Inlägg från: KaffeOchHybris |Visa alla inlägg
  • KaffeOchHybris

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Här har vi en till bebis med magknip... Delammar och ger ersättning och börjat blanda i rapsolja i ersättningen nu. Hon bajsar varannan dag ungefär, men ibland går det längre mellan gångerna och det märks att hon behöver bajsa för hon spänner sig och tjuter. Visserligen är hon ganska lättröstad när det händer, men önskade att det fungerade bättre för henne så hon slapp magknipet.

Igår kaskadspydde hon! Hon hade ätit mycket hela dagen, så plötsligt utan varning öppnar hon munnen och skjuter helt obesvärat ut spya tvärs över vardagsrummet. Tre gånger!! Jag var bokstavligt talat täckt av kräks och idag blev vi tvungna att tvätta alla fodral till soffdynorna. Hoppas det inte är mjölkallergi, men i avsaknad av andra symtom känns det som att det inte är det.

Hur gör ni för att hjälpa era att somna? Vår somnar lätt men är också lättväckt för tillfället. Hoppas det är en växtspurt - hon är 7 veckor, 58cm lång och väger 5.2 kg (födelsevikt 3.8 kg) nu så känns rimligt.

• KaffeOchHybris

Har inte orkat tänka på namngivning på allvar ännu. Jag skulle gärna ha en namngivningscermoni/barnavälkommande, men det krävs en del jobb för att få ihop det då min mans familj inte bor i Sverige och min familj inte bor i samma stad. Så det gäller att hitta ett datum då så många som möjligt kan komma, och eftersom vi bor i en trea så kanske det krävs en lokal också. Måste nog bestämma mig snart om det är värt besväret eller inte.

Vär tjeja är 2 månader idag! Ska byta ut garderoben från storlek 56 till storlek 62 nu i veckan, för 56:orna börjar bli jobbiga att få på. Sen ska jag hälsa på vid jobbet också och visa upp bebis. Hon har gått från att inte bajsat på 3-4 dagar till att bajsa flera gånger per dag senaste 3 dagarna, så det verkar som att magdropparna har effekt. Träffar BVC imorgon så de får säga om det verkar som det ska.

• KaffeOchHybris

Var på efterkontroll idag. Allt såg bra ut och de satte in en ny hormonspiral. Slöar hemma pga förkylning. Tyckte att barnmorskan verkade negativ ang. Att jag börjat jobba en dag i veckan. Hon hmm-ade och mjaa-ade och sa "den här tiden får du ju aldrig tillbaka". Men barnets pappa då? Ska inte han få vara hemma en dag i veckan om han vill, tiden kommer ju inte tillbaka för honom heller? Tyckte det var väldigt gammalmodigt sagt.

• KaffeOchHybris

Vi har inte fått erbjudande om det ännu. 

Är lite orolig eftersom vår lilla har börjat bajsa mycket mer och lösare än förut. Är rädd för att det ska vara någon magsjuka, men försöker lugna ner mig lite med att hennes allmäntillstånd inte är påverkat. Hon äter glatt och är vaken ungefär lika mycket som hon brukar, samt har kissblöjor. Så det borde väl inte vara något farligt? Tror hon är lite orolig i magen, det är inga extrema mängder bajsblöjor (kanske 3-5/dygn) men det blir lite bajsspår i blöjan när hon pruttar med. Ibland är det väldigt vattnigt, ibland är det mer kletigt. Jag är förkyld så hon kanske har påverkats av det? Har så lätt att noja för dessa saker. Hon delammas och äter Lemolac... 

• KaffeOchHybris

Ja, ni har nog rätt om att det inte är någon fara med att bebisen varierar mycket i hur mycket hon bajsar. Ringde BVC för säkerhets skull och de var inte heller oroliga. 

Skönt att det har gått bra med operationen!

• KaffeOchHybris

Det går framåt här hemma... natten till måndag så sov vår tjej mellan 22 - 05, inatt sov hon 22 - 02 och sen 02:30 - 06:45. Verkar lovande?? Jobbigt bara att jag har svårt att somna om ibland när jag går upp med henne. I måndags var jag uppe från 5, vilket var okej, men inatt var jag vaken mellan 02 - 05:30 vilket kändes tufft... lillan sov dock djupt bredvid.

Ett däck på barnvagnen har punka. Ska beställa ny slang. Hoppas det dyker upp snabbt för vi ska iväg till helgen.

• KaffeOchHybris

Vår tjej är snart 3 månader och visar tecken på att sova bättre. Ibland sover hon tills  4-5, vilket är jätteskönt. Inatt vaknade hon kl 2, blev bytt och flaskmatades och somnade om tills kl 5. Då plockade jag upp henne från bedside spjälsängen och la henne vid bröstet, sen sov hon till 07:30. Det tycker jag är helt okej, det kan jag leva med. 

Hon håller upp huvudet fint och ler. Känner mig lite skyldig att jag inte ger henne mer tid på mage - glöms bort helt enkelt. Svårt att ha henne på golvet med, eller i baby gymmet, eftersom vår hund genast blir väldigt intresserad och ska fram och pussa. Men jag brukar lägga henne på mage på mig istället. 

Verkar tyvärr som att sambon kommer behöva opereras i vinter. Han har en skada som inte läkt som den ska... så när lilltjejen är 5-6 månader så kommer han inte få lyfta henne på 6 veckor. Jättekul :/ Men om du Bimbim­79 har klarat dig med 5 barn och en nyopererad man så ska jag nog klara mig med en bebis!

Bjuder på en bild från idag!

• KaffeOchHybris

Roligt att se bilderna på era små. Jättesöta allihop!!

Vet hur det känns skrev 2017-09-21 08:50:52 följande:
    Så gullig hon är! Vad mycket hår hon har.. ljuvligt! Är ni också blonda? Jag undrar eftersom jag och min man är blonda och våra tidigare barn har varit hårlösa sedan har dom blivit blonda.. men nu med vår son så är han mörk med massa hår! Hur blev det så??! När syskonen är blonda.. knepigt :)

Skönt att få sova :) jag glömer också att ha min Victor på mage.. försöker en stund varje dag.. men glöms lätt bort
    Tack! Jag är blond men pappan är brunhårig. Verkar vara ganska slumpmässigt om de får mycket hår eller inte.

Skönt att höra att det är flera som inte har så mycket magtid med sina bebisar.
  • KaffeOchHybris

Tappar massa hår just nu - känns som jag kan dra ut strån i oändlighet när jag kammar håret. Vet att det är normalt i.om. hormonnivåerna som ändras efter graviditet, men känns lite äckligt!

• KaffeOchHybris
    LeyasMamma skrev 2017-09-24 22:08:25 följande:
    Såhär hemskt såg det ut efter VARJE duschning för 2 år sedan....
    Oj! Har du tjockt hår annars? Jag har tunt hår och jag skulle bli skallig snabbt om jag tappade så där mycket. 
  • KaffeOchHybris

Jag har Jaydess hormonspiral... insättning för 3 veckor sedan och blöder fortfarande, hoppas det ger med sig snart. 

GrönaDruvan skrev 2017-09-27 21:23:48 följande:
    Jag har inget preventivmedel nu...vill inte ha nåt. Har ett recept på p-piller liggandes, och får väl börja med det, men än sålänge har vi inte sex, så jag avvaktar.

Tjejer...jag har kommit in i en period när jag tänker på psd hela tiden. Läser tråd efter tråd om föräldrar som förlorat sina barn i det och är så fruktansvärd rädd att det ska hända. Oskar är ju i den åldern nu där flest fall av psd händer....fy, vad hemskt det är att tänka tanken att det kan hända..jag hade ju blivit helt förstörd.
    Så glad att jag har larm, annars hade jag aldrig kunnat koppla av. Det ger ju en viss säkerhet, även om det inte är säkert att det går att rädda ändå om det skulle hända...
    Titt som tätt går jag förbi henne när hon sover och kikar om hon andas. Svårt att inte tänka på det alls. Men som jag skrivit innan så känner jag mig någorlunda trygg med att det är väldigt ovanligt - någonstans mellan 0.1 - 0.3 per 1000 födda. Eller, 1 - 3 bebisar per 10 000 kan man väl också säga (om jag räknar rätt! Hjälp, min matte är hopplös ibland). När det är så små nummer så är det svårt att säkert utesluta att underliggande medicinska faktorer påverkar (låter lite nördigt men jag arbetar med forskning, fast på en annan grupp)... inte för att det gör det bättre om det skulle ske, men jag tänker att om barnet verkar friskt på alla sätt och vis och inte sover på magläge så kanske det kan lugna oron lite. 

Idag fick vår tjej vaccinationer! Det gick bra. Grät en jättekort stund och har mest sovit sedan dess. Är stor för sin ålder tydligen, 6.7 kg och 64.5cm, 3 månader på pricken idag.
  • KaffeOchHybris
    GrönaDruvan skrev 2017-10-27 11:23:03 följande:

Har varit hos läkaren igen för mitt onda i magen som jag tycker blivit värre det senaste.
    Ska få en kallade till en skikt röntgen inom den närmaste tiden. Känns både skrämmande och skönt att göra det.
    Förhoppningsvis kan jag utesluta att det är nåt farligt!

Skönt att de tar det på allvar i alla fall, så att det blir ordentligt utrett. Det är förhoppningsvis inget farligt men jag förstår att du oroar dig. Hoppas de hittar orsaken och kan behandla det snart så att du slipper smärtan och oron!!

Vår tjej är 4 månader och 65.5cm och 7.43 kg idag. Stor med andra ord! Glad och social. Har sovit igenom natten senaste veckan, woohoo! Skönt så länge det varar. Nu har spöktimmen börjat och hon får oförklarliga gråtattacker på kvällen. Har ni en 'spöktimma'?

Här blir det inga fler barn på ett tag i.om. att jag hade en hormonspiral insatt... men jag är 28 så det är ingen tidspress än så länge... är inte heller säker hur många barn jag vill ha heller :)
  • KaffeOchHybris

Nu har lilltjejen börjat rulla och vänder sig till att ligga på mage i sömnen. Frågan är hur mycket en ska vända tillbaka på henne? Ser lite obehagligt fast samtidigt roligt ut där hon sover med rumpan upp i vädret. 

Annars så har vi varit på öppna förskolan ett par gånger nu. Hon är nog yngst bland bebisarna där (strax över 4 månader nu) och stirrar mest på de andra barnen. Men sångstunderna är i alla fall roliga och jag tror att hon kommer bli lite mer aktiv när hon är mer bekant med miljön.

• KaffeOchHybris

Hoppas alla fick en fin första jul med sina små bebisar. :) lilltjejen är strax 6 månader, tänk så snabbt det går. Fortfarande inga tänder, men hon biter och dregglar så det kan nog komma när som helst. Hon tyckte mycket om det färggranna presentpapprerna, särskilt att riva dem i tu. Fick smaka lite rödbetssallad med. I början av januari har vi 6-månaders läkarkontrollen.

• KaffeOchHybris

Nu är vår tjej 7 månader, sjukt hur snabbt tiden går. Tror vi har två tänder på gång, känns lite vasst när jag stryker över tandköttet. Hon får smaka på lite allt möjligt, lustigt nog verkar hon gilla att tugga på saltgurka (skurna i stavar som hon kan hålla). Kryper inte ännu, men sitter stabilt. Tung är hon också - 9.5kg och 71cm vid senaste kontrollen.

• KaffeOchHybris

Nu var det länge sedan jag skrev något här. Men här är det full fart, tjejen är 9 månader och kryper snabbt snabbt till vägguttagen och blinkar jag så har hon fått tag i en sladd att tugga på. Klättrar sig till stående och älskar att gå omkring med hjälp. Hög tid att se till att allt är babysäkrat mao...

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017