• inez898

Vi som är på femte försöket till första barnet

Jag vill också vara med i tråden. Är på 5e försöket, 1a barnet, båda 28 år. ÄL troligtvis på måndag. Blev jätteledsen när mensen kom sist, grät typ 5 ggr första dygnet. Nu känner jag mig inte ledsen, men helt utan hopp. Typ "jahapp vi får uppenbarligen leva barnlösa". Även om jag vet att statistiken säger 7 mån osv så känner jag på riktigt INGEN som försökt såhär länge, och då har de flesta av mina vänner ändå barn. Men vi fortsätter trots att jag förlorat hoppet hehe, tur att det inte krävs bebishopp för att kunna ligga ;)

• inez898
    egalité skrev 2017-08-11 23:08:56 följande:

Välkommen in!! Har många vänner som försökt flera månader o sedan lyckats, så det verkar vara helt normalt. Men jag känner precis som du fast jag teoretiskt vet att det är helt normalt. Jag fick mitt första barn på andra försöket, men nu går det betydligt trögare! Använder du ägglossningstest? Sedan jag började använda det har jag förstått att jag prickat in min äl helt fel så nu använder jag det slaviskt!

Fick blinkande gubbe på cb ältest idag och lyckades ha sex. Så nu hoppas jag det snart blir fast gubbe!

Tack! Jo, jag vet också teoretiskt att det är normalt, men känslomässigt är en annan sak uppenbarligen. Ja, jag har använt ÄL-test sen andra försöket, tycker det känns skönt att ha lite koll. Men hittills har mina test alltid verifierat det jag själv trott (baserat på flytningar osv) och jag har alltid fått mensen exakt 14 dygn efter ÄL, så jag "vet" att vi prickat rätt varje gång och att det ändå inte har blivit nåt. Men det är väl positivt att jag verkar ha ÄL iaf osv. Och ändå tryggt för dig att veta att du kan bli gravid och få barn (även om jag fattar att känslan är oro/hopplöshet ändå)! :)
  • inez898
    Jooosen skrev 2017-08-12 10:07:03 följande:

Samma här. Kört med äl test oxå några månader. Men egentligen dumt då ja vet. Fast känns tryggt. Får alltid flytningar några dagar innan plus värk den dagen ägget släpper. 28 dagars cykel och haft äl dag 15 eller 16 varje gång. Så prickat har man ju gjort :/ ... kör ni varannan dag kring äl eller hur brukat ni göra?

Vi körde varannan dag de första månaderna, men helt ärligt så pallar jag inte det längre. Vi ser till att ligga 2-3 ggr så nära ÄL som möjligt och resten av tiden ligger vi när vi har lust. Jag vill inte att sex ska bli en jobbig grej istället för en härlig och eftersom jag vet när jag har ÄL så känns det onödigt att schemalägga liggen under resten av månaden. Men min kille brukar också hålla koll på tiden i månaden osv så jag behöver liksom inte "upplysa" honom om när det närmar sig osv. Hur gör ni? :)
  • inez898

Om man gör ett sånt där spermatest och det visar dålig kvalitet/simkunnighet, vet ni om man får söka hjälp då? Eller måste man fortf vänta ett år? Det står ju på vissa sidor att man kan söka efter ett halvår om man har "kända problem" (t ex opererat bort en äggledare osv) och dåliga spermier borde väl räknas som ett känt fertilitetsproblem?! Trist annars att fortsätta försöka fastän man vet att chansen är låg liksom...

Jag har för övrigt en dålig magkänsla att jag inte haft ÄL? Brukar känna av den och ta ett test för att bekräfta, men nu kände jag mindre än vanligt och testet blev svagare än vanligt. Dock så blev båda strecken lika starka inom testtiden så då är det väl positivt antar jag, även om teststrecket har varit mkt starkare de andra månaderna... Hmm konstigt. Alltså sååå trööött på detta!!!

• inez898

Åh vad spännande att följa nu när det närmar sig för flera av er!! Hoppas verkligen på plus, det är ni värda (och så skulle det kanske ge mig lite hopp)! Men vet hur jobbiga de där sista dygnen innan mens är, när allt man tänker på är om det är plus eller minus och man pendlar mellan hopp och förtvivlan. Håller tummarna!

• inez898
    bebis2018 skrev 2017-08-21 22:37:22 följande:

vad heter den nya tråden?

Vet inte om det har kommit nån ännu? De första har väl BIM nu i dagarna om jag fattat rätt... Jag har personligen en vecka kvar så jag har inte bråttom till nån ny tråd :)
  • inez898

Stort grattis FrökenJ90!! :) som flera skrivit, det ger lite hopp om att det ens går att bli gravid efter 5 mån hehe...

Själv är jag totalt förvirrad. Jag trodde att jag hade ÄL för en vecka sen (flytning + positivt test), men idag fick jag en ny ÄL-liknande flytning så jag tog ett nytt ÄL-test - och det är positivt igen?! Fattar ingenting. Hade ju ställt in mig på BIM om en vecka, känns så drygt att "börja om" samt att inte ha koll på vad kroppen pysslar med...

• inez898

Jag hade pos ÄL-test förra tisdagen och trodde jag hade ÄL då. Igår var strecken lika starka (testade pga flytning och hugg i äggstocken) och idag är teststrecket starkare än kontroll. Så det verkar som att min kropp kanske misslyckades med ÄL förra gången och testar igen nu? Visste inte ens att sånt kunde hända? Om det stämmer och jag får mens efter denna ÄL så blir min cykel 42 dagar denna gång. Brukar ligga på 28-30. Kul! (Inte) och nu är jag på resa så inte kan vi ligga heller, vilket vi gjorde mkt duktigt när vi trodde att ÄL var förra veckan. Så jag får väl vänta en hel månad till innan vi ens kan försöka igen. Alltså pallar inte detta!!!! :((((

• inez898
    lassi skrev 2017-08-25 18:58:03 följande:

Har du testat grav-test också? Äl-test reagerar även på hcg, har fattat det som att äl-testen inte är så "specifika" som grav-test, så de ger utslag även för graviditet.

Ja jag tänkte på samma sak så tog ett gravtest igår, negativt :( om det ger starkt pos på ÄL-test så borde det väl inte ge negativt gravtest även om jag är innan BIM, antar jag. Men hade blivit så lycklig om det berott på graviditet!!
Svar på tråden Vi som är på femte försöket till första barnet