Inlägg från: Lasse52 |Visa alla inlägg
  • Lasse52

Hur gammal är ok för att bli pappa?

Jag är 59 år och har träffat en betydligt yngre kvinna som är 35 år. Hon har inga barn och längtar mkt starkt efter barn. Hon börjar även känna att tiden rinner iväg och vill ha barn nu.

Jag som redan har tre vuxna barn är mkt tveksam men ska jag behålla min kvinna så är det nog det som gäller. Vad tycker ni? Är det ok och ansvarsfullt att skaffa barn i en så hög ålder som min?

Lasse
  • Svar på tråden Hur gammal är ok för att bli pappa?
  • Lasse52

Tack alla ni för svar och råd.

Alla era synpunkter stämmer väl överens med mina egna tankar både för och emot.Att mens biologiska klocka börjar vända vi 35 år är väl ifs sant, men den mentala utvecklingen fortsätter betydligt längre så det tycker jag definitivt är alldeles för ung ålder för en gräns. Till "Fia" som tycker att det är egoistiskt vill jag säga att min egen önskan är att helst inte skaffa barn. Jag vet däremot att jag är en bra pappa och jag vet att mentalt är jag mycket mognare och klokare efter att ha haft tre barn och levt ett liv än när jag fick mitt första vid 28 år. Jag kommer att ha mycket mer tid, karriären bakom om mig och större erfarenhet och klokskap. På minussidan finns det ni påtalat att jag kommer inte att finnas med lika länge. Ingen tog däremot upp en sak som jag funderar över om barnet kommer att skämmas i skolan osv. Över min ålder. Jag tänker också att jag kommer få mindre tid som mor- och farfar för mina nuvarande barns kommande barn.

Slutligen ger "Carambolan" Svaret som stämmer med min verklighet. Det borde vara bättre med en gammal pappa än ingen pappa alls.

Tack för all er hjälp och kom gärna med fler åsikter.

Lasse
  • Lasse52

Fin berättelse du delger oss "Jag är bara jag" Du försvarar även tanken på att bli far i äldre dar. Anonym som räknar upp en massa risker har nog en poäng i detta men i hur sror utsträkning vet jag inte riktigt utan ska kontrollera saken. För mig är inte det viktiga att det är mina spermier. Jag har som sagt tre barn redan och jag skulle aldrig göra något om det innebar en stor risk för missbildning etc. Min ursprungsfråga var nog mer på det kulturella planet hur samhället ser på saken med äldre pappor. Tack vare tråden så har jag blivit mer optimistisk till åtminstone den saken. Sen får jag undersöka det rent biologiska vidare.

Lasse
Svar på tråden Hur gammal är ok för att bli pappa?