• MaddeSss

Rimligt att frisörer inte lyckas täcka grått hår?

Hej,

Ville stämma av om jag har orimliga krav eller om det för en frisör idag inte är möjligt att täcka gråa hår till 100%.

Är 32 år och har ca 5% gråa strån mestadels framtill vilket gör det extra synligt. Trots bottenfärg och slingor tycker jag frisören knapp lyckas täcka det grå bättre än hemmafärgningar trots att jag påpekar att en stor anledning till besöket är att dölja det gråa. Är det en tekniskt omöjlighet?

Är halv svensk och halvt från mellanöstern och har därmed ett mörkbrunt hår. Brukar ljusa upp grundfärgen med en ljusare bottenfärg (ljusbrun)och slingar lite max en gång om året.

Nu sist la min nya frisör i en pigmentering för att täcka det grå (lyckades till kanske 60%) men resulterade i att bottenfärgen blev mörkare än önskat. Det gråa stråna är speciella och slår igenom alla behandlingar jag testa so far.

Har hört förklaringar till att svenska färger inte är tillräckligt starka men har svårt att köpa den förklaringen helt. Någon som vet? Naturligtvis vill man ha skonsamma produkter på knoppen men önskar samtidigt inte ca helt vithårig när jag är 40.

Saknar mina frisörer kompetens? Eller ställer jag krav som är omöjliga? Jag förstår att det är ett hantverksyrke men eftersom dem tar ganska bra betalt dessa dagar tycker jag att en viss träffsäkerhet bör kunna ställas, har jag fel? Betalar ca 1600-2000kr/besök ca 1,5-2,5 tim beroende på om det ska klippas o slingas och känner mig aldrig helt nöjd efter besöken. Känns som mkt går på vad dem har för färger hemma, om dem är trötta eller stressade och trots bildvisningar blir resultatet aldrig mer än 50% likt det man önskade trots att det är ganska vanliga hårfärger, nyanseringar tvättas ut efter 2 veckor osv.

Ngn som känner igen sig eller kan rekommendera vad man ska be om för behandling/frisör/produkt som täcker det grå (även om man vill ljusa upp utan slingor)?

• Svar på tråden Rimligt att frisörer inte lyckas täcka grått hår?
  • Frontline

Varför färgar du inte själv hemma för?
    Betydligt billigare och du kan köra ofta innan du kommer upp i samma pris som hos frissan..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • MaddeSss

Jag upplever inte att jag lyckas täcka det gråa som önskvärt (dock får inte frisörerna ett bättre resultat på den fronten) sedan tycker jag det svårt att komma åt när det gäller endast färg av utväxt och slinga mig själv känns sådär. När jag var yngre färgade jag och kompisarna alltid o klippte varandra men den tiden/intresset finns inte längre :/

• Jag är bara jag

Hemmafärg täcker ju så det är väl det minsta man kan begära att det ska göra för så otroliga summor hos frisören.

• Hejsvejhej

Det är frisörens kompetens alt. färgernas kvalité. Rätt färg och rätt väteperoxid (oftast 6%) idag täcker till 100% grått hår. Antingen så har nog inte frisören tillräckligt bra färger eller så blandar hon med fel förhållanden mellan färg och väte eller med en för svag väte. Alternativt om du inte färgar HELA håret? Om du endast har färg i botten och slingor på resten kommer det givet finnas många ofärgade slingor kvar som därmed är grå till viss del.

Det finns vad jag vet ingen toning / färgbomb / nyansering som tar på grått.

Kanske är problem med vissa färger och uppljusning för grått hår. Tänker eftersom man generellt säger 6% väte till gråfärg men för uppljusning krävs oftast 9% eller 12%.. Dock borde frisören med sin kompetens kunna lösa det isf :)

• MaddeSss

Tack för alla svar! Hoppas på fler input med :)

Min näst senaste frisör har använt 6% väteperoxid + bottenfärg en tub färg från Wella Kolestone 7.1 Tror jag den hette. I takt med att det gråa ökade blev också resultatet att jag kännde mig mer o mer missnöjd då jag såg att det gråa inte var täckt trots bottenfärg, slingor (som i sig gör det gråa mindre framträdande då miljön är ljusare mot det gråa stråna) och nyansering.

Sliter dem högre % mkt mer på håret? Känns dumt om det ska fungera vid 6% då man samtidigt vill ha ett frisk hår.. :/

Då det oftast handlar om färgning av utväxt med bottenfärg så färgas inte hela håret utan hela botten täcks och sedan läggs nyansering i längderna då dem annars tenderar att slå mot gult ( detta tvättas snabbt ut dock) alternativt lite slingning innan nyanseringen. I överhåret där det gråa finns finns heller inget grått i längderna eftersom det grå har kommit senaste två åren och jag har långt hår så det grå har inte kommit så långt ner samt att överhåret är ganska slingat.

Provade en ny frisör som gjorde ngn pigmentering framtill då jag berättade att jag var missnöjd med mina senaste besök då det gråa inte var täckt. Resultat blev att bottenfärgen framtill är mörkare än baktill med inslagna av det gråa fortfarande :/ Skimret från de grå lyser hehe så håret ser lite fettigt ut. Säkert bara jag o frisörer som ser det men för dem pengarna och den tiden känner jag mig inte väl tillmods och undrar om jag behöver vänja mig vid att vara grå/vithårig innan 40.

Ska man kräva att se diplom då det känns som många hoppat över kemidelen på utbildningen gått direkt på praktiken och kör på känsla? Vilka frisörutbildningar är välrenommerade? Vilka färger är dem bästa på marknaden?

D är ju tyvärr väldigt svårt för mig som kund att kontrollera att dem måttar och blandar rätt och kan förutspå ett ungefärligt resultat av blandningen o då har jag ändå försökt sätta mig in lekmannamässigt i väteperoxider, verkningsgrader etc :S

Tackasm för alla tips :)

• Gulletussan
    MaddeSss skrev 2017-07-28 00:44:39 följande:

Tack för alla svar! Hoppas på fler input med :)

Min näst senaste frisör har använt 6% väteperoxid + bottenfärg en tub färg från Wella Kolestone 7.1 Tror jag den hette. I takt med att det gråa ökade blev också resultatet att jag kännde mig mer o mer missnöjd då jag såg att det gråa inte var täckt trots bottenfärg, slingor (som i sig gör det gråa mindre framträdande då miljön är ljusare mot det gråa stråna) och nyansering.

Sliter dem högre % mkt mer på håret? Känns dumt om det ska fungera vid 6% då man samtidigt vill ha ett frisk hår.. :/

Då det oftast handlar om färgning av utväxt med bottenfärg så färgas inte hela håret utan hela botten täcks och sedan läggs nyansering i längderna då dem annars tenderar att slå mot gult ( detta tvättas snabbt ut dock) alternativt lite slingning innan nyanseringen. I överhåret där det gråa finns finns heller inget grått i längderna eftersom det grå har kommit senaste två åren och jag har långt hår så det grå har inte kommit så långt ner samt att överhåret är ganska slingat.

Provade en ny frisör som gjorde ngn pigmentering framtill då jag berättade att jag var missnöjd med mina senaste besök då det gråa inte var täckt. Resultat blev att bottenfärgen framtill är mörkare än baktill med inslagna av det gråa fortfarande :/ Skimret från de grå lyser hehe så håret ser lite fettigt ut. Säkert bara jag o frisörer som ser det men för dem pengarna och den tiden känner jag mig inte väl tillmods och undrar om jag behöver vänja mig vid att vara grå/vithårig innan 40.

Ska man kräva att se diplom då det känns som många hoppat över kemidelen på utbildningen gått direkt på praktiken och kör på känsla? Vilka frisörutbildningar är välrenommerade? Vilka färger är dem bästa på marknaden?

D är ju tyvärr väldigt svårt för mig som kund att kontrollera att dem måttar och blandar rätt och kan förutspå ett ungefärligt resultat av blandningen o då har jag ändå försökt sätta mig in lekmannamässigt i väteperoxider, verkningsgrader etc :S

Fast ang wellas färger så skulle frisören då använt minst 50% tex 7/0 tillsammans med 7/1 då du måste ha naturton (x/0) till 50% minst för att det ska täcka det gråa. Så klar att det då inte täckt allt ditt gråa med bara 7/1.

Sen ang nyansering som tvättas ut efter någon vecka så måste du ju även underhålla färgen hemma med tex färgbomb eller schamponeringstoning. Ingen färg håller sig snygg utan att jobba med den tyvärr.
  • Hmlan

Jag har inget tips på hur man kan täcka det gråa men om du visar bild eller uttrycker hur du vill ha det, de åtar sig det "projektet" och det sen inte blir bra ska du ju inte behöva betala för det, alternativt att de ger dig en ny behandling för att göra rätt, utan kostnad. Säger du till att du inte är nöjd? När jag inte varit nöjd har jag krävt pengarna tillbaka, och fått det. Om de inte kan täcka det gråa får de ju säga det på förhand, tycker jag.

• nirakanna2

Jag har säkert över 50% grått hår och täcker det när jag färgar hemma (kort hår) med färg från mataffären à 70-80 kr/gång så jag tycker att det är helt rimligt att du kräver att dina grå hår täcks om du färgar hos ett proffs!

• Fru Darcy

Som Gulletussan ovan skriver måste din frisör använda minst 50% naturton (färger som har siffran 0 eller bokstaven N som sista tecken)

7.1 är en kall askton som inte täcker grått hår om den används enbart. Dessutom kan asktoner förstärka det grå iom att de ligger nära grå i nyans. Be din frisör att använda 1/2 del 7/0 och 1/2 del 7/1 nästa gång, gärna med lite längre verkningstid, typ 45 min så kommer färgen täcka bättre.

• EnAnonumius
    MaddeSss skrev 2017-07-28 00:44:39 följande:
    Jag har läst tråden och du har inte orken att färga själv hemma. Synd då det är både billigare och de olika märkena täcker ju grått hår med gott resultat. Även om jag personligen inte har grått hår ännu men jag vet flera som har grått hår som färga med hår färg själva med mycket gott resultat.

Du frågade efter tips. Här är mitt tips.
    Byt frisör och byt till en kompetent frisör. 
    En kompetent frisör skall kunna täcka gråa hår utan problem.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Matematiker

En tanke som slår mig efter din beskrivning är att om de grå stråna har en helt annan kvalité än resten av ditt hår är det ibland så att en färgblandning som läggs över såväl de grå som de icke grå stråna tyvärr kan ge lite olika resultat eftersom utgångsläget på de båda "varianterna" skiljer sig så pass mycket. Det skiljer alltid något på ett grått och ett icke grått strå men i vissa fall och ofta i fall där kunden har utländsk härkomst kan skillnaden vara väldigt stor.

När en färgblandning med massor av pigment för täckbarheten hamnar på hela ditt hår kommer håret som har kvar sina naturliga pigment bli övermättat av pigment (mörkare) och de grå som får den önskade färgen kommer fortfarande synas som ljusare då de bara innehåller den mängd pigment man önskade från början. De kan vara 100% täckta av färg men då övrigt hår också får samma mängd pigment blir det ju skillnad i alla fall. Man hade önskat att det i ditt fall gick att peta upp endast grå strån och färga dem för sig samt övrigt hår för sig, men det går ju inte i praktiken...

Med andra ord tror jag som tröst att dina färgningar kommer se både bättre och jämnare ut när det grå börjar ta över lite mer eftersom du då har ett jämnare utgångsläge. Fram till dess tror jag du kan vara ganska nöjd om det mest är du och frisören som ser själva skillnaden. Många frisörer kan sin kemi och vet vad som är möjligt och inte att förvänta sig, dock glömmer vi bort att våra kunder inte har läst vår kemi och därför har helt andra förväntningar...

• MaddeSss

Frus Darcy o Gulletussan; Jag kollade fel det stod 8.1 på Wella tuben. Krävs det ändå en annan? Har aldrig sett att min frisör innan använt två olika men det kan hon ha gjort. Hon skickade med mig färg hem en gång och då fick jag bara en tub + väte .Blandar man alla delarna lika? Färg + färg + väte

EnAnonimys; Det är inte det att jag inte orkar färga hemma. Mer att jag inte kan då jag har långt hår inte är bra med händerna bakom huvudet.. jag har ju slingor bland annat och dem vill man gärna ha någorlunda jämnt fördelade. Allmänt trixit och man kan inte hålla pga applicera hur länge som helst pga ojämn verkligstid. Skulle jag färga hela håret i en färg så absolut men nu gäller mer utväxt.

Matematiker; ja det är exakt så det blir. Dock hade jag kanske hoppats då bottenfärgen är ljusare än mitt naturliga hår som inte är grått att det bleks ner till rätt ton menas det opigmenterade stråna får i sig det dem ska. Men förstår att det inte blir så exakt. Nu sista blandade hon för mörk färg medvetet bara för att försöka täcka d grå vilket inte lyckades. Ska bada i klorpool snart och hoppas håret ljusare upp sig eftersom jag inte vill bli mörkare hehe.

• MaddeSss

Frus Darcy o Gulletussan; Jag kollade fel det stod 8.1 på Wella tuben. Krävs det ändå en annan? Har aldrig sett att min frisör innan använt två olika men det kan hon ha gjort. Hon skickade med mig färg hem en gång och då fick jag bara en tub + väte .Blandar man alla delarna lika? Färg + färg + väte

EnAnonimys; Det är inte det att jag inte orkar färga hemma. Mer att jag inte kan då jag har långt hår inte är bra med händerna bakom huvudet.. jag har ju slingor bland annat och dem vill man gärna ha någorlunda jämnt fördelade. Allmänt trixit och man kan inte hålla pga applicera hur länge som helst pga ojämn verkligstid. Skulle jag färga hela håret i en färg så absolut men nu gäller mer utväxt.

Matematiker; ja det är exakt så det blir. Dock hade jag kanske hoppats då bottenfärgen är ljusare än mitt naturliga hår som inte är grått att det bleks ner till rätt ton menas det opigmenterade stråna får i sig det dem ska. Men förstår att det inte blir så exakt. Nu sista blandade hon för mörk färg medvetet bara för att försöka täcka d grå vilket inte lyckades. Ska bada i klorpool snart och hoppas håret ljusare upp sig eftersom jag inte vill bli mörkare hehe.

• Fru Darcy
    MaddeSss skrev 2017-07-30 22:29:17 följande:
    Frus Darcy o Gulletussan; Jag kollade fel det stod 8.1 på Wella tuben. Krävs det ändå en annan? Har aldrig sett att min frisör innan använt två olika men det kan hon ha gjort. Hon skickade med mig färg hem en gång och då fick jag bara en tub + väte .Blandar man alla delarna lika? Färg + färg + väte EnAnonimys; Det är inte det att jag inte orkar färga hemma. Mer att jag inte kan då jag har långt hår inte är bra med händerna bakom huvudet.. jag har ju slingor bland annat och dem vill man gärna ha någorlunda jämnt fördelade. Allmänt trixit och man kan inte hålla pga applicera hur länge som helst pga ojämn verkligstid. Skulle jag färga hela håret i en färg så absolut men nu gäller mer utväxt. Matematiker; ja det är exakt så det blir. Dock hade jag kanske hoppats då bottenfärgen är ljusare än mitt naturliga hår som inte är grått att det bleks ner till rätt ton menas det opigmenterade stråna får i sig det dem ska. Men förstår att det inte blir så exakt. Nu sista blandade hon för mörk färg medvetet bara för att försöka täcka d grå vilket inte lyckades. Ska bada i klorpool snart och hoppas håret ljusare upp sig eftersom jag inte vill bli mörkare hehe.

Ja du måste ändå ha minst 50% naturton (en färg som slutar på 0) för att täcka det grå. 8.1 är ett steg ljusare än 7.1 och om jag skulle färga ditt hår hade jag använt 2/3 8/0 + 1/3 8.1 + 6% väte för att vara säker på 100% gråhårstäckning.
  • Fru Darcy

Glömde blandningsförhållandet mellan väte och färg; Om du vill ha samma ljushetsläge använder du 1+1 i väte och färg. Tar du mer väte blir du ljusare, mer färg och du blir mörkare.

• Gulletussan
    Fru Darcy skrev 2017-07-31 09:43:38 följande:

Glömde blandningsförhållandet mellan väte och färg; Om du vill ha samma ljushetsläge använder du 1+1 i väte och färg. Tar du mer väte blir du ljusare, mer färg och du blir mörkare.

Med wellas KP ska man alltid blanda 1+1. Du ska varken ta mer eller mindre väte. Gör du det resulterar det bara i att du tex späder ut färgen för mycket och kanske på så vis upplever du färgen ljusare. Men en 5/0 är ju alltid en 5/0. Vill du ha ljusare får man väl gå upp på 6/0 och inte späda ut med mer väte. Det kan du kolla upp direkt med wellas säljare/kundtjänst så får du nog samma svar. Dumt att ge felaktiga råd!

Sen tycker jag att TS frisör gör enormt fel med att skicka med färger hem till TS då dessa färger inte är till för hemmabruk.
  • MaddeSss

Tack för era svar, om jag blir missnöjd hos min nya nästa gång med kan jag lika gärna labba hemma själv o spara pengar. Min förra frisör skulle resa bort en längre tid så det var därför hon löste det så men fattar att det ibte är ok att göra så.. Ska ge min nya en chans till o håller tummarna att hon får till det. Efter senaste besöket konstaterade hon själv att färgen inte tagit bra på det grå och pratade om att Wellas färger är starkare och att hon skulle ta hem det. Dock tog hon ändå fullt pris.. väluppfostrad som är betalade man och gick. Det var ändå bättre än innan ju ändå bättre än innan.

Ha en härlig sommar nu :)

Svar på tråden Rimligt att frisörer inte lyckas täcka grått hår?