Rimligt att frisörer inte lyckas täcka grått hår?
Hej,
Ville stämma av om jag har orimliga krav eller om det för en frisör idag inte är möjligt att täcka gråa hår till 100%.
Är 32 år och har ca 5% gråa strån mestadels framtill vilket gör det extra synligt. Trots bottenfärg och slingor tycker jag frisören knapp lyckas täcka det grå bättre än hemmafärgningar trots att jag påpekar att en stor anledning till besöket är att dölja det gråa. Är det en tekniskt omöjlighet?
Är halv svensk och halvt från mellanöstern och har därmed ett mörkbrunt hår. Brukar ljusa upp grundfärgen med en ljusare bottenfärg (ljusbrun)och slingar lite max en gång om året.
Nu sist la min nya frisör i en pigmentering för att täcka det grå (lyckades till kanske 60%) men resulterade i att bottenfärgen blev mörkare än önskat. Det gråa stråna är speciella och slår igenom alla behandlingar jag testa so far.
Har hört förklaringar till att svenska färger inte är tillräckligt starka men har svårt att köpa den förklaringen helt. Någon som vet? Naturligtvis vill man ha skonsamma produkter på knoppen men önskar samtidigt inte ca helt vithårig när jag är 40.
Saknar mina frisörer kompetens? Eller ställer jag krav som är omöjliga? Jag förstår att det är ett hantverksyrke men eftersom dem tar ganska bra betalt dessa dagar tycker jag att en viss träffsäkerhet bör kunna ställas, har jag fel? Betalar ca 1600-2000kr/besök ca 1,5-2,5 tim beroende på om det ska klippas o slingas och känner mig aldrig helt nöjd efter besöken. Känns som mkt går på vad dem har för färger hemma, om dem är trötta eller stressade och trots bildvisningar blir resultatet aldrig mer än 50% likt det man önskade trots att det är ganska vanliga hårfärger, nyanseringar tvättas ut efter 2 veckor osv.
Ngn som känner igen sig eller kan rekommendera vad man ska be om för behandling/frisör/produkt som täcker det grå (även om man vill ljusa upp utan slingor)?