Inlägg från: carolinheiner |Visa alla inlägg
  • carolinheiner

Cerklage -hur gick det?

Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-05 21:21:24 följande:
    Jag har absolut inte missuppfattat och är inte ute efter pajkastning. Tycker bara du svarat så bättrevetande ovan. Inte alls 'såhär sa min läkare' utan mer 'såhär är det'.

Såklart man kan bli resistent. Och det är väl inte riktigt det jag menar. Förhoppningsvis är du inte alltför ofta nere och gräver på dessa intima ställen och sätter cerklage en gång i halvåret. Men NÄR dessa ingrepp görs borde det vara mer regel än undantag, det helt enligt mina egna åsikter.

Ville inte trampa på någon tå. Bara ifrågasätta dina utlåtanden!
    Ja jo du får verkligen de att låta som att de inte e pajkastning.. nu till min fråga.. vad e din erfarenhet av Cerklage? Ja har aldrig själv satt ett cerklage. E inte läkare. Bara patient som fått 2 st cerklage. Ett akut å ett planerat.. fått min beskärda del av den "tråkiga" sidan av cerklage. Anser inte de som utlåtanden utan mer som egna erfarenheter... tycker inte du bidrar med någon egen erfarenhet av cerklage.. utan mest tycker att MINA så kallade erfarenheter krävs ifrågasättas.. trist.
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-08-06 13:50:46 följande:
    Flikar in utan att lägga mig i ovanstående. Hur mår du som är så långt gången? Är så avundsjuk! Tänker ofta på att jag skall ligga här i typ 7-8v till (förhoppningsvis) och att jag kommer bli större och få mer krämpor. Du får ju iallafall vara uppe. Hur pallar man? Hur får/fick du dagarna att gå? Hur kommer allt kännas med tiden liksom. Fast jag vart gravid två gånger vet jag knappt vad jag har att vänta mig nästan!!!
    De akuta va ja inlagd med strikt sängläge i 4 v innan sonen kom. Dom dagarna fick ja att gå igenom att titta på tv å sova å gå efter mattiderna..
    denna gången vet ja inte hur ja får dagarna att gå :/ har en son på 2,5 år som behöver uppmärksamhet. Men de blir mkt liggläge i soffan.. de e helt magiskt känsla faktiskt. Ja väntar ju varje dag på att de ska dra igång.. å varje dag ja lägger mig så tänker ja oj! Vi klarade en dag till! Sen e de extra nervöst vid varje undersökning. Å varje gång har ja gått där ifrån med ett leende.. nytt vul å odlingar om 10 dagar. Då e vi i v 31.. jösses! Har rejäla foglossningar å sömnbrist.. men vem e ja å klaga?! Freja ligger kvar i magen! Varje dag är ett mirakel :)
  • carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-08-06 18:28:31 följande:
    Heja dig ! I v 10 nu och undrar hur i hela friden jag ska få tiden att gå tilla Cerclage sätts in och sedan tills jag nått v 22+ ngt ! Nästan lite nervös för det men sjö t att det finns hopp ! :) Netflix är väll en bra grej antar jag ?
    Ja hade inga problem å leva på fram till cerklaget då min tapp inte klarar av något efter v 23.. så för mig började oron efter den v.. men sen fick ja ordentligt med kraftiga sd i v 16 efter op.. så blev strikt sängliggandes i 4 dagar hos mina föräldrar.. kunde inte åka bil eller sitta å äta..
    nerflix å viaplay allt som går att casta till crome e guld värt! :)
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-08-06 15:10:33 följande:
    Åh! Jag förstår känslan! Måste vara helt underbart. Vågar inte ens tro så långt än, är ju fortfarande stolt om jag klarar 22+0. Har börjat kolla på lite serier och försöker följa med ibland ut och åka bil (liggandes) till våra föräldrar. Miljöombyte och ny säng/soffa att ligga på för några timmar kan göra ens dag :) Blir också så glad efter varje undersökning och tänker varje morgon jag vaknar att 'shit, jag klara en dag till'. En cerklage-mammas bekännelser liksom!!

Och VAD SJUKT...fast jag knappt vågar tro på det än så har vi en Freja i min mage med!!!! Vilket sammanträffande!!! Trodde hon skulle komma förra gången, men denna gång känner jag hopp. Hoppas jag har rätt. Du inger hopp redan från v26+ iallafall även fast jag hoppas hon vill stanna längre! Varje dag är ett mirakel <3
    Knappt ja heller :( trodde de skulle gå åt helvete igår :( vart på kolmården i 2 dagar. Å fyy vilka sd ja hade när vi åkte hem igår.. å stickningar i tappen.. å idag fick vi åka iväg å handla ny telefon då sonen krossade min i förrgår. Gick en liten sväng i stan.. men oj vad lite som krävdes för att sd skulle dra igång igen.. så de e sängläge resten av dagen :( ja snart så vågar man hoppas på riktigt :) vi har passerat extremprematur iaf. Slltid något.. v 29+4 idag!
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-08-09 20:35:06 följande:
    Jag kan tänka mig det! Det är verkligen positivt att vila så mycket man kan. Var på kontroll i igår och allt var helt oförändrat <3 Min barnmorska (läkare) hade just en mamma igår med preventivt cerklage (v.28) som hade spruckit upp när familjen vart på nöjesfält. Men det hade gått bra. Vilket får mig att förstå att vila är det enda rätta, usch så snabbt det kan gå :(

Du måste gått in i v30 nu va?
    V 31 idag! 30+0! Ja de gäller verkligen å lyssna på vad kroppen säger :(
  • carolinheiner
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-10 20:10:42 följande:

Vet inte om det beror på cerklaget eller graviditeten i allmänhet, men upplever ni mycket molvärk/växtvärk (utan sd) och lösa/hårda magar? Blir inte klok på detta! Och varje gång man går på toaletten är man ju rädd allt skall smälla till och gå sönder ju..är i v.20 nu..

Menar du lös/hård avföring eller att magen blir hård?
    När mitt akuta satt å min förlossning drog igång så va ja öppen både ovanför å nedanför cerklaget. De ända som hindrade Conrad att komma va just cerklaget. Så sitter de bra så tror ja inte de e någon risk att de bara går sönder utan några som helst förvarningar. När dom undersökte mig så hade ja värkar.
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-09-02 09:36:20 följande:

v24+2 idag, känns helt otroligt på något sätt!!!! Hur går det för er alla? Hur mår ni?

V 34(33+2)! Har precis packat bb väskan. Trodde nästan de drog igång igår. Fick massa mensvärk.. meeen här är ja fortfarande hemma :)
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-09-03 13:34:30 följande:
    ÅH! Vad underbart att läsa! Vad långt du kommit & vad stark du är. Själv har jag legat inne några veckor pga en tapp som bara krymper/växer. Men läget är stabilt. Känns bra att vara på rätt plats. Börjar helt plötligt känna ännu mera hopp & har köpt en första grej till bebis -en filt! På torsdag är det 25+0, ett mål jag i v.22 aldrig trodde jag skulle få uppleva. Läser mycket nu kring födslar därikring och det verkar som om att det går mycket bra för barnen födda 25+ och framåt. Vilket ger mig ännu mer styrka. Nu hoppas vi på 3v till sen, så skulle jag kunna slappna av mer samt bli hemskickad till mitt hem-sjukhus.

Fy för mensvärk. Förstår dig. Hur känns det idag?

Kram
    Nu e de lugnt igen :) jobbigt med en son som klarade av 3 dagar på dagis innan han blev sjuk :( han e född v 26+0 :) men de e bra att du gått såhär långt iaf :) ja har ny koll om 1 v ca :) å då blir de planera in klipp :)
  • carolinheiner

Var inne på kontroll idag. :/ akut kontroll. Allt ser bra ut. Tappen något kortare. 31 mm. Kroppen förbereder sig att snart e de dags! Förvärkar tydligen :( v 33+5.

• carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-09-10 08:18:45 följande:
    Hur går allt för dig? Får du må bra? :)
    Ja mår bra :) är inne på v 34+4 idag å hon e fixerad.. sista kollen på torsdag å planering av klipp :) ser fram emot de :) börjar bli lite tungt både fysiskt å psykiskt :)
  • carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-09-17 14:22:56 följande:

Hej!

Hur går det för er alla? :)

Kram

35+3.. dagarna sniglar sig fram.. klipp nästa tisdag... dvs snart endast 8 dagar kvar.. försöker klara av varje natt.. foglossningar, förvärkar som håller mig vaken.. fått morfintabletter för att underlätta.. dom klipper tidigast 36+0 om ja verkligen inte orkar längre.. men ska försöka hålla humöret uppe liite till.. men de e jobbigt nu :( speciellt när ingen annan som förstår varför de e jobbigt.. såhär känner alla i slutet av en graviditet.. de e bara att bita ihop å kämpa.. till dom vill ja bara säga f u!
    Hur går de för dig?
  • carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-10-15 05:18:59 följande:

Oj kämpa på ! Hejar på dig!

Snart v 21 :)

Oj de va länge sedan ja va här inne :/ åkte in v 35+ (minns inte vilken v detta va :o)akut då ja hade mkt förvärkar. Fick träffa överläkaren som beslutade lite snabbt att de bästa för mig är att klippa upp cerklaget. Vi hade passerat 34 å då stoppade dom inte en förlossning med en ?normal? kvinna å då ansåg han att inte ska ja behöva plågas.. sagt å gjort in på ett förlossningsrum å klippte efter 2 h. Han va ensam på mottagningen å fick ta de mellan patienterna :) klippet gick bra. Men ska knte ljuga när ja säger att de gjorde ont :( när cerklaget va borta hade ja lite mensvärk i 1 h för att sedan dö ut helt.. så vi fick åka hem utan bebis :( 37+0 ålte vi in till fl för att hämta ut smärtstillande för att kunna sova.. fick då träffa en läkare som lyssnade på mina sömnproblem. Fick då en tid till läkare på tisdagen för att boka tid för igångsättning.. tisdagen kom å ja fick träffa ännu en gång överläkaren.. han frågade lite skämtsamt ?varför skulle du ha cerklage? Du håller ihop bra ju.. haha? jo tack sa ja.. nu får du göra ditt jobb å vräka henne! Han försökte först skrämma mig att avstå en igångsättning. Sa snabbt till honom att ja vet riskerna.. men att behålla henne i magen kommer göra mer skada. Han gjotörde en undersökning å visade sig 3 cm öppen å nästan helt utplånad tapp. Va bra sa han.. vill du bli igångsatt idag? Absolut säger ja med självsäkerhet. Återkom om 1,5 h så har vi ett rum redo för dig å så kickar vi igång!

Barnvakterna va redo å vi åkte hem åt lite lunch å åkte tillbaka till fl mwd väskorna. Började med cytotec supar kl 13.30. 20.00 spräkte dom hinnorna. Å kl 00.44 den 4/10 v 37+6 föddes vår lilla Freja! 2940 g å 47 cm lång :) hon missade Morfars födelsedag med 45 min men föddes ist på Farfars födelsedag :)

• carolinheiner

Vi mår toppen :) hon går stadigt upp i vikt å är frisk :) en annan försöker fortfarande läka.. :( sega stygn som sitter kvar :(

Karenlucia skrev 2017-10-26 11:49:48 följande:

Hur mår ni?:)

Kram

• carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-10-28 18:51:14 följande:

Åh hoppas det blir bra snart :)

Jadå :) e så tacksam över de skånska cerklget klarade av jobbet :)
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?