Leopardtoffla skrev 2017-07-15 15:27:59 följande:
[quote=77842868][quote-nick]gruvan skrev 2017-
Hur länge planerar ni att vara borta? Hur har ni tänkt bo? Ska ni resa runt till olika ställen eller bo på ett och samma?
Efter vår resa känner jag att jag har rätt bra koll på det här med att resa med bebis så om du undrar nåt annat eller vill ha andra tips (packning mm) är det bara att fråga, här i tråden eller skriva till mig! :)
Men taack för super tips! Vi kommer inte åka innan de första vaccinen är tagna, de e helt klart iaf !
Var i thailand var ni?
Ja tror de blir 3 - 4 veckor. Båda är egenföretagare så kan inte vara borta för länge. De blir medt troligt olika ställen då vi gillar att se nya saker. :) har vart i thailand cambodia vietnamn å indonesien förut så stlrt chans e kanske att vi tar thailand eller indonesien eftersom man vart där å de känns rätt skönt å känna till något :)
Tack så mycket! De ska ja absolut göra :)
När började er bebis sova i sele?[/quote]
Ja, mellan dos 2 och 3 och efter mpr tycker jag är perfekt att åka. Biverkningarna efter mpr kommer dock efter ca två veckor, kan vara bra att tänka på.
Vi var några dagar i Bangkok, sen hyrde vi hus på Koh Samui, sen blev det hotell på Koh Tao och Koh Phangan, en natt till på Koh Samui innan vi flög tillbaka till Bangkok ett par nätter. Vi var två månader i Thailand. Det är väldigt lätt att resa med barn i Thailand (och resa runt med barn) så det kan jag verkligen rekommendera! Och det är smidigt och går snabbt att flyga inrikes för att spara tid och energi.
Han sov i sjal de första månaderna och sen i sele så han har väl egentligen alltid kunnat sova i selen. Vi har en Ergobaby 360 som vi hade stor användning av. Skönt att kunna ha barnet både mot sig, utåt på höften och på ryggen. På flygplatserna var det jätteskönt när man skulle på/av planet, väntade på bagage, incheckningen och just för barnet att somna i om vi flög sent. Skönt på flyget också om man måste vandra runt med barnet. Väldigt bra när vi åkte båtarna mellan öarna också. En vuxen hade bebis på magen, stora barnet i en hand och handbagaget i den andra handen. Den andra vuxna tog resten av bagaget och lämnade vid båten. Det negativa med selen var att det blev så himla varmt med den, både för den som bar och den som blev buren, så vi valde många gånger vagnen framför selen när vi väl var på plats.
När stora var 8 månader var vi på Boracay, Filippinerna, i 4 veckor. Det var också en bra ålder att resa. Då bodde vi på ett hotell hela tiden men inget chsrteraktigt eller så. Vi hade med mycket burkmat plus gröt och välling. Men han åt mat därifrån också. Inte barnmat dock så det vet jag inte hur utbudet är. Men vi blandade ris och soppa, scrambled egg, mixad mango mm.
Jag tycker nog att det har varit lättast att resa när bebisen varit 7-9 (10) månader men det beror ju på hur snabbt de blir mobila. Jag tycker helt enkelt det är lättare innan de rör sig allt för mycket. Och så är det lättare om bebisen har fungerande sovrutiner. När vi reste med stora när han var liten upplevde vi att det blev mycket semester för oss föräldrar då han sov tre gånger per dag, alltid samma tid och längd på sovstunden, och så sov han 19-7 varje natt. Lilla hade långt ifrån såna rutiner vilket gjorde att vi aldrig visste hur dagarna skulle bli. Så med honom blev det lättare ur sömnperspektivet att resa när han blev lite äldre.