• En uppgiven pappa

Problem med 18-åring

Vi har en 18-årig son. Hela uppväxten har varit harmonisk och kärleksfull i en klassisk kärnfamilj och han har alltid varit duktig i skolan och på allt annat han har hittat på, såsom sport. Han gick ut nian med mycket bra betyg. När han började gymnasiet så började problemen. Han blev rejält skoltrött och sjukdagarna blev fler än tidigare. Han kämpade dig dock igenom ettan med hyfsade betyg. I årskurs 2 eskalerade problemen. Han insåg sina problem själv och lyckades få byta till ett annat gymnasieprogram och hoppades att det skulle gå lite bättre där. Det gjorde dock inte, utan bara efter en månad där gav han upp. Han skulle sluta skolan fick han för sig. Vi lyckades få kontakt med skolan och kurator m m och kom fram till att vi skulle försöka få honom tillbaka till skolan. Utan att gå in på för mycket detaljer så kom han igång med lite studier igen under våren hos en studiecoach, men senare under våren (strax efter hans 18-årsdag) så gav han upp även detta och avsåg att gå om hela årskurs 2 istället med början i höst.

Vår förhoppning var att det här bara var skoltrötthet, men nu det känns som att det under det senaste året bara eskalerat på andra plan också. Nu i sommar har han inte brytt sig om att söka några sommarjobb. Istället så har han tillbringat sommaren mestadels inomhus med att spela TV-spel och titta på TV-serier och sport. Han har helt fel dygnsrytm och slarvar även med matvanorna och orkar aldrig laga någon mat själv. Han har alltid haft många vänner, men han har mindre och mindre socialt umgänge nu.

Han säger att han är helt inställd på att fullfölja gymnasiet och börja igen i höst, men min farhåga är att han inte kommer att orka det, eller han att kommer att ge upp igen efter ett kort tag, med det här självdestruktiva beteendet.

Då kan man undra vad vi är för föräldrar som inte ställer några krav på honom. Som sagt så har det inte varit några problem med honom under hans uppväxt. Han har alltid skött sig, så vi har aldrig behövt ryta i eller ställa krav på honom tidigare. Han har alltid varit viljestark. Nu när vi behöver ställa krav på honom så känns det på något sätt försent och försöker vi diskutera med honom om hans problem så spårar det nästan alltid ur direkt och han tycker inte att vi ska lägga oss i. Det funkar helt enkelt inte.

Vi trodde att han var på rätt spår i våras, men nu känns det värre. I övrigt så lever vår familj är bra liv, men problemen med sonen tynger oss.

Vi vill så gärna hjälpa honom, men han vill inte ha hjälp från oss. VI tycker att han ska ta professionell hjälp, men eftersom han är över 18 så måste han ju gå med på det här.

Jag känner att vi måste börja ta tag i problemen innan skolan börjar om en månad. 

Råd emottages tacksamt!

• Svar på tråden Problem med 18-åring
  • äldreochklokare

Har stor erfarenhet av exakt samma sak med min son men han är under 18 så vi har haft BUP till stöd och har ff. Vet inte vad man gör när de är myndiga men ni kan väl ringa vården och fråga vad de tycker och vart ni kan vända er?

Förvänta er inte att något ska vara löst till skolstarten, dock. Det är inte speciellt vanligt att elever klarar/orkar när de går om ett år. Jag jobbar på gymnasiet på jag har sett statistiken. Ofta hänger samma problem med in i det nya året. 

Har ni funderat på folkhögskola? Det är vad jag hoppas min son ska haka på om inte gymnasiet löser sig. Det finns många jättebra olika utbildningar och man kan oftast bo på skolan också. Få en nystart, bli mer självständig etc. En annan betygssättning än gymnasiet men likvärdig så man kan läsa in motsvarande gymnasiet men i en lugnare miljö och sen ändå söka sig vidare om man vill plugga sen. 

Sen som jag sagt till mina barn: det handlar inte om vad jag vill eller att de ska göra som jag tycker, utan att de ska få en bra framtid, skapa möjligheter att göra det de vill osv. Att de ska klara sig när de flyttat hemifrån. Det är ju ändå ett krav man som förälder måste få kunna ställa och det fattar de ju också, inom sig. 

Tycker heller inte det är en katastrof om man inte klarar vanliga gymnasiet. Det finns som sagt andra vägar att gå. Du kanske har hört senaste rapporterna om att ca 30% hoppar av gymnasiet? 

Har sagt till sonen att om inget skett före han är 18 så måste han skriva in sig på arbetsförmedlingen, de kommer konstatera att han ingen utbildning har och då är det ju det de kommer föreslå. Jag har sagt att om han inser detta innan dess så blir nog det mesta enklare för honom. 

Det viktiga är ju måendet så mår han på riktigt dåligt kommer inte mkt fungera så det är viktigt försöka få bukt med det. Men å andra sidan, ett miljömbyte till tex folkhögskola kan ev hjälpa, nytt folk, ny miljö osv.

• Swimme

Hur är det med försörjningsplikten, hur länge varar den? Går han i skola så är det väl typ till 21 år men om han inte gör ett skit så kan du skicka ut han med en gång tror jag.

Sätt ett datum, "om ett halvår kommer du inte få bo kvar här om du inte pluggar. Antingen pluggar du eller fixar ett jobb eller ordnar boende på annat sätt.".

• äldreochklokare
    Swimme skrev 2017-07-21 16:14:26 följande:

Hur är det med försörjningsplikten, hur länge varar den? Går han i skola så är det väl typ till 21 år men om han inte gör ett skit så kan du skicka ut han med en gång tror jag.

Sätt ett datum, "om ett halvår kommer du inte få bo kvar här om du inte pluggar. Antingen pluggar du eller fixar ett jobb eller ordnar boende på annat sätt.".

Fast sånt funkar inte riktigt om man har ett barn som faktiskt mår dåligt. Då är det lite annat som ska till först. 
  • TrolletsMor

Måste han fixa skolan nu då? Kanske skulle det vara bra och nyttigt för honom att jobba något år istället? Min sambo gjorde så och gick sedan ut gymnasiet med slutbetyg. Jag gjorde inte det utan jag kände mig pressad att försöka fixa gymnasiet klarade inte av det och fick inte slutbetyg. Läste upp på folkhögskola några år senare istället dock... Man kan behöva en paus från skolan, ett jobb kan kännas mycket mer meningsfullt än att sitta i skolan och plugga, iaf har det varit så för mig.

• felixS

Jag hade extremt dåliga betyg och min lägsta närvaro (termin) var pä 35%. Jag gjorde en 180grad vändning när jag hittade mitt drömjobb och när jag insåg att det krävde rätt så höga betyg.

Märker tydlig skillnad bland kompisar som också hade ett mål eller inte. De som inte hade det gick gymnasiet för att varför inte liksom och gick ut med E:n (G) och har de jobb de hittar

Sen är det inte ovanlig med psykisk ohälsa. I kombination med mållöshet måste man nästan ha stränga föräldrar för att ens bry sig

Svar på tråden Problem med 18-åring