• telly

Vad göra åt utdragna nattningar?

Jag blir tokig. Läggningen tar alltid minst en timme. Läsa saga och mysa till en början går bra. Men när sparkarna kommer, av med täcket, på med täcket, sjunga högt, kramas, inte krama, jonglera med gosedjur... då blir jag tokig.

Vi tog bort dagsvilan idag. Fick en övertrött unge som var grinig framåt eftermiddagen. Inledde kvällsrutinen vid 19... kl 21 somnade hon! Så mycket för det liksom.

Barnet är 3 år. Vi har alltså försökt natta i rimlig tid i treee år! Vi har försökt allt utom 5 min metoden.

Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Vad göra åt utdragna nattningar?
  • telly
    Alexi skrev 2017-07-25 22:27:23 följande:

Låter tidigt att inleda kvällsrutin kl 19, mitt i sommaren... Är hon verkligen trött då?

Ja, hon lekte med nån filt och la den över sig så jag tolkade det som trötthet.

Var rädd att hon skulle bli övertrött eftersom hon varit igång hela dagen.

Normalt brukar vi inleda nattningen vid 20-20:30. Då sover hon 21:30-22...
    BF feb 2018
  • telly
    Meriall skrev 2017-07-27 12:59:52 följande:

Ta upp samma tid varje morgon oavsett hur trött hon är. Om ni vill att hon ska sova tex 20 och det är en rimlig tid med tanke på när hon vaknar men numera somnar hon 23, lägg henne då 23 typ 2 dagar i rad. Hon kommer vara trött och gnällig men somna relativt fort. Sedan börja lägg 2230 istället. Hon vänjer sig vid att vara jättetrött vid läggande och somnar rätt fort. Sedan typ en halvtimme tidigare varje kväll tills ni är på 19.

Hon måste lära sig att somna snabbare och inte ligga vaken och bli van vid det. Var inte rädd för övertrötthet. Jättejobbigt men inte farligt och till slut är det övertrötta barnet också sömnigt. Det är bara en tidsfråga.

Det här är en modifierad variant av så som man gör med vuxna som har insomningsproblem.

Det var ett nytt tips. Tack!
    BF feb 2018
Svar på tråden Vad göra åt utdragna nattningar?