• Maddi

Extra galonkläder på förskolan?

Jag har haft skalkläder på mina barn och haft extra galonställ på förskolan, som har använts vid ett par tillfällen.

Men nu funderar jag på om det endast räcker med skalkläder och inte ha några extra gallonkläder. Hur gör ni? Känns så onödigt att köpa bara för sakens skull och växer ur helt nästan nya kläder.

Ska tillägga att de de endast är mina barn som inte springer runt gallon, så mina barn är näst intill ensam om skalkläder (konstigt nog).

• Svar på tråden Extra galonkläder på förskolan?
  • Frontline

Barnen har haft 2 ställ med regnkläder, ett fodrat och ett ofodrat.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • viseversa

Skalkläder är enligt mig skit när det ösregnar. Jag har galon på mina barn just för att det håller dom torra. Men vill du bara använda skal så gör det.

• Maddi
    viseversa skrev 2017-07-23 10:01:38 följande:

Skalkläder är enligt mig skit när det ösregnar. Jag har galon på mina barn just för att det håller dom torra. Men vill du bara använda skal så gör det.

Fast har du verkligen provat bättre märken då? Mina barn har aldrig varit blöt.
  • FrökenCarlsson

Använder också skalkläder. På vår förskola är inte barnen ute om det ösregnar.
    Har ett regnställ hängandes på förskolan ändå men det är fortfarande oanvänt!

• Mrs Green

Det beror väl på hur leriga kläderna blir. Bara regn är ju inget problem med bra skalkläder, men de blir ju sämre om man tvättat dem mycket, så blir de ofta leriga vid regn tycker jag det är bra med galon som är lättare att spola av.

• Hendriette

Vår dotter hade bara skalkläder och hon har aldrig varit blöt. De var väldigt mycket ute och det var aldrig några problem. Eftersom hon inte hade några galonkläder så slapp hon springa om kring med galonbyxor utanpå overallen - som också var vattentät. Det går alldeles utmärkt att duscha av skalkläder. För min del gör det inte något om kläder som används för lek är lite skitiga hon sprang ju inte på stan med dem. Jag gjorde det klart för personalen att det var hennes regnkläder och att det inte gjorde något om de blev skitiga.

• violis

Jag skulle säga att det beror på åldern på barnet...och hur barnet leker ..... På små barn som sitter mycket har jag upplevt att skalkläder inte håller tätt- även dyrare märken , då är galon överlägset.även äldre barn som älskar vatten lek i sandlådan( läs " gräva sig till kina" och bygga sjöar 😄) Då är galon bäst( även om för vissa barn skulle vadarbyxor vara det enda som funkar 😅😹) men för lite äldre barn som leker i buskarna,samlar vatten till gegamojja,rullar ner för backar mm så funkar skalkläder minst lika bra som galon . ( och på min förskola går vi ut även om det ösregnar...) det som många föräldrar glömmer bort är bra vantar! Gärna flera par galonvantar.. När det är kyligare de fodrade men aldra bäst är de ofodrade där man kan ha ett par fingervantar i= lättare för barnen att greppa spadar och hinkar med dem på.tänk även på storleken...de är ofta stora i storleken = blir klumpiga för barnen. Och så en önskan från en förskolärare som gick igenom 3 st 25l plastlådor med " vem kläder" innnan sommar stängningen och bara kunde lägga ut en 1/8 del av alla kläder på hyllor....NAMNA era barns kläder 🤓😌😜 TACK!!

• Harvester

Jag köper Isbjörn skalkläder. När vi varit ute i regn tillsammans har han suttit i en 15 cm djup vattenpöl i typ 10 min. Det enda som hände var att det kröp in lite vatten vid stövelkanten.

Han har aldrig varit blöt om kläderna på dagis och då går han på Ur och skur.

Skulle aldrig sätta på honom galon, andas ju lika bra som en sopsäck och de blir blöta inifrån av svett istället.

All personal på dagis säger alltid att han har så bra kläder. I början frågade de efter galon men när jag sa att det inte gjorde ngt om kläderna blir skitiga (blir folk sura om dagiskläderna blir skitiga??) är de bara glada att de slipper joxa med galon.

Jag tvättar skalstället på helgen dvs 1 gg/v och har inte märkt ngn försämring av funktionen. Man kan ju alltid spraya med impregnering om man får problem? Jag tvättar stället med specialtvättmedel för outdoorkläder och wash-in impregnering just in case, innan jag upptäckte dessa körde jag dock vanligt tvättmedel utan problem.

PS Om nån är intresserad har de rea på Idbjörnskalkläder just nu i nätbutiken.

• Gavstyh

Kag har både skalkläder och galonkläder. Galonkläder har jag även både fodrat och vanliga. Allt hänger inte på förskolan samtidigt utan jag brukar anpassa efter temperatur (höst/vår/sommar/vinter). Är det rent regn/duggväder föredrar jag galonisar, då mina barn älskar vattenpölar och jag upplever att de håller vattnet borta bäst. Men är det dugg/fuktigt ute föredrar jag skalkläder.

Jag har köpt endel kläder begagnat på köp och säljsidor, men även på outlet eller fodrade galonisar på Lidl. Det senare brukar ha i driver typ byxor 69-99:- jacka 59-99:- tycker jag är överkomligt, ibland även set för 99:-, galon som galon liksom.

Skalkläder får bli ordentligare märken alternativt outlet.

• violis

Skalkläder kan klara att man sitter en kortare stund i en vattenpöl....OM de är nya/impregnerade efter alla konstens regler efter varje tvätt ,galon klara att man sitter " hur länge som helst" i en vattenpöl..... Och visst galon " andas" inte...men ärligt talat den enda gång jag upplevt att barnen blir varma och fuktiga i galon är mitt i sommaren och om byxorna är för små för även om galon inte " andas" så är de luftiga tack vare att de som regel är stora ,de sitter inte åt någonstans= luften kommer in. Sen OFFTOPIC ........ " Harverster" JO det finns föräldrar som blir sura om "dagiskläder" blir smutsiga... Jag förstår om man blir sur om ytterkläder dvs jacka/overall skulle få färgfläckar som inte går bort ( tex den cerisa temprafärgen vi har går inte att få bort) eftersom man inte räknar med att barnen ska måla ute och ytterkläder är så pass dyra att man kanske bara har en omgång. Sen kan vi lägga till alla föräldrar som inte förstår skillnaden på torkskåp och torktumlare.....att ettiketten i kläderna som förbjuder torktumling beror på den mekaninska slitningen som blir då kläderna " kastas" runt i metalltrumman,inte på värmen i sig.... Vi har varit tvugna att på vintern ha listor på torkskåpen för att hålla koll på att Pelles overall får in i torkskåpet men inte Kajsas...trots att de är identiska i både märke och " årgång"..... Overaller som dessutom kanske inte ens är namnade eftersom andrahandsvärdet sjunkar om man namnar kläderna så det inte går bort.... Och har man då råkat hänga in Kajsas overall i torkskåpet ( på låg temperatur som vi alltid har skåpen inställda på) så Ja ..då blir Kajsas föräldrar sura på oss.....det är ju inte så att vår hög med kläder som ska /inte ska in i torkskåpet består av drygt 20 overaller en vinter dag så det är ju enkelt att hålla koll på om den blå isbjörnsoverallen i stl 98 man just lyft upp ur högen av blöta kläder i hallen är Pelles eller Kajsas.😇😏...vi gör vårt bästa att undvika både fläckar och ihop blandning av kläder men misstag kan ske........ Men detta var som sagt OFF TOPIC 😌😊

• violis

Sååååå irriterande...jag delar in i stycken när jag skriver men allt kommer ändå i ett enda sjok 😡

• Fru Ve

Skalkläder ska ju helst inte tvättas överhuvudtaget för att vara fortsatt vattentäta. Och för mig känns det så snuskigt att bara spola av kläderna en hel säsong eller låta barnen gå leriga. Jag vill gärna kunna tvätta då kläderna är helt insmorda i lera (vilket de absolut blir iaf på mina barns förskola). Tycker det luktar apa annars. Det är ju också kattkiss/bajs och annat mysigt i sandlådan som man emellanåt vill få bort. Just därför väljer jag galon istället. Har skalkläder också men ett billigare märke som vi använder då det är torrt ute men behov av överdragsbyxor. Är det geggigt kör vi galon. Jag har inte upplevt att det blivit obekvämt eller för tätt för mina barn.

• Amanda84

Vi övergick i våras till att skrota galonstället till förmån för skalkläder och har upplevt att det har funkat bra. Jag har också bett förskolan säga till om det blir blött rakt igenom men de har sagt att skalkläderna har varit bra och att de säger till om det skulle bli så att de inte håller måttet.

Man får bara tänka på att inte tvätta kläderna för ofta, vet jag av erfarenhet, efter att ha arbetat på uteförskola och har hanterat barnkläder som ska tåla de flesta väder. Med min egen sons skalkläder har jag bara tvättat byxorna någon enstaka gång (utan sköljmedel) eftersom det skedde en kissolycka. Har de bara varit lite smutsiga så har jag torkat bort det med våtservett och när de har varit riktigt leriga så har jag sköljt av dem med duschen och de har hållit bra än så länge, trots massa regn och lek i lerpölar.

• asdfgh

Vi har inte haft extra galon på flera år och det har funkat utmärkt. Enda gången vi egentligen använt galon var när äldsta skulle sluta med blöjor och inte ville riskera att behöva tvätta skalkläderna 14 ggr

Har två barn där det ena börjar 6års nu till hösten. Köp skalkläder med bra vattenpelare så räcker det!

Svar på tråden Extra galonkläder på förskolan?