• hrist

Kan min 17 åriga bror flytta till mig?

Som rubriken lyder.

Kan min bror flytta till mig och FOLKBOKFÖRA sig hos mig?

Hittar ingen riktigt tydlig info på detta utan att soc ska blandas in. Våra föräldrar är helt med oss på detta.

Han har valt att inte studera på gymnasiet utan vill jobba istället och livssituationen blir bättre hos mig på annan ort, än hos dom.

Tacksam för all hjälp jag kan få ????

• Svar på tråden Kan min 17 åriga bror flytta till mig?
  • Carambolan

Javisst, med föräldrarnas tillstånd. Många flyttar hemifrån i gymnasieålder, det är inget konstigt. Behöver han bli försörjd av någon så är det däremot föräldrarnas ansvar tills dess att han fyller 18.

• nevermind

Jag vet inte själv, men jag har i alla fall hört att man får ändra sin adress själv från man är 16 år.

• Nalliwer

Behövs formellt sett socialnämndens samtycke för att ett barn (alla under 18 dvs) ska få bo i ett annat hem än föräldrarnas om det kan ses som stadigvarande.
    Hur gammal är den bror? Fyller han 18 inom typ ett halvår så hade jag skitit i det formella och bara låtit han flytta in. Utifrån hans ålder och att alla inblandade är överens så lär det inte bli några problem.
    Folkbokföringen kan han ändra direkt på skatteverkets hemsida eftersom han är över 16år.

• hrist

Okej tack för alla svar! ???? han fyller 18 i mars..

Han har valt att ta friår ifrån skolan och vill försöka arbeta istället.. kan man skriva in honom på arbetsförmedlingen?

• Carambolan
    hrist skrev 2017-07-16 19:41:06 följande:

Okej tack för alla svar! ???? han fyller 18 i mars..

Han har valt att ta friår ifrån skolan och vill försöka arbeta istället.. kan man skriva in honom på arbetsförmedlingen?

Absolut! Och kolla om kommunen där du bor har nån särskild insats också. De har ansvar för att hålla ett särskilt öga på ungdomar som varken studerar på gymnasiet eller arbetar. På vissa ställen finns det till exempel en särskilt SYV som jobbar med den kategorin och som har ett nätverk av bra praktikplatser och instegsjobb.
Svar på tråden Kan min 17 åriga bror flytta till mig?