Inlägg från: Delilah2001 |Visa alla inlägg
  • Delilah2001

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Någon som såg dokumentären igår där man fick följa ett par som förlorade sitt barn i psd precis innan hon föddes?

Jag såg början, jag minns inte att jag någonsin gråtit till någon film eller dokumentär tidigare, men det gjorde jag nu. Kunde inte se klart den.

Är samtidigt så oerhört tacksam för Lucas. Var irriterad igår eftermiddag, huset i en enda röra, och Lucas gnällde och hade sig.

Man får verkligen perspektiv på saker ibland..

• Delilah2001
    Summerchild skrev 2017-11-04 17:08:00 följande:

Synd att du inte såg mer än början för det blev mkt lugnare med tiden och blev mer som en fantastisk film och ett slut som man hade hoppats på ... det var skönt för mig som tittare att se hur mörkt det än såg ut ...så kämpade dom som par igenom den tuffa tiden där många par hade kunnat misslyckats :)

Jag ska se klart den på svt play tänkte jag.
  • Delilah2001
    Summerchild skrev 2017-11-04 17:12:51 följande:

Min mamma förlorade sin 3 mån bebis och min pappa förlorade även sin 5 mån tvillingbror... så ja hade velat rekomenderat dom att se filmen. Men jag ville inte säga något dom är verkligen känsliga. Min mamma har börjat öppna sig lite grann efter 40 år. :( hon (skulle) fyllde 42 år 24 maj

Vad hemskt för din mamma!
  • Delilah2001
    Treansresa skrev 2017-11-05 03:13:58 följande:

Jag har missat den, vet du vad den heter?

Efter Inez.

Har sett mer av filmen nu, och det visade sig inte vara psd, utan något annat, fattade jag det som. Men lika hemskt ändå. Sorglig, men ändå bra dokumentär.
  • Delilah2001
    Treansresa skrev 2017-11-06 10:26:32 följande:

Fick idén av en av er igår att posta en bild hur det ser ut hos oss nu:) ni har ju följ vädret här uppe. I juni gick isen i slutet på maj försvann snön. Såhär ser det ut hos oss nu:) nu ska vi ut och skotta snö:)

Oj vilken skillnad det kan vara!

Har aldrig varit långt norrut, så har svårt att föreställa mig!
  • Delilah2001

När min Lucas var 3 månader vägde han 6080g, och 61,2 cm

• Delilah2001
    LeyasMamma skrev 2017-11-21 12:42:29 följande:

Idag har vi varit på 4:a månaders kontroll.

Allt såg bra ut och Saga va 66cm lång och väger 8320gr. En redig liten tösabit :D Hon har lyckats rulla både från mage till rygg och tvärt om några gånger nu.

Hur ser era barns huvuden ut? Saga är lite inatt i ena sidan vilket gör att hennes skallben är snevridet, så det kämpar vi med nu att försöka rätta till, men inte lätt då hon inte vill ligga allt för mycket på mage. Så har börjat med en pandakudde till henne då hon enbart vill ligga på ena sidan när hon sover... på dagarna så försöker vi ha henne sittandes så mycket som möjligt och på mage kortare stunder.

Samma med Lucas. Har ni också varit till sjukgymnast pga det?

Vi har varit, och enligt sjukgymnasten är pandakuddar tyvärr värdelösa när det gäller att motverka och åtgärda detta. Jag hade tänkt köpa en, men det fick bli en annan specialkudde istället.
  • Delilah2001
    LeyasMamma skrev 2017-11-21 16:47:21 följande:

Nej än så länge så tyckte inte BVC det behövdes... hon sa inget om korta nackmuskler förens jag tog upp det. Då fråga hon mig om jag ansåg att det behövdes? Men tyckte vi kunde avvakta till 5 mån kollen och försöka få Saga att vrida huvudet åt andra hållet och ?stretcha? ut muskeln på den sidan. För huvudet sa hon bara att vi skulle avlasta så mycket som möjligt och att det inte finns någon annan åtgärd.

Ok. Lucas har blivit bättre efter att stretchat och vrider huvudet rätt bra nu.

Ja avlastning för huvudet är det som gäller här också, inte det lättaste med en bebis som hatar att ligga på mage...

Kudden avlastar huvudet mycket, men den är riktigt dyr, så inget man köper i första taget kanske.
  • Delilah2001
    LeyasMamma skrev 2017-11-21 22:11:03 följande:

Förstår dig precis! Att detta med att ligga på mage ska va så bekymmersamt för dom små :D

Skönt att höra att strechingen funkar, då kommer det förhoppningsvis bli bättre för Saga med :)

Nej man är ju inte jättesugen på att köpa en svindyr kudde men vad gör man inte för dom små? Hur mycket hade Lucas huvud formats om? Har det gått tillbaka något?

Vi märkte resultat rätt fort, och det ser bättre ut, tycker vi själva.

När vi var hos sjukgymnasten senast så hade vi precis köpt kudden, får se vad hon säger nästa vecka då vi ska dit igen.

Har också skaffat en bumbostol, som också rekommenderas för detta :)

Allt blir ju lite smidigare nu när de blir större och inte ligger still på rygg konstant i princip :)
  • Delilah2001

Jo men samma här; man får dra loss bumbostolen. Bältet känns som överkurs...

Jag har faktiskt drömt mardröm häromnatten om nästa vaccin :( Nu ska i alla fall sambon vara med, det var han inte förra gången.

Har tyvärr inte facebook, annars vore utmaningen kul :)

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017