Problem med 18-åring
Har stor erfarenhet av exakt samma sak med min son men han är under 18 så vi har haft BUP till stöd och har ff. Vet inte vad man gör när de är myndiga men ni kan väl ringa vården och fråga vad de tycker och vart ni kan vända er?
Förvänta er inte att något ska vara löst till skolstarten, dock. Det är inte speciellt vanligt att elever klarar/orkar när de går om ett år. Jag jobbar på gymnasiet på jag har sett statistiken. Ofta hänger samma problem med in i det nya året.
Har ni funderat på folkhögskola? Det är vad jag hoppas min son ska haka på om inte gymnasiet löser sig. Det finns många jättebra olika utbildningar och man kan oftast bo på skolan också. Få en nystart, bli mer självständig etc. En annan betygssättning än gymnasiet men likvärdig så man kan läsa in motsvarande gymnasiet men i en lugnare miljö och sen ändå söka sig vidare om man vill plugga sen.
Sen som jag sagt till mina barn: det handlar inte om vad jag vill eller att de ska göra som jag tycker, utan att de ska få en bra framtid, skapa möjligheter att göra det de vill osv. Att de ska klara sig när de flyttat hemifrån. Det är ju ändå ett krav man som förälder måste få kunna ställa och det fattar de ju också, inom sig.
Tycker heller inte det är en katastrof om man inte klarar vanliga gymnasiet. Det finns som sagt andra vägar att gå. Du kanske har hört senaste rapporterna om att ca 30% hoppar av gymnasiet?
Har sagt till sonen att om inget skett före han är 18 så måste han skriva in sig på arbetsförmedlingen, de kommer konstatera att han ingen utbildning har och då är det ju det de kommer föreslå. Jag har sagt att om han inser detta innan dess så blir nog det mesta enklare för honom.
Det viktiga är ju måendet så mår han på riktigt dåligt kommer inte mkt fungera så det är viktigt försöka få bukt med det. Men å andra sidan, ett miljömbyte till tex folkhögskola kan ev hjälpa, nytt folk, ny miljö osv.