• Azerp

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej på er alla kämpar! Hoppar in här om det är okej?

Vi ska börja vårt första IVF och går just nu och väntar på sprutstart. Ska börja på mensdag 2 och ska ringa kliniken när mensen kommit.

Mensen ska starta imorgon men har fått lite rosa på papperet nu så det verkar som att den kanske kommer redan idag, och isåfall får jag ju inte tag på kliniken innan jag börjar med sprutorna?

Har någon varit med om samma och hur gjorde ni?

• Azerp
    frikenfröken skrev 2017-10-21 18:49:33 följande:

Har mensen kommit igång för dig? Ring direkt på måndag, om kliniken inte har telefontid på söndagar? Gör inte så mycket om man startar på dag 2 eller 3. Min första stimulering blev på dag 2 och denna på dag 3. Ingen skillnad alls, senast nu tror jag hon valde dag 3 för att de föll bättre med alla dagar för UL + min mens var 1 vecka tidigare än vad vi räknat med. Har knappt någon egen mens så går på provera för att framkalla blödning och började helt ologiskt att blöda mitt i tablett tagandet som jag aldrig gjort förut. Så tror hon ville "dra" ut på tiden eftersom jag var preliminär bokad för ÄP 1 vecka senare än de blev nu :)

Kul förresten att ni ska komma igång här i dagarna, vad blir de för sprutor för dig? :)

Nej den håller sig svagt rosa än så det blir nog imorgon som den skulle ändå. Men tack för svaret iallafall, man vill ju veta så man inte missar sprutstarten ifall det är väldigt viktigt vilken dag man ska börja :)

Aha okej, ja tänk vad kroppen kan spela en spratt alltså. När ska du göra ÄP då? :)

Ja det känns skönt att äntligen få komma igång i denna väntan. Bemfola, cetrotide och ovitrelle. Själv då?
  • Azerp
    frikenfröken skrev 2017-10-22 08:07:35 följande:

Skönt, slapp du tänka så mycket på att den kom igång för tidigt speciellt när de blir på en helg. :p

Ja men verkligen, bara för att man väntar på att mensen ska komma så brukar jag aldrig få vänta så länge. Irriterande :p

Jag gjorde faktiskt mitt ÄP i onsdags och har insättning på måndag om allt ser bra ut :) fick 7 befruktade av mina 16 ägg så de ville att jag skulle få tillbaka på dag 5 istället :) har dock pcos så jag ligger i riskzonen för att vara överstimulerad men jag hoppas att jag klarar mig från de :)

Okej :) ja jag förstår verkligen att du tycker de är skönt att komma igång. jag körde gonal-f, orgalutran, ovitrelle :)

Hittar de varför ni inte kan få barn? Här ligger de på både min sambo och mig. Han har dåliga spermier och jag har inga ägglossningar. Så för oss är de ICSI som gäller :)

Jaha ni har gjort det redan alltså, kul! Låter ju som ett gott resultat :)

Okej, ja hoppas du slipper undan det.

Ajust det, det verkar vara få här som kör med bemfola men hoppas den funkar bra, man är ju som lite nervös såhär innan..

Nej dom hittar inget fel på varken mig eller min sambo, när vi planerade att börja bebis-verkstaden så tog det sig ganska på en gång men slutade i missfall i v8 och sen dess har det inte blivit något mera. Man undrar ju varför, samtidigt som man ska väl se det positivt att inget är fel heller..

Okej, håller tummarna för er imorgon nudå att det blir isättning med gott resultat :)
  • Azerp
    frikenfröken skrev 2017-10-24 10:25:07 följande:

Fick besked från kliniken nu, blev bara ett till frysen i slutändan ändå. Känns sjukt tråkigt och vill bara gråta, vet att jag ska vara glad för att vi fått ett men eftersom vi inte ens fick in något denna månaden och de gav oss hopp om fler känns de bara skit.

Stor kram! Håller såklart tummarna att det räcker med ett till en framtida insättning men förstår att det känns tungt..
  • Azerp

Igår hoppade mensen igång ordentligt så ikväll tar jag första sprutan! Lite nervös men oxå förhoppningsfull.

Ni som gjort äggplock, hur många dagar sprutade ni innan? Förstår att det är olika för alla med skulle ändå vilja veta :)

• Azerp
    Ellencassandra skrev 2017-10-24 10:43:12 följande:

Jag började spruta lördagen den 14e oktober och hade äggplock nu 24e oktober :)

Okej! :) Det blev alltså 8 sprutdagar innan äl-sprutan då? Hur många UL blev det åt dig innan? :)
  • Azerp
    MollyB skrev 2017-10-24 16:55:27 följande:

Vad härligt att få börja! Man har ju väntat så! Jag började spruta den 27 sept och hade äp den 11 okt :)

Ja äntligen! Nu är man liksom igång på riktigt :)

Okej! Ruvar du nu eller hur har det gått för dig? :)
    jamka skrev 2017-10-24 18:10:43 följande:

Jag sprutade 8 dagar med Menopur 450 och 4 dagar med Orgalutran 0,25.

Okej! :) Har det gått bra för dig?
    waldesten16 skrev 2017-10-25 06:40:47 följande:

Första omgången sprutade jag endast i 10 dagar med Gonal F.

Andra omgången sprutade jag 17 dagar med Menopur.

Anledningen till att det blev fler dagar andra omgången var att de gav mig för låg dos i början och eftersom jag är i risk för överstimulering så ville de inte ge mig för hög dos. Hoppas det inte blir så många dagar för dig. Vilket läkemedel ska du använda?

Hoppas det gick bra med sprutan igår.

Aha okej! Då förstår jag :) Vet du vad det är för skillnad mellan gonal-f och menopur?

Jag ska använda Bemfola 150IE, har fått höra att jag har bra äggreserv så jag antar att det är en ganska låg dos som jag får börja med. Sprutan gick jättebra att ta, tur att den var så tunn!
  • Azerp
    MollyB skrev 2017-10-25 08:58:57 följande:

Jag gjorde en totalfrys av mina ägg då jag har risk för överstimulering (har pcos). Så nu äter jag Femanest för att bygga upp slemhinnan igen och sedan göra frysåterföring. Ska till kliniken på måndag och mäta för att se utvecklingen :) Hur går det med sprutorna?

Jaha okej, hoppas det ser bra ut då :)

Det gick jättebra att ta första sprutan igår, kändes knappt. Så jag hoppas att det fortsätter så smidigt :)
  • Azerp
    Mariana79 skrev 2017-10-25 12:40:36 följande:

Sprutstart i morgonkväll torsdag, första UL på onsdag nästa vecka. Gode Gud måtte det gå väl denna gång! Ska försöka vara lugn och positiv :)

Härligt att köra igång! Hållet tummarna att de går bra! Är det första gången för dig också eller har du gjort ivf innan? :)
  • Azerp
    Mariana79 skrev 2017-10-25 13:23:17 följande:

tack snälla du, det är vår 2:a IVF. Vi gjorde ett försök i jan/feb 2016. Blev då ett befruktat ägg som odlades till blastocyst och som jag fick återinfört. Allt gick bra till en början, fick se hjärta slå i vecka 7 men jag kände i kropp och själ att det var något som inte stämde. På kub ultrat i vecka 13 så fanns inget foster kvar, det hade dött någonstans i vecka 8 men kroppen ville inte fatta det så det fortsatte att producera gravidhormoner och stötte inte ute det. Vi väntade länge till försök nr 2 som vi nu ska göra då jag ville gå ner i vikt innan (vilket jag även fick rekommendationer till) så nu är jag ca 12 kilo lättare och hoppas på ett bättre resultat :) Jag har  PCOS och haft otroligt svårt att gå ner i vikt, det har tagit tid och varit mycket kämpigt, de ville helst att jag skulle gå ner 20 kg innan nästa ivf, men de tyckte ändå att jag kunde köra nu eftersom viktnedgången går så långsamt för mig. Och de såg mycket positivt på min viktnedgång. Så det är jag evigt tacksam för eftersom jag börjar bli till åren (38)

Fy det låter ju inte kul, men wow att du lyckats kämpa så pass med vikten efter ett sånt besked. Jättebra jobbat!!

Håller alla tummar jag kan för dig!
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017