snittades 2006. Tror det kanske är lite olika vart snittet är beroende på hur långt ner i bäckenet barnet låg. Min son och jag hade liksom genomgått i stort sett hela förlossningen , förutom då att han ju inte kom ut, så förmodligen låg han väldigt långt ner och ärret sitter därav precis ovanför blygdbenet.

• Nonym

Jag blev inte snittad, är ?normaltjock? nu och gick upp över 30 kilo vid min graviditet, och har ändå en tydlig valk med hud på magen.

• Anonym (snittad)
    Jodyanna skrev 2017-07-28 23:06:09 följande:

Jag är snittad för tre veckor sedan, blev nyfiken på tejpning, hur tejpade du?
Svar på tråden Hur få snyggt snitt?