Inlägg från: Anonym (I samma sits!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I samma sits!)

Cerklage -hur gick det?

Tack för du lyfter denna fråga! Vill också veta? Är trött på alla gamla trådar!

• Anonym (I samma sits!)
    carolinheiner skrev 2017-07-31 07:44:00 följande:

Ett akut cerklage har 50/50 chans att bli "bra". Ja är inte strikt sängliggandes.. vilar mkt men gör ändå lättare grejor. Tar hand om sonen bär honom, diskar, lagar mat.. å min tapp håller sig stadigt på 4 cm. Va nere på 2,4 cm efter op i v 16. Är idag i v 29.

De e mer regel än undantag att prematurer får sola. Så tror inte de hade med infektionen att göra. Sen va de extremt onödigt av läkaren å känna å reta tappen så. Ja får "bara" undersökningar var 4 v. Just för att minska risken för infektion å retning.

Väldigt unikt ändå att du kan "leva så normalt" och ändå gått så långt. Skulle jag ha lyssnat på min läkare skulle jag inte ha något barn kvar i magen. Det kan vända fort. Men du hade ett preventivt denna gången va, förresten? Då är det väl iofs lite skillnad.
    Knappklara skrev 2017-07-30 20:55:19 följande:

Beklagar verkligen Jag misstänkte försavagad livmoderhals när vi förlorade vår dotter i höstas, men ingen lyssnade på mig. Tillhör Västerås. Nu höll allt på och hända igen tackvare att jag "kände igen" mönstret. Och tack och lov var vi på semester i Skåne och träffade rätt läkare på rätt ställe, kan man säga. Är nu i v.20 (två veckor sedan cerklaget) och mår liks bra jag gjorde under graviditeten med sonen 2015. En fullgången & komplikationsfri sådan.

Jag ligger ner 20-22h dygn och tänker på eget bevåg göra det tills jag passerat v28/30 typ. Vill inte riskera att något händer alltså. Min läkare da jag kunde vara uppe mer efter ca 22+0 men jag tänker ligga ner. Det värsta är ju samvetet mot min son, men hans pappa/min sambo tar väl hand om honom. Jag gör inger typ. Hämtar mat i kylen, duschar & går på toa. Annars ligger jag ner. Även i bilen när jag ska på undersökning, på madrass, i baksätet hur sjukt det än låter. Läser så mycket om alla kvinnors olika resor och slutsatsen jag kan dra är att dom som vilat mest, är dom som gått längst med sina bebisar också <3 Så svårt och man blir såååå rastlös. Men det är det värt!!!

Tänk att ett planerat cerklage är väldigt säkert och jag tror inte det finns något att oroa sig för :) Värre är det med detta akuta. Är läkarna säkra på att det är det "mekaniska" som är fel (alltså när man öppnar sig i tysthet) och inte det "hormonella" (när man får prematura värkar/ sammandragningar) så är ju cerklage helt rätt för dig. Det sistnämnda kan man ju inte hinder med cerklage, med det översta gör.

Så länge det inte blir några infektioner så verkar det ändå gå bra för många som får akut, så försök tänka positivt Knappklara. Det verkar ju vara öppna/stäng-mekanismen som är fel i ditt fall och ingen benägenhet till prematura sammandragningar. Vilket ju är det bästa i dessa två fall. Likväl som det kan skita sig med ett akut cerklage så läser jag också mycket om kvinnors vars preventiva spruckit eller inte funkat heller. Vi är alla unika där nere och VILA verkar begynnande för dem flesta.... Lyssna på detta i första hand och ta inga risker <3
  • Anonym (I samma sits!)
    carolinheiner skrev 2017-08-01 20:54:14 följande:

Ja tack vare honom lyckades vi bromsa sonen att komma i 4 v. Han e verkligen en gud.. en hjälte i mina ögon. Å världens lugnaste. Absolut! Håller tummarna!

22+0 räknas de som livsdugligt :)

Vad underbart att läsa <3 Ja 22+0 livsdugligt ja. Men det fanns inte en bebis som överlevt utan framtida men/komplikationer just den veckan här i Sverige iallafall vad läkarna sagt till mig!! Någon enstaka i v.23, men det är knappt! Så det skulle kännas fel att säga att dom kan överleva därifrån, det är väl mer vad teorin säger. Men det funkar direkt inte i praktiken :(
  • Anonym (I samma sits!)
    Karenlucia skrev 2017-08-01 21:49:24 följande:

Jag har nog aldrig tänkt att v 22 oavsett om det är 21+0 eller om det är 22+0.

Menar mer att det finns en medicinsk chans att hjälpa till då :) vilken vecka är du i nu?

Försöker tänka positivt????????

Ja det är helt sant, då heter det ju "barn" (sjukt nog -ett barn är det väl hela tiden) och man tillhör förlossningen. Försöker tänka lika positivt jag med, men samtidigt realistiskt. Dum ovana kanske. Är i v.19, fick akut cerklage v.17+...mitt första barn!
  • Anonym (I samma sits!)
    mimmoo skrev 2017-08-01 09:26:41 följande:

Jag håller med dig. Det är tråkigt. Däremot kan jag även förstå läkarna, att det är svårt att skapa sig en uppfattning när det inte finns trovärdig forskning gjord. Den forskning som finns är, vad jag förstått, mestadels från USA och andra länder där man satt cerclage i större utsträckning i förebyggande syfte. Då blir ju gärna resultaten väldans bra också.

Men som du säger, har kvinnan gått igenom liknande innan så ska de iaf ta upp diskussionen så man har rätt att ta ett beslut utifrån den fasta läkaren kan erbjuda..

Skönt för dig att du hittade en grym läkare som kunde göra ett bra jobb. Jag hoppas läkaren som ska avgöra på mig idag äldre någorlunda erfaren.

Nu väntar frukost i form av dropp eftersom operationen såklart blev uppskjuten några timmar. Yey!!

Hur har allt gått?
  • Anonym (I samma sits!)
    Karenlucia skrev 2017-08-02 14:55:42 följande:

Håller alla tummar för er tjejer ! <3

Detsamma från mig med!!! Hur mår ni alla? Har haft lite sd idag och man blir ju nojig för minsta lilla!!!!
  • Anonym (I samma sits!)

Nu måste jag som tidigare sjuksköterska ifrågasätta :) Vadå överdosera Carolin? Det är väl inte att överdosera i förebyggande syfte? I detta fall, i områden där infektionsrisken är hög, tycker jag det nästan borde vara mer regel än undantag att man får något som kan ge effekt även från insidan. Nu gjorde väl läkaren den bedömningen att det inte behövdes i detta fall, likväl som i ditt fall. Där det räckte med odling. Men det finns inget som säger att det är fel att få. Tycker du är så tillrättavisande, vart har du fått den informationen ifrån? Likväl det du skrev om fostervattnet ovan du läckte, såklart det inte är bra att det sipprar. Det optimala är ju sluten hinnsäck.

Vi är ju alla här i förbannat 'pressade' situationer och jag skulle vilja påstå att alla bedöms individuellt -inget är rätt eller fel. Där det är kroppen som avgör.

• Anonym (I samma sits!)
    Karenlucia skrev 2017-08-05 16:32:53 följande:

Framför allt din sista mening satte huvudet på spiken för mig ! Tack ????????????

No offence liksom. Men är bara otroligt less på alla bättrevetare här inne.
  • Anonym (I samma sits!)
    carolinheiner skrev 2017-08-05 20:47:46 följande:

Jag har aldrig påstått att mitt ord e lag. Ja skriver utifrån mina erfarenheter å den informationen ja fått av mina läkare. Sen är de upp till var å en å tro/ta åt sig om vad man skriver. Ja säger inte att alla MÅSTE lyssna på vad ja skriver.. eller måste göra å gå igenom de ja gick igenom..

Jag har absolut inte missuppfattat och är inte ute efter pajkastning. Tycker bara du svarat så bättrevetande ovan. Inte alls 'såhär sa min läkare' utan mer 'såhär är det'.

Såklart man kan bli resistent. Och det är väl inte riktigt det jag menar. Förhoppningsvis är du inte alltför ofta nere och gräver på dessa intima ställen och sätter cerklage en gång i halvåret. Men NÄR dessa ingrepp görs borde det vara mer regel än undantag, det helt enligt mina egna åsikter.

Ville inte trampa på någon tå. Bara ifrågasätta dina utlåtanden!
  • Anonym (I samma sits!)
    Have90 skrev 2017-08-05 21:05:10 följande:

Förlåt att kag lägger mig i igen, men jag tror faktiskt också att ni missförstår Caroline eftersom vi båda haft samma läkare, aka "cerklagekungen". Jag fick antibiotika insatt efter cerclage eftersom jag hade bakterier, men de sa att de gör det bara efter odling just för en del bakterier är bra och ska inte slås ut, och risken för svamp i underlivet ökar och det vill man helst inte ha med ett cerklage. Därför kollar de hellre crp ofta och sätter in när det behövs. Tror jag lämnade blodprov varannan dag i Lund. Likaså angående fostervatten, det optimala är ju såklart att vattnet inte går, men för att citera Dag Wide Svensson "Går vattnet så är det ingen katastrof, det fylls på och man kan gå flera veckor utan vatten". Men som sagt infektionsrisken ökar ju. Ville mest bara flika in att Carolin inte sitter och hittar på saker, utan jag har blivit meddelad precis detsamma :)

Hej och tack för din input :) Har aldrig påstått att det är hittepå, snarare att den informationen hon fått från SIN läkare inte är det bästa alternativet för alla individer som får cerklage! För många här inne har antibiotika vart lika effektivt som odling är för er. Finns inga rätt eller fel, det jag försöker säga!
  • Anonym (I samma sits!)

Som sagt, ej ute efter pajkastning. Har mitt första akuta cerklage i nu och är lika orolig & frustrerad som alla andra här inne. Därav min reaktion.

Hur mår ni alla?

• Anonym (I samma sits!)

Vet inte om det beror på cerklaget eller graviditeten i allmänhet, men upplever ni mycket molvärk/växtvärk (utan sd) och lösa/hårda magar? Blir inte klok på detta! Och varje gång man går på toaletten är man ju rädd allt skall smälla till och gå sönder ju..är i v.20 nu..

Svar på tråden Cerklage -hur gick det?