• Hundtoka90

Sparande - hur gör ni andra?

Jag undrar hur mycket man "bör" ha i sparande. Jag har inte ett jättestort belopp på mina sparkonton just nu, dels pågrund av höga utgifter för mina djur (veterinärbesök) och andra oplanerade saker som strul med bilen osv (just sånt som det är bra att ha ett sparande till!) som varit senaste två åren.

Som det ser ut nu har jag 25 000 i "vanligt" sparande, dessa pengar får jag röra om det skulle vara något jag behöver/vill köpa. Sen har jag ytterligare ett sparkonto där jag nu har kommit upp i 10 000 kronor, dessa pengar får dock ALDRIG röras, de är avsatta för om något av mina djur skulle behöva uppsöka veterinär (de är såklart försäkrade också). Jag har även ett fondsparande, där jag har strax över 12 000 i fonder, jag sparar mest i medelrisk-fonder.

Jag har ca 23 000 i inkomst före skatt, inga övriga bidrag/tillägg. Jag sparar 1300 varje månad som dras automatiskt, 500 till sparkontot, 300 till veterinärkontot och 500 till fondsparandet. De månader jag har något extra utöver det så försöker jag spara undan det också. Jag har ett billån som jag betalar ca 1200 i månaden för, csn-lån på 800 per månad. Bor själv, hyra, el, hemförsäkring ca 5000. Jag har två hundar och en katt så de löpande kostnaderna för dom varje månad är ju då för mat, kattsand, försäkringar. 

Är mitt sparande normalt/bra, eller tror ni att jag skulle kunna spara undan mer om jag försöker se över hur jag väljer att prioritera? Jag skulle vilja köpa ett hus i framtiden men det känns som att jag aldrig kommer nå upp dit för händer något oförutsett så är det en stor del av mitt sparkonto som försvinner Kanske inte alls är möjligt att köpa hus ensam med så låg inkomst? 

• Svar på tråden Sparande - hur gör ni andra?
  • Hundtoka90
    Anonym (A) skrev 2017-07-14 20:56:10 följande:

Jag har cirka 30/ 40 i cash, det känns tryggt...

Har du något särskilt mål eller är det "bara" som trygghet?
  • Hundtoka90
    Anonym (A) skrev 2017-07-14 20:58:43 följande:

Jag litar inte på bankerna....tyvärr...det känns som om dom bestämmer över oss...

Okej! Så hur mycket sparar du/har du sparat?
  • Hundtoka90
    gbgumman skrev 2017-07-14 21:20:46 följande:

Vi spar 7000kr varje månad varav 5000kr vi aldrig rör. 2000kr som går åt med jämna mellanrum. Sedan spar vi mellan 0kr-10000kr i månaden till semester och annat slösa saker. Just nu är det 0kr då vi är inne i en period av trädgårdsfix.

Jättebra! De 5000 ni aldrig rör, vad är det till?
  • gbgumman
    Hundtoka90 skrev 2017-07-14 22:28:48 följande:
    Jättebra! De 5000 ni aldrig rör, vad är det till?
    Ingen aning. Man vet aldrig vart framtiden bär en. Nu är där 500 000kr.
  • Anonym (Hur mycket)
    gbgumman skrev 2017-07-14 22:39:01 följande:

Ingen aning. Man vet aldrig vart framtiden bär en. Nu är där 500 000kr.

Kanske till att dryga ut pensionen om ni inte vill sälja (eller låna upp på) ert hus? Många har ju stora värden bundna i boendet och om man då inte vill sälja boendet när man blir pensionär så är det ju superbra att ha en lite större buffert att dryga ut med. Har ni för avsikt att amortera av huset före pensionen? Folk resonerar ju olika där - på ett sätt hade det ju varit skönt att bara ha driftkostnaden när man är pensionär men å andra sidan som sagt så binder man ju upp mycket kapital däri som man inte själv nyttjar utan som bara väntar till barnens arv i så fall.
  • gbgumman
    Anonym (Hur mycket) skrev 2017-07-14 23:29:25 följande:
    Kanske till att dryga ut pensionen om ni inte vill sälja (eller låna upp på) ert hus? Många har ju stora värden bundna i boendet och om man då inte vill sälja boendet när man blir pensionär så är det ju superbra att ha en lite större buffert att dryga ut med. Har ni för avsikt att amortera av huset före pensionen? Folk resonerar ju olika där - på ett sätt hade det ju varit skönt att bara ha driftkostnaden när man är pensionär men å andra sidan som sagt så binder man ju upp mycket kapital däri som man inte själv nyttjar utan som bara väntar till barnens arv i så fall.
    Amortera gör vi men vi kommer inte kunna amortera bort lånet. Lånet är för stort för det. 3,5 miljon huset är värderat till 8,5 miljoner. Framtiden får utvisa vad som händer.
  • Anonym (Ekonomen)

Sparar 8 000 i aktier varje månad, ska aldrig röras förrän pensionen
    Sparar 8 000 i fonder, buffert, bil, långsemester
    Sparar 8 000 på konto, för semester, renoveringar, underhåll bil osv, sådant vi vet kommer under året.

• Acompassion

Jag tycker det är fantastiskt att du sparar så mycket som du gör. Själv försöker jag spara 10% av min månadsinkomst. Då sparar jag en del i indexfonder och en del i fysiskt guld. Om börsen rasar så balanseras det upp av det fysiska guldet. Guldet ger bra avkastning och kan också ge passiva inkomster. Tycker du att det låter som ett bra komplement till det sparande du har så kan jag berätta mer. Lite beroende på vart i landet du vill köpa hus så tror jag absolut att du kan det. Banken tittar inte bara på inkomst utan även på sparande och investeringar. Du inspirerar och gör mer än många andra!

• linnéa001

Jag sparar 10000 kr per månad och äter ändå en del ute och köper kläder. Men jag bor snorbilligt. Jag och sambon har helt separata ekonomier och han sparar ännu mer, men tjänar också mer. Jag har 740000 kr sparat. Vet inte hur mycket han har, något mindre tror jag. Tanken är att det sparade ska gå till en kontantinsats men vi hittar aldrig huset vi vill ha.

• jjeessiicahh

Rekommendation är ju att spara åtminstone 10% av sin inkomst! Själv älskar jag att spara och sparar så mycket jag kan. Älskar att se pengarna växa och om jag plötsligt vill ha något dyrare så kan jag faktiskt köpa det :)

• Hundtoka90

Nästa månad kommer jag få ut en hel del extra tack vare övertidstimmar osv, kommer ändå inte lägga ut mer än jag brukar (har inget extra som behöver inhandlas nästa månad, om inte något oväntat dyker upp då) så jag räknar med att kunna spara minst 10 000. Känns bra :) 

• Mortiscia80
    Hundtoka90 skrev 2017-07-14 15:42:51 följande:

Jag undrar hur mycket man "bör" ha i sparande. Jag har inte ett jättestort belopp på mina sparkonton just nu, dels pågrund av höga utgifter för mina djur (veterinärbesök) och andra oplanerade saker som strul med bilen osv (just sånt som det är bra att ha ett sparande till!) som varit senaste två åren.

Som det ser ut nu har jag 25 000 i "vanligt" sparande, dessa pengar får jag röra om det skulle vara något jag behöver/vill köpa. Sen har jag ytterligare ett sparkonto där jag nu har kommit upp i 10 000 kronor, dessa pengar får dock ALDRIG röras, de är avsatta för om något av mina djur skulle behöva uppsöka veterinär (de är såklart försäkrade också). Jag har även ett fondsparande, där jag har strax över 12 000 i fonder, jag sparar mest i medelrisk-fonder.

Jag har ca 23 000 i inkomst före skatt, inga övriga bidrag/tillägg. Jag sparar 1300 varje månad som dras automatiskt, 500 till sparkontot, 300 till veterinärkontot och 500 till fondsparandet. De månader jag har något extra utöver det så försöker jag spara undan det också. Jag har ett billån som jag betalar ca 1200 i månaden för, csn-lån på 800 per månad. Bor själv, hyra, el, hemförsäkring ca 5000. Jag har två hundar och en katt så de löpande kostnaderna för dom varje månad är ju då för mat, kattsand, försäkringar. 

Är mitt sparande normalt/bra, eller tror ni att jag skulle kunna spara undan mer om jag försöker se över hur jag väljer att prioritera? Jag skulle vilja köpa ett hus i framtiden men det känns som att jag aldrig kommer nå upp dit för händer något oförutsett så är det en stor del av mitt sparkonto som försvinner Kanske inte alls är möjligt att köpa hus ensam med så låg inkomst? 

Min bankkvinna säger att man bör ha minst tre månadslöner som buffert. Och visst kan du köpa hus, men det kommer att ta tid eftersom du måste spara ihop till handpenningen. Kan man inte öka sina inkomster med t ex nytt jobb så måste man försöka minsk utgifterna men jag ser ingen direkt lösning där, möjligen en ny billigare bil som du slipper betala lån på. Eller ingen bil alls, beror ju på hur bussar osv fungerar för dig.
  • MickeJson

Hej!

Angående den del du sparar i fonder:

Se upp så att du inte har onödiga fondavgifter. Det brukar vara svårt att undvika hos de traditionella bankerna. Det finns flera aktörer som kan erbjuda fonder helt utan fondavgift, t.ex. Avanza eller Nordnet.

Själv har jag konto hos Avanza (helt avgiftsfritt). Där månadssparar jag tusen kronor per månad (allt från 200 och uppåt är lönt). Hälften sätter jag i Avanza Zero som placerar jämnt över Stockholmbörsen (indexfond). Ingen avgift alls. Andra hälften sätter jag in på¨en indexfond världen med 0,2 procent avgift (dvs låg avgift). Pengarna dras via autogiro från min vanliga bank varje månad. Till Avanza kan man anmäla sig direkt på nätat med hjälp av bankid, man behöver inte ens uppsöka ett kontor.

Kom ihåg: Ju längre tid man sparar desto viktigare är det med låga förvaltningsavgifter. Bland expertfonderna får vissa bättre än index och vissa sämre men man vet aldrig i förväg även om en viss fond tidigare har slagit index kan del lika gärna framledes ge lägre vinstutveckling.

Rekommenderas! Lycka till! Glad

PS. Nordnet har jag själv aldrig haft men den lär vara lika bra.

Svar på tråden Sparande - hur gör ni andra?