Inlägg från: Knappklara |Visa alla inlägg
  • Knappklara

Cerklage -hur gick det?

mimmoo skrev 2017-08-05 11:06:47 följande:

I see. Jo, kan nog vara bra att räkna på läkarspråk så det inte blir missuppfattningar. Förstår inte varför man inte tar bort det andra sättet helt så det blir lite lättare att kommunicera :)

Den var nere på 19mm dagen innan det sattes. MEN jag tar deras mätningar med en nypa salt då det verkar variera väldigt mycket beroende på vem som mäter. Mest tror jag det varierar när det är funellering och/eller lite öppet en bit.

Idag har jag ondare igen. Så tröttsamt och stressande. Det kommer och går, helst när jag ändrar ställning.

Tack för tummarna, de behövs. Håller mina för dig också. Låt dagarna och veckorna gå fort nu :)

Du har så rätt.

Och ang mätningarna så varierar det beroende på läkare. Igår var min tapp 2cm helt plötsligt istället för 1,7. Så det beror nog på 'vart' man utgår ifrån. Så länge det går åt rätt håll bara :)

Hur mår du nu? Minns också jag hade ont. Både när jag reste mig & ändrade ställning. Har blödningarna avtagit? Ja låt dagars flyga iväg typ <3
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-05 22:25:24 följande:

Finfint här! Längtar till tisdag då får jag se bebis igen :)

Bra här med. Uttråkad! Men bara gilla läget. Håller med dig Karenlucia, cerklagekoll & UL på tisdag :)
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-08-05 21:28:59 följande:

Ja jo du får verkligen de att låta som att de inte e pajkastning.. nu till min fråga.. vad e din erfarenhet av Cerklage? Ja har aldrig själv satt ett cerklage. E inte läkare. Bara patient som fått 2 st cerklage. Ett akut å ett planerat.. fått min beskärda del av den "tråkiga" sidan av cerklage. Anser inte de som utlåtanden utan mer som egna erfarenheter... tycker inte du bidrar med någon egen erfarenhet av cerklage.. utan mest tycker att MINA så kallade erfarenheter krävs ifrågasättas.. trist.

Flikar in utan att lägga mig i ovanstående. Hur mår du som är så långt gången? Är så avundsjuk! Tänker ofta på att jag skall ligga här i typ 7-8v till (förhoppningsvis) och att jag kommer bli större och få mer krämpor. Du får ju iallafall vara uppe. Hur pallar man? Hur får/fick du dagarna att gå? Hur kommer allt kännas med tiden liksom. Fast jag vart gravid två gånger vet jag knappt vad jag har att vänta mig nästan!!!
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-08-06 14:54:19 följande:

De akuta va ja inlagd med strikt sängläge i 4 v innan sonen kom. Dom dagarna fick ja att gå igenom att titta på tv å sova å gå efter mattiderna..

denna gången vet ja inte hur ja får dagarna att gå :/ har en son på 2,5 år som behöver uppmärksamhet. Men de blir mkt liggläge i soffan.. de e helt magiskt känsla faktiskt. Ja väntar ju varje dag på att de ska dra igång.. å varje dag ja lägger mig så tänker ja oj! Vi klarade en dag till! Sen e de extra nervöst vid varje undersökning. Å varje gång har ja gått där ifrån med ett leende.. nytt vul å odlingar om 10 dagar. Då e vi i v 31.. jösses! Har rejäla foglossningar å sömnbrist.. men vem e ja å klaga?! Freja ligger kvar i magen! Varje dag är ett mirakel :)

Åh! Jag förstår känslan! Måste vara helt underbart. Vågar inte ens tro så långt än, är ju fortfarande stolt om jag klarar 22+0. Har börjat kolla på lite serier och försöker följa med ibland ut och åka bil (liggandes) till våra föräldrar. Miljöombyte och ny säng/soffa att ligga på för några timmar kan göra ens dag :) Blir också så glad efter varje undersökning och tänker varje morgon jag vaknar att 'shit, jag klara en dag till'. En cerklage-mammas bekännelser liksom!!

Och VAD SJUKT...fast jag knappt vågar tro på det än så har vi en Freja i min mage med!!!! Vilket sammanträffande!!! Trodde hon skulle komma förra gången, men denna gång känner jag hopp. Hoppas jag har rätt. Du inger hopp redan från v26+ iallafall även fast jag hoppas hon vill stanna längre! Varje dag är ett mirakel <3
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-08-07 17:07:28 följande:

Knappt ja heller :( trodde de skulle gå åt helvete igår :( vart på kolmården i 2 dagar. Å fyy vilka sd ja hade när vi åkte hem igår.. å stickningar i tappen.. å idag fick vi åka iväg å handla ny telefon då sonen krossade min i förrgår. Gick en liten sväng i stan.. men oj vad lite som krävdes för att sd skulle dra igång igen.. så de e sängläge resten av dagen :( ja snart så vågar man hoppas på riktigt :) vi har passerat extremprematur iaf. Slltid något.. v 29+4 idag!

Jag kan tänka mig det! Det är verkligen positivt att vila så mycket man kan. Var på kontroll i igår och allt var helt oförändrat <3 Min barnmorska (läkare) hade just en mamma igår med preventivt cerklage (v.28) som hade spruckit upp när familjen vart på nöjesfält. Men det hade gått bra. Vilket får mig att förstå att vila är det enda rätta, usch så snabbt det kan gå :(

Du måste gått in i v30 nu va?
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-09 06:18:59 följande:

Härligt :) jag går in i vecka 11 idag :D lycka !

Woohoo <3
  • Knappklara

Hej! Åh beklagar din förlust, vet hur det känns:(. Fick du cerklage akut eller preventivt? Otroligt vad långt du kommit. Så avundsjuk! Har också funneling, men ca1cm ovanför cerklaget. Är sängliggandes sedan 5v tillbaka, är i v23 nu. Bara fortsätta ligga på med andra ord!!

• Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-21 17:03:43 följande:

Är du sängliggandes hemma eller på sjukhus?:)

Hemma ligger jag hela dagarna :)
  • Knappklara

v24+2 idag, känns helt otroligt på något sätt!!!! Hur går det för er alla? Hur mår ni?

• Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-09-02 19:09:50 följande:

V 34(33+2)! Har precis packat bb väskan. Trodde nästan de drog igång igår. Fick massa mensvärk.. meeen här är ja fortfarande hemma :)

ÅH! Vad underbart att läsa! Vad långt du kommit & vad stark du är. Själv har jag legat inne några veckor pga en tapp som bara krymper/växer. Men läget är stabilt. Känns bra att vara på rätt plats. Börjar helt plötligt känna ännu mera hopp & har köpt en första grej till bebis -en filt! På torsdag är det 25+0, ett mål jag i v.22 aldrig trodde jag skulle få uppleva. Läser mycket nu kring födslar därikring och det verkar som om att det går mycket bra för barnen födda 25+ och framåt. Vilket ger mig ännu mer styrka. Nu hoppas vi på 3v till sen, så skulle jag kunna slappna av mer samt bli hemskickad till mitt hem-sjukhus.

Fy för mensvärk. Förstår dig. Hur känns det idag?

Kram
  • Knappklara

Hej brudar! 25+3 här, går framåt. Fortfarande inlagd på sjukan och på tisdag skall det göras en bedömning om jag får åka hem. Sista mätningen förrs veckan tydde på att tappen växt med 3mm igen, så sängläge & lutinus funkar effektivt på mig. Minns när jag kom hit för snart 3v sedan och tappen var nere på 6mm, nu 15mm. Bättre än på länge även fast det såklart är under gränsen. Mår otroligt bra, inga sd eller infektioner (än). Hoppss det håller i sig <3

Hur gick det att sätta cerklaget Karenlucia? Har du haft något besvär av det i efterhand? :)

• Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-09-05 20:13:09 följande:

Var inne på kontroll idag. :/ akut kontroll. Allt ser bra ut. Tappen något kortare. 31 mm. Kroppen förbereder sig att snart e de dags! Förvärkar tydligen :( v 33+5.

Hur går allt för dig? Får du må bra? :)
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?