Inlägg från: prematur mor |Visa alla inlägg
  • prematur mor

Kan någon hjälpa mig att tyda?

Är deras diagnoserings av sonens problem. Tungbandet var för stramt så han kunde inte säga ljudet rätt. Sök på googel på zo38 observation så får du läsa mer.

• prematur mor
    InaLo skrev 2017-07-11 19:09:43 följande:

Hej!

Googlade lite!

Beskrivningen till koderna står där redan. Alltså de observerar andra sjukdomar och att ditt barn har störning i artikulationsförmågan(förmågan att utforma ljud)

Källa: icd.internetmedicin.se

R-fel tolkar jag som svårigheter med att utala r-ljud.

Lycka till!

Förvisso men de observerar inte andra sjukdomar utan använder det som diagnoseringen av hans problematik av att inte kunna säga r.

Ex. ZO34 är observation av hjärtinfarkt.
  • prematur mor
    fruelin skrev 2017-07-11 19:23:29 följande:

Jag har ju googlat z o 38 alltså bokstav och inte siffran ???????????

Men då är det alltså artikulationsförmågan, r-fel och tungbandet som de observerat/observerar som andra misstänkta sjukdomar och tillstånd?

Jag är ju nästan säker på att han har någon form av språkstörning, därav vill jag veta hur dom tänker...

Som jag tolkar det så ja. Varför är du övertygad att han har en språkstörning?

Min dotter född v 26 blev vid ca tre års ålder ubdersökt av psykolog som sa att hon inte skulle lära sig prata. Fick besöka logoped som sa att det kommer. Pratar nu på oavbrutet. Men säger som din son j i stället för r. Fyller fem om två veckor. Misstänker då ingen språkstörning hos henne.
  • prematur mor

Då hoppas jag att ni får hjälp snart. Du får ringa logopeden i augusti om ni inte får tid. Lycka till.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig att tyda?