Inlägg från: EpicNurse |Visa alla inlägg
  • EpicNurse

Misstänker graviditet trots neg gravtest

Du kan absolut ta vitaminerna. Man är rekommenderad att ta dom from 3 månader innan man blir gravid!

Gällande att barnmorskan inte tycker att det behöver undersökas så är det garanterat för att det är så himla vanligt att mensen uteblir någon månad. Det händer de flesta någon gång i livet! Sannolikheten att du skulle vara gravid är ju väldigt liten, och det är ingen fara om du nu skulle vara gravid! Det man kan göra är att fråga sin vc om de kan ta ett blodprov för att mäta graviditetshormonet i kroppen. På så sätt kan man se om du är gravid men inte utsöndrar hCG i urinen (extremt ovanligt).

I Sverige får man göra abort fram till v 18, och fram till v 22 med Socialstyrelsens godkännande.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Jilka skrev 2017-07-26 14:06:16 följande:

EpicNurse, vet du hur vanligt det är att den hoppar över en månad även när man har sett (genom scanning) att man har ÄL?

Gjorde du ul även efter så man såg att blåsan/blåsorna faktiskt sprack? Annars kan dom faktiskt tillbakabildas och ägglossningen uteblir. Men det är inte så vanligt, så ditt fall skulle jag tolka som mer svårbedömt än ts!

Kolla med Emmaultraljud, tror dom tar nya patienter! Alltså deras gynekolog, inte för ultraljud i första hand :)
  • EpicNurse

[quote=77872645][quote-nick]Jilka skrev 2017-07-26 19:26:19 följande:[/quote-nick]/quote]

Fick du tag på emma ul? :)

• EpicNurse
    Jilka skrev 2017-07-26 19:23:59 följande:

Nej det gick inte i Ystad, får inte tag på någon gynekolog som tar emot. Ska ringa dit som epicnurse tipsade om men de har bara telefontid på fredag. Annars får jag nog vänta två v och se, för då är fler tillbaka. Äl-testet har visat positivt i två dagar (innan dess testade jag inte) och det kan visst betyda att mensen är på g, så vi får se.

Hoppsan, citatet blev fel i förra inlägget! ^
  • EpicNurse
    Jilka skrev 2017-07-30 22:10:26 följande:

Tack för frågan. Jag velade förra veckan om jag skulle ringa mer eller bara vänta på att en gynekolog jag varit hos innan ska komma tillbaka från semestern den 7e. Men tror du de har akuttider också? Eller alltså som i innan november.... Kanske jag ska ringa imorgon ändå. Eventuellt försöker jag också få komma till vc i veckan och kolla så att jag inte har urinvägsinfektion. Borde väl inte påverka mensen så vitt jag kan hitta, men jag kissar hela tiden och även om det inte svider så kanske det skulle kunna förklara varför det ilar och sticker i livmoderstrakten. Så vi får se helt enkelt. Tack för att du frågade

Innan november tror jag absolut, och kanske till och med akuttider men sen är ju frågan hur dom bedömer ditt fall! Det var någon månad sedan jag fick reda på att dom tog nya patienter så det kan ju iofs fyllts upp sedan dess...

Vc låter som en bra mellanväg, och där kan du ju dessutom fråga om dom kan ta ett p-hCG om det är så att du tvivlar på om gravtesten visar rätt. Så kan du i så fall släppa det helt om hormonvärdet i blodet också är negativt!
Svar på tråden Misstänker graviditet trots neg gravtest