• jess06

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Hej! Skulle gärna vilja hoppa in här då de flesta från andra gruppen verkar ha övergått till fb.

Väntar nr 2 (har en dotter på 11 mån). Bf 14/3.

Var på vul igår då jag haft smärtor som tilltagit, bebis mådde i alla fall bra som tur är.

• jess06
    101218 skrev 2017-07-31 09:34:23 följande:

Gjorde ett UL idag för att räkna ut hur långt gången jag var. Han gjorde bara på magen och kom fram till att jag va 5+, han sa att allt såg jättebra ut och att det inte fanns något att oroa sig för. Jag frågade om man kunde se hjärtat om vi gjorde ett vaginalt vilket han svarade "nej absolut inte! Det går först om kanske en månad", lät konstigt tycker jag, och jag är förståss fortfarande lika orolig. Men fick tid för nytt UL om 1 månad.

Jag gjorde VUL i v. 7+1 Och då såg man ett pickande hjärta utan några ansträngningar, så det stämmer ju inte. Jag har aldrig hört att man gör vanligt ultraljud så tidigt. Jag förstår att du är orolig, det var skönt du fick fick ny tid. Om allt såg bra ut är det nog det <3
  • jess06

Idag var det äntligen dags för ett tidigt ultraljud. Allt såg bra ut och mini var två dagar äldre än vi räknat med. Tog blodprov inför KUB, sen har vi tid för ultraljud igen om drygt en månad (för KUB). Vi gjorde aldrig det med dottern men av någon anledning känns det viktigt den hör gången. Eftersom vi bor i Skåne och jag är 25 år får vi ju betala för det själva.

Här har vi en liten bild i alla fall <3

• jess06

Jag är från Gnesta, ni södertäljebor bör ju känna till det? För 5 år sedan flyttade jag ner till Skåne för att bo med kärleken. Jag är dock i Sörmland rätt ofta då jag har min familj kring Nyköping, Gnesta, Södertälje och Stockholm :)

• jess06
    trisan13 skrev 2017-08-11 21:49:45 följande:

Ni som mår illa, har ni provat typ "åksjuketabletter/armband"?? Hjälper de?

Blir galen på illamåendet och att man ska känna sig så yr och orkeslös.

Gruvar mig inför att börja jobba igen till veckan efter semestern . Som de är nu tar jag mig inte upp ur sängen förns 10-tiden och måste vila Xflera under dagen för att jag mår så dåligt.

Har ni något tips på hur man mår bättre?!

Jag har aldrig blivit hjälpt av armbanden. För mig har Postafen fungerat ganska bra denna graviditet, den är receptfri och min bm gav ett ok att äta den kortsiktigt. Jag har även Lergigan comp som var min räddning första graviditeten.

Ring till bm, kanske att du behöver en sjukskrivning?
  • jess06
    Krusbärskompott skrev 2017-08-23 14:38:33 följande:

I Malmö. Men borde absolut finnas i Sthlm oxå tycker jag.

Och nä man är nog aldrig nöjd och lugn. Och inte blir det väl bättre när de väl kommit ut... =)

Emmakliniken? Vi älskar dom. Med dottern gjorde vi två ul där. Denna gången gjorde vi kl i v.9 och då tog dom blodprov för kub. Snart ska vi dit på kub ultraljud med. Dom har alltid varit så tillmötesgående och svarat på alla frågor. Visserligen får man betala men det är det verkligen värt!
  • jess06
    Krusbärskompott skrev 2017-08-23 19:57:38 följande:

Ja jag gjorde VUL på Emmakliniken. NIPT gjorde jag dock på Mama Mia eftersom Emma skickar sina prover till USA o det kändes sådär tyckte jag. Mama Mia skickar till Karolinska.

Tyckte båda ställena var bra.

Okej. Gjorde ni inte kub först? Vet ju att nipt är ett säkert resultat men det kändes så dyrt. Får vi dåliga odds går vi vidare med nipt men det känns som att vi har åldern på vår sida i alla fall.
  • jess06
    Krusbärskompott skrev 2017-08-23 20:49:34 följande:

Jag gjorde privat NIPT direkt i v10. Inget kubresultat I världen skulle kunna lugna mig eftersom kub är en sannolikhet o dessutom är sannolikheten bara korrekt I 90% av fallen. Men så är jag också ångestdriven deluxe med stort kontrollbehov och jobbar med sjuka barn. För mig är 6000 ett lågt pris att betala för den själafrid det gav mig. Men jag förstår att det inte är så för alla.

Jag var redan inbokad på kub via MVC o jag lät den stå kvar eftersom nackspalten kan skvallra om annat och man dessutom får som en tidig anatomigranskning. Vi såg magsäck, urinblåsa o en massa annat på kub idag. Och en sprallig typ som var i princip omätbar så lite osäker datering på dagens undersökning. =)

Okej då förstår jag. Vad mysigt med ultraljud. Längtar väldigt mycket till KUB <3
Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen