• Kvarnen80

igångsättning eller snitt

För två år sedan fick jag vårt senaste barn. Efter många missar slutade den förlossningen med en sfinkterruptur grad 3. Jag har läkt relativt bra och ska nu ha barn igen. Fick remiss till läkare för snitt men läkaren säger att igångsättning är mycket bättre... jag har förklarat min oro för att återigen spricka och att återhämtningen då inte blir lika bra. Hon menade ändå att snitt är riskfyllt och inte försvarbart. Jag har aldrig snittats och heller aldrig satts igång men. Är jag läser om de olika metoderna hittar jag mest skräckhistorier!! Vet inte om jag ska stå på mig och kräva snitt ändå? Är återhämtningen tuff? Komplikationer? Hur är det att bli igångsatt? Läser bara att det dragvikt på tiden, är intensivt och ofta slutar med snitt eller sugklocka? Stämmer det?

Vill gärna få era erfarenheter kring detta!!

• Svar på tråden igångsättning eller snitt
  • Kvarnen80

Det är vad jag hört om igångsättningar också men förstår ju att det finns olika berättelser. Självklart är snitt ingen enkel lösning men så svårt att veta vad som är bäst!

Ska ha ett annat läkarsamtal som jag hoppas ger mig fler svar.... känns dock som att det är så svårt att få en objektiv bild.

Lycka till och hoppas din bebis snart är hos dig!

• Kvarnen80

Träffade en annan läkare idag som sa att jag får den metod jag vill... dock sa han att utifrån mina tidigare , snabba förlossningar och att jag har fött flera barn tidigare så borde en igångsättning gå väldigt smidigt och ändå vara det bästa alternativet... jag behövde inte bestämma mig nu men velar lite fortfarande. Kanske är det ändå bättre att testa med igångsättning?.... så svårt!!

• Kvarnen80
    äldreochklokare skrev 2017-07-20 13:37:18 följande:

i mitt fall tog inte igångsättningen speciellt bra, de mumlade nåt om att jag råkat ut för "värsta varianten" så nej, jag skulle välja snitt om jag skulle ha barn igen. 48 timmar tog det med resultatet att de ändå fick snitta (akut) på slutet för att varken jag eller barnet orkade längre. Mina muskler i livmodern orkade helt enkelt inte mer. efter denna långa process med värkar. 

Var det första barnet eller hade du fött barn tidigare?
Svar på tråden igångsättning eller snitt