• Moorii

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Hej!

Jag hänger också gärna på! Fick veta idag att jag är gravid i vecka åtta, det kom helt klart som en chock. Ska om en vecka börja ett nytt jobb, så det kommer inte helt lägligt, men vad i livet gör det :) vi är så glada och tacksamma! Omöjligt att veta exakt när jag blev gravid, min cykel har varit knäpp sen förlossningen av mitt första barn i augusti förra året..men jag gissar och då borde det vara bf i mitten på mars :) på måndag blir det att ringa mvc. Bor i Göteborg!

• Moorii

Behöver hjälp!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och är fortfarande lite i chock. Idag är vi bjudna på middag på en restaurang med en stor del av min mans släkt.. Alla dom vet att jag gärna dricker vin eller öl till maten, så det kommer aldrig funka att säga att jag tar det lugnt eller liknande, dom skulle fatta direkt. Så vad göra? Nu lutar det åt att stanna hemma, även om det är tråkigt, men jag vill verkligen inte berätta ännu. Har även mailat restaurangen och frågat om dom kan hjälpa mig, men inte fått svar. Några tips?

• Moorii
    Krusbärskompott skrev 2017-08-08 09:50:32 följande:

Klurigt!

Det finns olika strategier.

1. Kör bil.

2. Säg att du har en vit månad i augusti för att detoxa inför hösten.

3. Ha glaset men drick inte ur det (svårare på restaurang än på stor festa att gå det att inte märkas).

4. Säg att du äter tuff antisvampmedicin för en riktigt besvärlig svampinfektion i underlivet, alltså way beyond receptfritt. Och att doktorn sagt att du inte får kombinera med alkohol (vanlig antibiotika vet de flesta att man kan ta ett glas vin till). Fördel med detta är att ca INGEN frågar vidare (om de inte är gynekologer typ).

5. Stanna hemma o skyll på vad som helst. Magsjuka, huvudvärk etc.

Lycka till!

Tack för tipsen! Jag tänkte tanken med det där med att beställa något, men inte dricka ur det, men vet inte alls hur vi kommer sitta, hur mycket folk det kommer vara osv, så omöjligt att veta om det går att komma undan med det.. Så det säkraste är nog att stanna hemma.. Så tråkigt, för jag älskar den restaurangen :(
  • Moorii
    Fral13 skrev 2017-08-09 15:53:34 följande:

Ring restaurangen ist för att maila. Dom kan helt klart hjälpa dig på något vis.

Du kan ju alltid "gå på toa" när ni beställt och smita förbi och ändra din dryckesbeställning till alkoholfritt vin eller öl. Ingen kommer se skillnad på en alkoholfritt eller inte om det serveras i glas.

Annars är köra bil en bra metod. Den kör jag alltid på. Man kan ju ha "gjort ett ärende" och inte hunnit hem med bilen innan så därför är den parkerad utanför även om man har gångavstånd hem.

Om du är "hölsomedveten" och dom vet om det så kan man alltid säga att man går på diet eller något liknande. Men då är det vatten som gäller kanske.

Peka i listan när ni beställer. Be servitören innan att inte upprepa vad du pekar på.

Har inte körkort, men annars hade det varit klockrent! :) hade kunnat ringa, absolut, men blev så att jag och sonen stannade hemma. Gravidtröttheten slog till och sonen var trött efter en dag vid havet, så kändes ändå ok att stanna hemma. På fredag är det dags igen, hembjudna tillsammans med annan släkt till svärmor och hon bjuder alltid på vin, jag brukar inte säga nej.. Men får berätta för henne så går det att undvika att resten får reda på det åtminstone!
  • Moorii
    Fral13 skrev 2017-08-09 20:35:04 följande:

Utan körkort är det lite knepigt ja. Om man inte ska ut och övningsköra ;)

Men det kan vara skönt att berätta för någon som står en nära. Om det skulle gå på tok så skulle iaf vi behöva våra respektive föräldrars stöd. Så mina föräldrar och svärföräldrar vet. Förutom dom är det bara en av mina vänner som vet om det. Henne kan jag inte dölja det för...

Köp med dig en flaska alkoholfritt till svärmor. Så löser ni säkert det på något vis ????

Det är helt sant :) det är nog bra att anförtro sig till någon. Jag har faktiskt inte berättat för någon alls ännu, kanske för att jag inte riktigt tror på det själv. Har ul nästa fredag, efter det kommer det nog kännas mer ok att prata om det (om allt är ok dvs).

Precis, hade tänkt köpa med nån alkoholfri rosé, så får hon bjuda mig på det och ta rött själv :)
  • Moorii
    Fral13 skrev 2017-08-10 14:26:29 följande:

Jag har jätte svårt att förstå att jag har någon där inne igen. Har en son som är 1 år.

Jag har helt enkelt för lite symtom för att jag riktigt ska våga tro det. Det är bara den där extrema tröttheten.

Jag har inskrivning 1/9. Så först då vet jag när jag ska på första UL. Om det blir först vid RUL eller tidigare. Med sonen var jag med i en studie så då gjodre jag 6 st totalt. Så är lite bortskämd. ????

Oj, vad mycket som är lika med oss! Har också en son på ett år, mitt enda symtom är också tröttheten. Jag var också med i en studie förra gången, totalt fem ultraljud tror jag det blev (medräknat tidsbestämnings-ul, kub och rul). Blir nog "bara" tre ultraljud denna gång.

Jag var på inskrivning del 1 igår, del 2 blir 22/8. Så svårt att komma iväg på alla möten, speciellt då jag har nytt jobb och inte vill berätta om graviditeten förrän efter kub.. Allt är ju på dagtid :S undrar hur alla andra gör! Att säga att man ska till tandläkaren funkar ju inte hur många gånger som helst.
  • Moorii
    Sofiamy skrev 2017-08-10 17:30:50 följande:

Jag har mina möten tidigt 07:15 så lite flex på morgonen och ingen som undrar något...

Skönt när man kan flexa :)
    Krusbärskompott skrev 2017-08-10 17:57:11 följande:

Haha jag har lyckats pricka in både hälsosamtal, VUL o inskrivning på mina fyra semesterveckor, otroligt nöjd med detta! Har KUB kl 16 på em och då går jag nog till tandläkaren...

Till RUL i v19 tror jag nog mina närmaste kollegor kommer att ha noterat en viss bula.

Åh, vad grymt att få allt klart på semestern! :D jag tänkte att jag skulle det med, men hade bara en vecka kvar och tydligen är det väldigt dåligt med tider på sommaren...så lite väl optimistiskt ;)
  • Moorii
    Fral13 skrev 2017-08-10 20:32:41 följande:

Kul att ha någon att identifiera sig lite extra med ;) :)

Jah frågade om man kunde vara med i studien igen. Det kunde man så jag hoppas på det :P

Jag är fortfarande fl med sonen. Så jag har inte sagt något på jobbet. Tänkte göra det i sep innan jag börjar jobba igen. Kommer bara jobba ca 4 månader innan jag får hem igen. Både planerat och överraskande att det blev så. Men jag har lite dåligt samvete för jobbets räkning. Även om jag försöker att inte ha det.

Ja, visst är det det ^^

Jaså! Får höra mig för jag med då :) ah, vad skönt! Hade gärna varit hemma längre, men dagarna tog slut tyvärr..

Jag var och tog lite blodprover och hon som tog proverna sa att det är typiskt oss kvinnor att få dåligt samvete för jobbet, men att det ska vi absolut inte ha. Hon har väl rätt i det. Men det är svårt ändå!

Känns verkligen som att man sätter livet på paus när man skaffar barn.. Fast det är världens bästa paus, så det är verkligen helt ok :)
  • Moorii
    Fral13 skrev 2017-08-11 13:24:36 följande:

Gör det. Jag hoppas vi får vara med igen. Skulle vara kul att få följa även 2:an så noga.

Ja vist är det så. Min man försöker peppa mig. Ibland går det bra ibland inte. Men jag tror att det kommer kännas bättre när jag väl berättat på jobbet. Jag har väldigt svårt att tro att dom kommer bli sura. Dels har jag vart ganska tydlig med att vi har för avsikt att skaffa syskon ganska tätt. Men det gick lättare än jag trodde så det blev inte riktigt som jag trodde även om det är planerat.

Livet är helt klart på paus. När det här är klart tänkte jag ev söka in till en utbildning för att byta barna i livet. Jag hoppas att det går..

Ja, precis! Hade också gärna velat ha flera ultraljud även denna gång. Lugnade dessutom en orolig själ som jag.

Ja, det är klart, jag tror det kommer gå jättebra. Om du dessutom pratat om att skaffa barn tätt så borde dom inte bli upprörda. På mitt jobb blir det lite bökigt, då jag för första gången ska jobba som lärare och kommer tvingas bryta i mitten på andra terminen. Stackars barn :/ inte kul att byta lärare så ofta.

Aha! Det var det jag tänkte börja med nu. Jobba som lärare och läsa kurser på sidan av tills jag blir behörig. Den planen gick det ju sådär med.. Ska se om jag kan lösa kursen ändå.

Usch, känner inga symtom alls längre :( känner mig övertygad om att det i magen är dött. Sist jag var gravid blev jag svullen av allt jag åt, inte denna gång. De små spänningar jag hade i brösten är borta och tröttheten känner jag inte av längre direkt. Blir så ledsen om det är så :(
  • Moorii

Har blött sen i lördags och idag kom, inte helt oväntat, embryot ut :( Jag önskar er alla lycka till med era graviditeter! <3 Jag lämnar tråden.

Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen