Sparande - hur gör ni andra?
Jag undrar hur mycket man "bör" ha i sparande. Jag har inte ett jättestort belopp på mina sparkonton just nu, dels pågrund av höga utgifter för mina djur (veterinärbesök) och andra oplanerade saker som strul med bilen osv (just sånt som det är bra att ha ett sparande till!) som varit senaste två åren.
Som det ser ut nu har jag 25 000 i "vanligt" sparande, dessa pengar får jag röra om det skulle vara något jag behöver/vill köpa. Sen har jag ytterligare ett sparkonto där jag nu har kommit upp i 10 000 kronor, dessa pengar får dock ALDRIG röras, de är avsatta för om något av mina djur skulle behöva uppsöka veterinär (de är såklart försäkrade också). Jag har även ett fondsparande, där jag har strax över 12 000 i fonder, jag sparar mest i medelrisk-fonder.
Jag har ca 23 000 i inkomst före skatt, inga övriga bidrag/tillägg. Jag sparar 1300 varje månad som dras automatiskt, 500 till sparkontot, 300 till veterinärkontot och 500 till fondsparandet. De månader jag har något extra utöver det så försöker jag spara undan det också. Jag har ett billån som jag betalar ca 1200 i månaden för, csn-lån på 800 per månad. Bor själv, hyra, el, hemförsäkring ca 5000. Jag har två hundar och en katt så de löpande kostnaderna för dom varje månad är ju då för mat, kattsand, försäkringar.
Är mitt sparande normalt/bra, eller tror ni att jag skulle kunna spara undan mer om jag försöker se över hur jag väljer att prioritera? Jag skulle vilja köpa ett hus i framtiden men det känns som att jag aldrig kommer nå upp dit för händer något oförutsett så är det en stor del av mitt sparkonto som försvinner Kanske inte alls är möjligt att köpa hus ensam med så låg inkomst?