• Hundtoka90

Sparande - hur gör ni andra?

Jag undrar hur mycket man "bör" ha i sparande. Jag har inte ett jättestort belopp på mina sparkonton just nu, dels pågrund av höga utgifter för mina djur (veterinärbesök) och andra oplanerade saker som strul med bilen osv (just sånt som det är bra att ha ett sparande till!) som varit senaste två åren.

Som det ser ut nu har jag 25 000 i "vanligt" sparande, dessa pengar får jag röra om det skulle vara något jag behöver/vill köpa. Sen har jag ytterligare ett sparkonto där jag nu har kommit upp i 10 000 kronor, dessa pengar får dock ALDRIG röras, de är avsatta för om något av mina djur skulle behöva uppsöka veterinär (de är såklart försäkrade också). Jag har även ett fondsparande, där jag har strax över 12 000 i fonder, jag sparar mest i medelrisk-fonder.

Jag har ca 23 000 i inkomst före skatt, inga övriga bidrag/tillägg. Jag sparar 1300 varje månad som dras automatiskt, 500 till sparkontot, 300 till veterinärkontot och 500 till fondsparandet. De månader jag har något extra utöver det så försöker jag spara undan det också. Jag har ett billån som jag betalar ca 1200 i månaden för, csn-lån på 800 per månad. Bor själv, hyra, el, hemförsäkring ca 5000. Jag har två hundar och en katt så de löpande kostnaderna för dom varje månad är ju då för mat, kattsand, försäkringar. 

Är mitt sparande normalt/bra, eller tror ni att jag skulle kunna spara undan mer om jag försöker se över hur jag väljer att prioritera? Jag skulle vilja köpa ett hus i framtiden men det känns som att jag aldrig kommer nå upp dit för händer något oförutsett så är det en stor del av mitt sparkonto som försvinner Kanske inte alls är möjligt att köpa hus ensam med så låg inkomst? 

• Svar på tråden Sparande - hur gör ni andra?
  • Anonym (Roxan)

Min tumregel är att alltid ha en månadslön i likvida medel (vanligt sparkonto) och ungefär en årslön som kan realiseras inom några dagar (fonder och aktier). Fondkontot kan förstås gå ner en hel del vid stora inköp, resor, renovering, etc. men då är mitt mål att snabbt jobba upp det till en årslön igen.

• Hundtoka90
    Anonym (Roxan) skrev 2017-07-14 16:28:58 följande:

Min tumregel är att alltid ha en månadslön i likvida medel (vanligt sparkonto) och ungefär en årslön som kan realiseras inom några dagar (fonder och aktier). Fondkontot kan förstås gå ner en hel del vid stora inköp, resor, renovering, etc. men då är mitt mål att snabbt jobba upp det till en årslön igen.

Det skulle vara drömmen att ha en hel årslön i sparande! Men det lär ta många år innan det blir verklighet. Samtidigt är ju en ännu större dröm att köpa hus, men även om det blir så så kan ju hela sparandet inte gå till hus utan jag måste ju fortfarande ha en rejäl summa utöver för utgifter kopplade till huset, även sånt som plötsligt går sönder osv
  • Anonym (A)

Jag tycker att det är viktigt, att ha kontanter...

• Hundtoka90
    Anonym (A) skrev 2017-07-14 16:55:31 följande:

Jaha okej, intressant! Hur mycket har du då liggande i kontanter? Har du inget sparande alls som kan ge ränta?
  • Carambolan
    Anonym (A) skrev 2017-07-14 16:55:31 följande:

Glöm inte att växla in dem mot nya sedlar innan de slutar gälla
  • Anonym (Hur mycket)

Hur mycket kostar husen där du vill bo då? Det avgör ju nästan hela frågan. Kostar de under säg 1,5 miljon så är det ingen omöjlighet att på en låg lön spara ihop till kontantinsats, lagfart och pantbrev inom några år, men kostar husen flera miljoner är det nog svårt att som ensamstående med den lönen ha råd med hus. De flesta som skaffar hus är ju par med varsin inkomst, klart det är betydligt enklare. Ser du det som helt uteslutet att bli tillsammans med någon inom de närmsta åren? Självklart ska du fortsätta spara på egen hand men om du hade en partner vore det ju betydligt större sannolikhet att få råd med hus, plus alla andra fördelar med att hitta någon att älska förstås .

För övrigt: Du hade nog kunnat spara mer per månad - vad gör du med övriga nästan tio tusen efter räkningar och sparande?

• Hundtoka90
    Anonym (Hur mycket) skrev 2017-07-14 18:21:13 följande:

Hur mycket kostar husen där du vill bo då? Det avgör ju nästan hela frågan. Kostar de under säg 1,5 miljon så är det ingen omöjlighet att på en låg lön spara ihop till kontantinsats, lagfart och pantbrev inom några år, men kostar husen flera miljoner är det nog svårt att som ensamstående med den lönen ha råd med hus. De flesta som skaffar hus är ju par med varsin inkomst, klart det är betydligt enklare. Ser du det som helt uteslutet att bli tillsammans med någon inom de närmsta åren? Självklart ska du fortsätta spara på egen hand men om du hade en partner vore det ju betydligt större sannolikhet att få råd med hus, plus alla andra fördelar med att hitta någon att älska förstås .

För övrigt: Du hade nog kunnat spara mer per månad - vad gör du med övriga nästan tio tusen efter räkningar och sparande?

De flesta hus häromkring, på landet, ligger nog under 1,5 miljon. Iallafall de jag sett när jag kollat senaste tiden! 

Om jag försöker spalta upp det lite så ligger det ungefär såhär 
    Boende - 5000 
    Billån - 1200
    CSN - 800
    Telefon - 900 (här skulle jag nog kunna byta till ett annat abonnemang, jag ska se över det när jag betalat av på telefonen om ett par månader....)
    Fordonsskatt - 250
    Träningskort - 250 
    Försäkringar - 1300
    Djuren - 1000
    Netflix, spotify - ca 200 
    Sparande 1300

Sedan är det ju mat osv, där vet jag inte hur mycket jag lägger och skulle kunna dra ner det då jag nog tyvärr äter lite för mycket utemat.....Kläder köper jag sällan, sen är det även kostnader för t ex frisör, bensin olika beroende på hur mycket jag kört den månaden osv. Ibland åker jag på tävlingar med hundarna så då blir det anmälningsavgift + bensin för det (vilket såklart också går att skippa helt). Så 1300 sparar jag alltid varje månad, sen lite beroende på hur mycket jag gör i övrigt så kan jag vissa månader spara uppemot 3-4000

• Anonym (A)

Jag har cirka 30/ 40 i cash, det känns tryggt...

• Anonym (A)

Jag litar inte på bankerna....tyvärr...det känns som om dom bestämmer över oss...

• gbgumman

Vi spar 7000kr varje månad varav 5000kr vi aldrig rör. 2000kr som går åt med jämna mellanrum. Sedan spar vi mellan 0kr-10000kr i månaden till semester och annat slösa saker. Just nu är det 0kr då vi är inne i en period av trädgårdsfix.

Svar på tråden Sparande - hur gör ni andra?