Inlägg från: Knappklara |Visa alla inlägg
  • Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Anfi skrev 2017-07-31 01:49:10 följande:

Jag fick ett akut cerklage i v 20 elelr 21 minns ej riktigt.. Hade en buktande fostersäck som puttades in sen sattes ett dubbelt cerklage. Ordinerades strikt sängläge i två veckor därefter vila men jag hittade mycket amerikanska hemsidor där kvinnorna var sängliggande med bra resultat vilket jag följde. Fram till v 31 då en läkare övertygade mig om att ja kan röra mkg lite iaf gå ut och sitta på restaurang. Efter det så rörde jag mig lite och började öppna mig (kontrollerade livmodertappen med vul varje vecka). Blev skrämd och blev sängliggande igen! Därefter hade ja nån my tid v 33 träffade ett as till doktor som tyckte att cerklage va onödigt ja skulle föda v 40 tom ovh art han inte ens behlvde undersöka mig han skulle dock känna och irritera min livmoder för ja fick ont efter atg ha väntat i två timmar han tryckte riktigt hårt på magen och samma dag på kvällen började mina värkar slm ej kunde stoppas ovh ja födde efter en dag... Fick kortison för lugnmognad bebis föddes 33+3 sondmatades... Ja tror verlligen att ja hade kunnat hålla honom inne om ja fortsatt med strikt sängläge! Låt ingen röra era magar gå på er magkänsla! Pojkneen min hade gbs infektion Som han fick av mig ficn sola mit gulsot och fick blod. Efter 2 v åkte vi hem och hade hemsjukvård i tre vevkor... Vila och läs amerikanska trådar finns massa solskens historier. Glöm inte stödstrjmpor heller.

Tack för din input! Härlig historia trots att din doktor var ett as. Jag läser mycket, även på svenska sidor. Var i samma skick som dig när jag kom i, också med buktande hinna som tippades tillbaka genom skakning. Ingen vidrörning alls och cerklaget sattes med någon form av sterila "robotfingrar" för att uttrycka läkarens ord ungefär. Blir kollad varannan vecka och det BARA så långt ifrån tappen som möjligt, men bara för att man skall kunna se och mäta. Hur sysselsatte du dig? Hur var din historia innan cerklaget? Eller hade du sådan tur att du fick ett i första graviditeten? Mycket sammandragningar?

Tusen frågor <3
  • Knappklara
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-07-31 11:46:45 följande:

Väldigt unikt ändå att du kan "leva så normalt" och ändå gått så långt. Skulle jag ha lyssnat på min läkare skulle jag inte ha något barn kvar i magen. Det kan vända fort. Men du hade ett preventivt denna gången va, förresten? Då är det väl iofs lite skillnad.Så länge det inte blir några infektioner så verkar det ändå gå bra för många som får akut, så försök tänka positivt Knappklara. Det verkar ju vara öppna/stäng-mekanismen som är fel i ditt fall och ingen benägenhet till prematura sammandragningar. Vilket ju är det bästa i dessa två fall. Likväl som det kan skita sig med ett akut cerklage så läser jag också mycket om kvinnors vars preventiva spruckit eller inte funkat heller. Vi är alla unika där nere och VILA verkar begynnande för dem flesta.... Lyssna på detta i första hand och ta inga risker <3

Ja jag tror Carolin har preventivt, så då är det ju skillnad :)

Tack för svar. Hur mår du idag? Och vad är din historia?
  • Knappklara
    mimmoo skrev 2017-07-31 18:31:25 följande:

Hej,

Går med i den här gruppen. Ska få ett cerclage satt imorgon i v 20+ efter att tappen minskat drastiskt de senaste veckorna. Har tidigare förlorat två barn i v 18+ och v 22+ varav den sista var p.g.a att jag tyst öppnat mig. Då sattes inget akut cerclage utan de väntade mest på att förlossningen skulle komma igång.

Det spelar tysdligen stor roll vilken läkare man råkar få. Sjukt.

Beklagar verkligen dina förluster och JA, klart du skulle ha haft cerklage andra gången Samma hände mig när jag kom in i v.20 i höstas...jag var öppen med buktande hinna men bara att "vänta ut" enligt Västerås. Nu hände samma sak igen, öppen med buktande hinna, men vi var på semester i Västervik och den läkaren ville INTE jag skulle få genomgå samma skit igen och tog snabbt beslut om cerklage. Ingen tvekan. Så JA!!!! Det beror helt på vem man har turen att träffa just den dagen, just då. För mig är detta ett mirakel. Det var MENINGEN att vi skulle vara där och därför hoppss jag att allt kommer gå vägen <3

Då blir det narkos va? När har du BF?
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-07-31 20:33:41 följande:

Låter inte alls okej att det ska skilja så mycket! Vad tråkigt!

Får nog cerklage om en månad tror jag ????????

Ja VILA!!! Håller tummarna för dig, du ska se alt kommer gå bra!! Här är det bara att fråga pp, tror vi alla sitter med hundra frågor utan svar på mycket!!!
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-07-31 23:48:12 följande:

Så jävla tråkigt när dom inte "tror" på cerklage. Ja menar ge de en chans. Fungerar de är de kanoner isf, fingerar de inte.. nä men då har man iaf provat.. blir så lack på sånna läkare! Ja har tur som bor nära Lund å fått träffa en tvättäkta cerklage gud!

Läser mycket om kvinnor som fått cerklage i Lund, känns som cerklage-mekkat där. Bra läkare och vård, vilken tur du haft. Förstår oron trots v29, men tänk så långt ändå. Vet ni vas det blir denna gång? Vi vart ju rekommenderade att ta reda på kön för att kunna ta till oss bebisen på ett annat sätt. Det är ju givetvis frivillig men ett tips dom hade!!!
    Karenlucia skrev 2017-08-01 04:04:25 följande:

Nej det förstår jag, men måste hitta ett sätt att hantera oron, tack Gud för privatvård i Sverige mina barnmorskor är helt enkelt underbara !

Underbart att läsa att du träffar bra människor som i andra. Annars vet du att det är öppen vård i hela Sverige och du har också rätt att söka dig till Lund om så skulle vara. När jag läser så verkar det finnas många cerklage-gudar i södra Sverige, där många är skickliga och pålästa. Mer uppåt landet verkar det vara lägre kompetens inom området.
  • Knappklara
    mimmoo skrev 2017-08-01 09:26:41 följande:

Jag håller med dig. Det är tråkigt. Däremot kan jag även förstå läkarna, att det är svårt att skapa sig en uppfattning när det inte finns trovärdig forskning gjord. Den forskning som finns är, vad jag förstått, mestadels från USA och andra länder där man satt cerclage i större utsträckning i förebyggande syfte. Då blir ju gärna resultaten väldans bra också.

Men som du säger, har kvinnan gått igenom liknande innan så ska de iaf ta upp diskussionen så man har rätt att ta ett beslut utifrån den fasta läkaren kan erbjuda..

Skönt för dig att du hittade en grym läkare som kunde göra ett bra jobb. Jag hoppas läkaren som ska avgöra på mig idag äldre någorlunda erfaren.

Nu väntar frukost i form av dropp eftersom operationen såklart blev uppskjuten några timmar. Yey!!

Ja visst är det sjukt, men såklart jag förstår överväganden också. Dom måste ju själva bedöma om cerklage är det enda rätta, annars har det ju ingen effekt. Exempelvis om det handlar om sammandragningar/prematura verkar som inte kan stoppas med cerklage.

Åh, lycka till! Berätta hur det gick sen <3 Jag har BF 21 december men vågar inte tro jag kommer gå så långt, är glad om jag kan hålla henne inne till v30 iallafall. Hoppet är det sista som överger en iaf <3
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-08-01 11:05:34 följande:

Japp de blir en flicka denna gång :) ja Dag Wilde Svensson heter han som gjort måååånga op.. 4-500 st å alla har lyckats!

Detta namn har jag hört massvis utav gånger. Vilken gud och vilken tur du haft <3 En tjej här med, hoppss hon vill stanna hos oss!!!
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-01 11:26:35 följande:

Jag är själv född i v 28 och det blev människa av mig också ärligt talat så känner jag att jag är lycklig för allt som innebär att vi får en bebis hos oss :) delmål är v 12 , 20 och sen 22 ????????

Ja du ser, du inger hopp <3 Varför ville du titts ut för tidigt, vet man det? Tänker om det är ärfligt? Då har vi samma mål. Mitt första är nu 22+0 då jag får "tillhöra" förlossningen iallafall...sen 25+0 då många som föds då överlever till 50%...sen v28/30. Vågar knappt tänka så långt än och det är sjukt att jag ens tänker på att inte kunna gå fulltid. Men det känns så långt bort
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-01 12:29:59 följande:

Är adopterad så har inre speciellt mkt info :( men jag tillhör förlossningen efter rul men runt grav v 22 snackar man ju om att man kan rädda bebis, eller iallafall rent medicinskt göra något ::)

Vet dock inte om man menar v. 22 (21+0) eller v23 22+0

Ah okej <3 Ja det beror på landsting. Men här gäller 22+0 och dom säger att det inte blir mycket till liv med en så förtidigt född. Mycket komplikationer och blödningar kan det bli. Prognosen ser bäst ut efter v25+ sa dom till oss både här hemma och där dom satte mitt cerklage :/
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-01 15:28:40 följande:

Låter troligt! Jag längtar drömmer och hoppas att liten i magen är redo för liv :) Har Du gjort nipt ?:)

Håller helt med. Längtar och drömmer och håller tummarna för oss. Menar du KUB? Japps, fick 1:20.000 -högsta man kan få! Först den lyckan och sen detta...När vi förlorade vår tjej i höstas skyllde sjukvården på kromosomfel. Men nu förstår jag efter två likadana händelse att även hon var frisk, det var "mig" det var fel på. Ska du göra testet?
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?