• tomten12

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Hej

Jag hoppar inte här, har bf 30/3 ( 3:e barnet)så är i slutet på v 20. Varit på RUL där allting såg bra ut, och idag har jag varit hos BM. Plus 3,5 kg och jag tycker det är lagom att gått upp såhär långt. Jag har fått en redig mage som inte kan missa, samt väldigt stora bröst, så jag trodde nog jag skulle gått upp det dubbla. Men det var ju skönt att det inte var så. Första grav gick jag upp 8 kg, andra 15 kg så får se vad jag slutar på denna gång.

Ang träning så kan jag hålla med föregående talar att det svåraste är att hitta motivationen. Jag är löpare i grunden, men slutade springa v 18 för jag fick bara massa SD och var liksom itne bekvämt. Har gått över till simning, spinning och gym, men det är inte motiverande ändå, men tvingar dit mig för jag inser att det är bra inför återhämtningen efter förlossningen sedan.

• tomten12
    PuLoha skrev 2017-11-09 10:35:17 följande:

Någon som har tips på något tillskott man kan ta som inte innehåller järn?

Vad ska det var för ngt i tillskotten som du vill ha? Vilka ämnen menar jag?

Jag äter Omega 3, folsyra ( vet inte om man ska fortsätta).
  • tomten12
    PuLoha skrev 2017-11-09 12:02:51 följande:
    Grattis till bra RUL!

3,5 kg känns som en bra viktuppgång dessutom om du redan har en rejäl mage och stora bröst. Vad duktig du är som håller igång! Tror du man vågar chocka kroppen med att börja gymma lite så här mitt i graviditeten? Har ju faktiskt ett gymkort..
    tomten12 skrev 2017-11-09 10:41:31 följande:

Vad ska det var för ngt i tillskotten som du vill ha? Vilka ämnen menar jag?

Jag äter Omega 3, folsyra ( vet inte om man ska fortsätta).

Jag har ätit gravidtabletter som innehåller vitaminer och mineraler. Men dom innehåller även järn och mina järnvärden är höga så vill inte peta i mig mer järn. :/ Tänkte om det finns något liknande men utan järn?
    Det är väl klart att man kan börja gyma under graviditeten om man vill det... Men är ju vissa saker man skall passa sig för nu. Men att köra lite motionscykel, crosstrainer lr annan maskin är ju totalt ofarligt. Flåset är ju inte vad det än gång var, men det är ju skit samma. Googla på träna gravid så kan du lätt se vad du INTE skall göra under andra trimestern, och det är ganska lätt att undvika. Man känner även snabbt vart man begränsas.

Jag har ätit järntabletter i några veckor nu, fast BM har inte sagt ngt än, men mitt hb har ändå sjunkit så jag käkar de milda tills det är dags att gå över till det tunga artilleriet, när man samtidigt måste ta lactulos för att inte få en jävla propp i röva.
  • tomten12
    PuLoha skrev 2017-11-09 14:27:21 följande:
    Får nog ta och palla mig iväg och se om jag orkar något. Det där med flåset känner man ju igen, flåsar för lilla minsta..

Vet du vad ditt hb ligger på?

Det är skönt med att jag slipper äta järntabletter så slipper jag bli så extremt hård/förstoppad.
    HB låg på 125 så det har sjunkit ngt sen start, men ändå under kontroll. Men vet av erfarenhet att det kommer sjunka mer
  • tomten12
    PuLoha skrev 2017-11-09 14:36:01 följande:

Någon annan som också börjat shoppa massa bebissaker?

Efter rul har jag fått mani på bebisshopping :D

På en vecka har jag lyckats shoppa på mig en hel del, men det mesta har ändå vart på rea.

Nope, vi har fått bilbarnstol av kompisar, och spjälsäng har vi sedan innan. Insåg ju efter RUL att jag måste köpa en hel del nytt, för jag har visst inte sparat så mkt efter de små. Men lite sängkläder och sådant är bara härligt att köpa. Kläder kan man ju köpa i mängder så det väntar jag lite med annars hinner det dyka upp ngt " finare" innan det är dags, och hux flux så har jag för mycket i ngn storlek. 

Vagn har vi bestämt oss för att köpa begagnad denna gång. Är ju garanterat sista barnet så att köp en helt ny känns ju bara idiotiskt.
  • tomten12
    PuLoha skrev 2017-11-09 17:31:00 följande:
    125 känns ju ändå som ett bra värde. Själv hade jag 144 och har man hb från 146 så ska man tydligen ta det på allvar, för det ger en ökad risk för fosterdöd. Hoppas mitt höga berodde på att jag hade druckit dåligt eller något. Bara hoppas det sjunker.
    tomten12 skrev 2017-11-09 15:42:36 följande:

Nope, vi har fått bilbarnstol av kompisar, och spjälsäng har vi sedan innan. Insåg ju efter RUL att jag måste köpa en hel del nytt, för jag har visst inte sparat så mkt efter de små. Men lite sängkläder och sådant är bara härligt att köpa. Kläder kan man ju köpa i mängder så det väntar jag lite med annars hinner det dyka upp ngt " finare" innan det är dags, och hux flux så har jag för mycket i ngn storlek. 

Vagn har vi bestämt oss för att köpa begagnad denna gång. Är ju garanterat sista barnet så att köp en helt ny känns ju bara idiotiskt.

Vad duktiga ni är som lyckas hålla er från att shoppa! Hur många barn har du och hur gamla är dom?
    Mina barn är snart 10 och snart 7 år. Två flickor och den lille i magen är en pojk, så jag kommer att behöva shoppa en del,. Men shoppar man för tidigt så har man ju ingenting kvar sen :-/ Vet av erfarenhet att man lätt köper för mkt som de sedan bara växer ur.  
  • tomten12
    Starlights skrev 2017-11-09 21:21:32 följande:

Och ang vikt så har jag faktiskt inte ens vägt mig sedan inskrivningen? Har väl alltid varit normalviktig så det är egentligen inget jag funderat på. Men det känns som att min mage exploderat i storlek senaste veckorna.. Plötsligt går den inte alls att dölja under några kläder, och har jag en tight tröja eller kjol så ser den riktigt stor ut. Hoppas att det lugnar sig liiite så man inte blir helt gigantiskt.. På nästa besök hos bm ska vi börja mäta magen, så får se hur jag ligger i kurvan. :)

Jag hade inte heller vägt mig sen inskrivningen i v 12, utan det är bara hos BM som jag gjorde det. Har SF på 19. Högst normalt tydligen fast jag har väldigt stor mage. Är i v 21 men ser mer ut som 28-30 tycker jag. Ja, ja, de andra gångerna har den ju inte blivit större sen i slutändan, så jag hoppas det blir samma sak denna gång.
  • tomten12
    trisan13 skrev 2018-01-31 12:20:21 följande:

Hej hej. Nu kanske den här gruppen dött ut helt. Men de kanske är nån kvar. Hur går det för er?? Nu är det inte länge kvar till bf för många här :) själv har jag ca 40 dagar kvar till bf... börjar bli lite nervös, men oj vad man längtar för att få se vem det är som har sparkat runt där inne sålänge :)

Hej

Jag har lite mer än 40 dgr kvar ( blir igångsatt v 37+) så har just börjat nedräkningen. Idag har jag haft sjuka mängder sammandragningar som jag inte vet vart de kommer ifrån. De gör inte ont eller så, men så många. jaja, det kan ju vara tvärtom i morgon.. vem vet.
  • tomten12
    trisan13 skrev 2018-01-31 19:13:26 följande:
    Spännande :) får man vara nyfiken och fråga varför du ska bli igångsatt? :)
    Absolut! Jag hade en väldigt snabb första förlossning, så blev igångsatt 37+6 med andra barnet och det gick snabbt det med. SÅ med risk för att annars behöva föda hemma så blir jag igångsatt så fort kroppen börjar visa minsta tecken.
  • tomten12
    trisan13 skrev 2018-02-01 14:41:26 följande:
    Okey :) vad ?skönt? med snabba förlossningar. Har en kille på 5 år och med han tog förlossningen typ 16h från förta värken, men hoppas på betydligt färre timmar nu :o
    Det finns ju både fördelar och nackdelar med snabba förlossningar. I mitt fall skulle det gå lite FÖR fort om det inte skedde under kontrollerade former. D v s under timmen från första känning, och det är inget jag skulle rekommendera ngn.

Dock har jag fått tid redan 17 dgr före BF.. Så får se om det har hänt ngt förberedande, annars kommer jag troligen att få komma tillbaka någon dag senare. De sätter inte igång mig om jag är helt omogen.. Det blir lätt knas då.
  • tomten12
    faglin skrev 2018-02-01 16:52:33 följande:

Tror inte att jag skrivit här tidigare. Är nyss fyllda 37 år och väntar 3:e barnet, bf 27 mars. Har två pojkar som är 6,5 och 4,5 år. Förväntar mig att det blir ganska lugnt att ha en liten bebis nu och kanske att det finns små hjälpredor. ;) Mellan killarna var det ganska tätt så lillebror hade inte direkt några lugna matstunder mm men man blev bra på multitasking. ;)

Har en hemsk förlossning med mycket ont i ländryggen så jag börjar bli lite less nu. Sover 2-3h och sen vaken lika länge och sen någon timme till. Har varit 100% sjukskriven i två veckor och är det februari ut. Eftersom det är så jobbigt att gå och stå mm så har killarna varit hemma en del, något de själva velat. Är dessutom livrädd för att få magsjuka nu eftersom det kan starta en förlossning. Har en väninna som det hände och det var ingen hit, som tur var så var hon i vecka 36 då. Själv är jag i vecka 32+2 så en månad till får bebisen gärna stanna. Är ni andra med syskon också lika nojjiga?

Mina syskon är ju större 10 och 7 år, men jag är inte det minsta orolig. Dels så är de ju större som sagt, vilket gör att de blir inte sjuka riktigt lika ofta ( peppar, peppar) men lever lite efter devisen att det som sker, det sker. Jag finner ingen anledning att oroa sig i onödan över ngt som kanske aldrig kommer hända.. Men det är jag, och alla har ju rätt att tackla eventualiteter olika.
Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen