• HannaA11

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Hej!

Kul med en sån här tråd! Jag och min sambo har också fått pluss och om allt går vägen så väntar vi första barnet med bf 15/3 (om jag räknat rätt). Vi ska på första besök hos MVC i början av augusti.

Mina symptom hittills är molvärk som kommer och går, ömma bröst, trötthet, illamående och känslan av att vara väldigt varm. Idag har jag dock varit piggare, men då blir man nojig och tänker att något kanske är fel.

• HannaA11

Det var ett tag sen jag kikade in i tråden så kul att se att det är så många som skrivit! I torsdags förra veckan fick jag på läkarbesök hos MVC för första gången se vårt lilla pyre som bedömdes vara i v 11+3. Nu är det dock väldigt spännande och nervöst då vi har KUB 6/9. Hoppas att alla mår bra och att det går bra med era små!

• HannaA11
    Sofiamy skrev 2017-09-08 10:30:58 följande:

Hej alla! hur mår ni?

jag går in i vecka 16(15+0) idag, känns overkligt egentligen d jag mår väldigt bra. Men har byt till gravidbyxor då jag inte gillar när byxorna trycker på min mage. Har fått en liten kula som nu även syns direkt på morgonen, har tidigare endast synts på kvällen. Vågen visar dock fortfarande -2kg men jag tror att det är ok vikt till min längd ändå (158 cm och 50 kilo) gick in i graviditeten på lite mer än 52 kilo. Hur går det för er andra? hur mår ni?

Hej!

Kul att du mår bra och roligt att du fått en liten kula! Jag är i vecka 14 nu och mår fortfarande jätteilla och kräks (blivit sjukskriven för det) men vi var på KUB och fick både fina siffror (risk 1:20 000) och fina bilder på bebisen så jag försöker titta på bilderna och tänka att det är värt illamåendet i slutändan :).
  • HannaA11
    trisan13 skrev 2017-10-03 15:13:57 följande:

Hej!! Nu var det ett tag sen de skrevs i gruppen. Hur går det för er?? :)

Jag ska på rul den 16/10 och längtar så mycket till att få se lilla ärtan som växer där inne :) när har ni andra erat ul? :)

Hej! Jag ska faktiskt på rul samma datum - 16/10, längtar väldigt mycket efter detta då det känns så längesedan sen kub-ultraljudet (det är ju inte så längesedan, men ändå^^).
  • HannaA11
    trisan13 skrev 2017-10-03 19:08:52 följande:

Åå vad roligt :) de känns så himla spännande. Har bara gjort ett vul i v 7 typ pga blödning då så ser verkligen fram emot att få kika igen :)

Vilken vecka är du i?

Läskigt med blödning, men skönt att det gick bra :). Jag har varit på vul i v 11 och sen kub i v 13 så har sett vårt pyre två gånger :). Jag är i v 17 (16+4) nu, vilken vecka är du i?
  • HannaA11

Nu har jag varit på Rul, allt såg bra ut och vi ska få en liten tjej! Vi blev dock flyttade så nytt bf är 17/3 (tidigare var det 15/3). Jag har även börjat känna små rörelser så det är mycket som händer nu :)

• HannaA11
    Starlights skrev 2017-10-23 22:04:45 följande:

Hej, jag hoppar in i den här tråden också, eftersom den andra "bf mars" tråden verkar dött ut lite, så trist när folk inte fortsätter skriva..

Jag och sambon väntar första barnet, har varit på RUL idag och allt såg jättebra ut. Mest troligt en liten flicka. BF den 19 mars. 

Går in i vecka 20 i morgon. Har mått oförskämt bra hela graviditeten, knappt några krämpor alls, hoppas det håller sig hela vägen. Börjar även känna rörelser i magen rätt ofta nu, och även sambon har känt det det med handen utanpå. :)

Hej! Kul att du hittat hit och skönt att allt såg bra ut på rul. Jag och min sambo väntar också första barnet, en flicka beräknad 17/3 :).

Härligt att du haft en så bra graviditet hittills! Jag har haft tvärtom och varit sjukskriven för hyperimesis, men det börjar vända lite smått nu (mår fortfarande illa, men kräks inte varje dag längre). Igår såg både jag och sambon små rörelser utanpå magen och sparkarna börjar kännas mycket tydligare :).
  • HannaA11
    PuLoha skrev 2017-10-26 09:37:45 följande:

Grattis till er alla som har fått bra resultat på rul! 

Själv har jag rul nästa vecka och är så himla nervös.. usch för denna oro. 

Är det någon annan här som inte heller har fått någon direkt mage? Tycker alla verkar ha fått så fina runda magar. Medans jag mest ser fläskig ut, är i vecka 19. 

Förstår att du är nervös över rul, men det kommer säkert att gå jättebra :).

Angående magen så har jag känt samma, mest gått runt och känt mig lönnfet. Jag tycker dock att jag börjat få en mer tydlig gravidmage nu senaste veckan (är i v 20) så det är väl på gång.
  • HannaA11
    PuLoha skrev 2017-11-09 10:27:26 följande:

Nu har jag vart på RUL och allt såg bra ut! Så himla underbart och vilken lättnad <3

Skönt att se att man inte är helt ensam om att inte riktigt ha någon mage än. Är i V.21 nu och magen börjar väl hårdna lite.

Vilken vecka är ni andra i och hur mycket har ni gått upp i vikt? Själv är jag i vecka 21 och nästan gått upp 5 kilo. BM såg inte helt nöjd ut,dock sa hon inget. Men är rädd att jag har gått upp lite för mycket.

Härligt att RUL såg bra ut! Jag är i vecka 22 nu och har börjat få en liten mage (som du beskrev det så har magen liksom hårdnat).

Jag har gått upp 2kg från inskrivningsvikten, men att du skulle gått upp för mycket med dina fem tror jag inte - alla graviditeter är ju olika och man har ju olika förutsättningar. Min syster var t.ex väldigt smal när hon blev gravid och gick sammanlagt upp över 20kg, hennes barnmorska sa inget negativt om det utan konstaterade att det nog behövdes.
  • HannaA11
    PuLoha skrev 2017-11-09 12:16:42 följande:

Skönt med två kilo, tränar du?

Jag kan ju inte heller skylla på att jag var extremt smal innan jag blev gravid heller dock inte överviktigt men hade inte skadat med något kilo mindre. ;)

Dock slutade jag rida helt för ett tag sen så rör mig inte mer än på jobbet i princip.. Dock står och går jag hela dagarna på jobbet, har ofta ont i fötter och ben eller ryggen efter en dag på jobbet och då är det svårt att motivera sig för träning.

Jag kan ju inte heller skylla på att jag äter mycket heller. Får tvinga i mg frukost och sen äter jag lunch, middag och ibland någon frukt till mellis.. Dock måste jag erkänna att jag har lite dille på daim just nu så det blir lite daim efter middagen..

Nej, jag tränar inte nu, hade precis kommit igång med att gymma innan jag blev gravid och sen har jag mått för dåligt för att kunna träna. Jag har hyperimesis så jag gick ner 4kg, men nu har det vänt och jag har gått upp. Jag är likadan, hade inte skadat med ett eller ett par kilo mindre från början. Det låter ju som att du inte äter för mycket (och jag tycker allt att man får ha lite dille på saker - mina saker varierar men glass, yoghurt eller apelsin är jag nästan konstant sugen på).
  • HannaA11
    PuLoha skrev 2017-11-09 14:20:32 följande:

Men fy att behöva må så dåligt. Skönt att det börjar vända! Måste ha vart riktigt jobbigt.

Jag brukar inte vara så fixerad vid vikt men blev lite stressad när min bm snörpte lite på munnen hehe. Så länge det inte är skadligt för bebis så får man ta tag i det där sen.

Jo, det är skönt att det vänt såpass att jag inte kräkts på cirka en vecka (mår illa av och till men medicinerna hjälper). Är din BM bra i övrigt? Om du känner att det blir jobbigt kan du ju be om att få byta. Jag tycker att din inställning är sund - man kan ju (sålänge man inte typ blir sjuk av för stor viktuppgång) ta tag i det sen.

Rörande att shoppa bebisgrejer så har det inte blivit mycket shopping än. Vi hittade en vagn som vi ville ha, men det ingick bara sittdel (begagnad Emmaljunga superviking, ett år gammal och knappt använd) så den har vi köpt och så ska vi köpa en ny liggdel till. Kläder har vi inte köpt och eftersom att det är första barnet så finns inget hemma, men vi har fått lite saker av den blivande "storakusinen" (min treåriga systerdotter) som insisterat på att köpa present.
Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen