Knappklara skrev 2017-07-28 20:32:35 följande:
Nej ingen aning om varför. Gick till v41 med första barnet och har inte gjort något som påverkat tappen på något vis. Utan det har bara blivit såhär två gånger, denna sista gång hann vi iallafall in innan hinnan sprack. Hur var prognosen när du kom in? Hur långt upp satte dom ditt? Än så länge ser allt bra ut och har inte haft en endaste sammandragning sedan cerklaget sattes, annars har jag haft det sedan v13 nu båda graviditeterna. Normalt enligt sjukvården, men nej. Inte i detta fall. Är nervös och orolig. Ligger 20-22h dygn och tänker göra det så länge jag kan. Hur gick förlossningen? Tusen frågor!!!
Jag fick ingen riktig prognos..men jag har för mig nånstans att ett akutcerclage har 50% chans att gå till klipp i vecka 37. Prognosen är ju mycket bättre om man får ett tidigt planerat cerklage. Sedan beror det ju med på vem som satt det, hur kunnig personen är. I Norrland (runt Umeå) tex har jag hört att de inte alls är kunniga, och planerade cerklage har gått sönder i vecka 22. I södra Sverige är de kunnigare. Mitt cerklage hamnade ganska långt ned eftersom jag var öppen 3 cm när det sattes. Allt var lugnt för mig med i fyra veckor, det som gjordes att värkarna startade var infektion, och risken är ju tyvärr större för infektion när någon varit och dragit i ens livmodertapp. Förlossningen gick bra, tog fem timmar efter klipp sen var hon ute. Se till att få kortison i tid om du känner att nåt är på gång, det gjorde stor nytta för min dotter. Hon slapp respirator som nästan är mer regel än undantag när man är född så tidigt. Hon klarade sig med C-Pap och grimma, och behövde inte andningsstöd så länge. Är säker på att det berodde på för att jag hann få tre kortisonsprutor.