Inlägg från: LeyasMamma |Visa alla inlägg
  • LeyasMamma

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Ni som ammar, hur mycket ammade era små i början? Nu har min lilla legat vid brösten från 01-04.30 och sedan från 05.15-06.30. Minns inte att min stora hade såhär mycket sugbehov i början.

• LeyasMamma
    GrönaDruvan skrev 2017-07-20 09:45:50 följande:

Olle är en "snabb ammande" unge... inte heller sitter han fast vid bröstet hela tiden. Han vill väl snutta lite extra på kvällen ibland, men när han väl vill sova då spottar han ut bröstet.

På natten har jag han brevid och då äter/snuttar han mer, men spottar ut då också när han vill sova.

Väldigt annorlunda mot mina andra barn som suttit fast i brösten i timtal ibland.

Va härligt att han inte är så "beroende" av bröstet hela tiden. Hoppas det ändras när mjölken rinner till ordentligt.

Hur lång tid tog det för er innan mjölken rann till?

Hur har ni andra gjort med napp? När började ni i så fall med den?
  • LeyasMamma
    GrönaDruvan skrev 2017-07-20 10:05:34 följande:

Jag födde på måndagen och på torsdagen o fredagen hade det runnit till ordentligt.

Tycker dock inte det känns som jag har så mycket mjölk nu.. inte i högra bröstet iaf. Tänkte köpa "amnings te" på hälsokosten, och se om det hjälper.

Fick även tips att dricka alkoholfri öl för att öka produktionen.

Napp började vi med två dagar efter han var född.

Okej, här känns det som att det börjar bli mer riktig mjölk utav de hela men de har inte runnit till så att säga. Minns känslan när det verkligen körde igång med stora tjejen. Ja vi började med napp idag, känns behövligt då hon är så snuttig utav sig. Vill ju inte att hon ska hänga fast i mig hela tiden utan att pappa ska kunna ha henne lite med om jag behöver göra något.

Det där med öl har jag aldrig hört tidigare! Måste testas!:)
    sobrio88 skrev 2017-07-20 10:06:59 följande:

Mjölken rann till på dag 3-4 ungefär och började erbjuda nappen ungefär samtidigt. Men han är inte så glad i den (än) så han kanske använder den 10 min på ett dygn :) men han äter typ en gång i timmen med ett par längre sovpass istället ;)

Ja men så länge han har perioder han är nöjd så är det ju skönt. Min lilla har ju inte riktigt börjat med att va helt nöjd än utan vill gärna klänga sig fast på mig. Så då känns napp som ett välbehövligt redskap för att pappa ska få en chans ;)
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-07-21 11:07:10 följande:

Med första rann mjölken till på BB. Han hade ingen sovtid efter förslossningen, gick direkt på maten och åt konstant. Varje till varannan timme de första tre månaderna. Den andra rann mjölken till efter 3 dagar tror jag.

Den här bebisen VR seg med käket i början först efter 4-5 dgr såg jag riktig mjölk och brösten började stasa.

Min tar napp ibland. Tex i bilen eller en stund med sin far. Men bara om hon inte är hungrig. Om hon är det blir hon jättearg på nappen!

Känns som att det är påväg åt rätt håll här, men idag har hon varit trött och inte ätit så mycket. Hon är en riktig sovbebis på dagen och äter konstant på natten. Riktigt härligt för mamma ;) har varit som en zombie i några dagar då jag bara fick 6-7 timmar osammanhängande sömn på 3 dygn. Men inatt fick jag sova lite mer så nu är jag som en ny människa igen :D
    KaffeOchHybris skrev 2017-07-21 12:43:53 följande:

Vår tar napp, fungerar bra och lugnande på henne. Märker på hur intensivt hon suger om hon är hungrig eller bara vill snutta.

Senaste nätterna har varit hemska här!! Hon som sovit så bra både under dagen och natten innan. Senaste nätterna har hon vaknat kring 2 (normalt) men varit jättesvår att få att somna om igen efter amning. Hon ligger o gör ljud, inte skrik/gråt direkt men gurglanden o pip, typ som att hon inte är mätt eller har något i blöjan. Så jag tar upp o kollar, hon suger i sig kanske 2 klunkar mat till, somnar, sen fortsätter det igen med ljuden o sparkande ben efter 5-10 minuter. Jag lyckas inte sova igenom det för jag kontrollerar hela tiden om hon kräks (är en ganska kräkig bebis) när hon gurglar, vill inte att hon ska sova i blöta kläder...

Tror att anledningen är att hon somnar när hon får mat och därför inte äter sig helt mätt. Har försökt att kittla händer o fötter, blåsa på ansiktet etc, men hon sover igenom det o är ointresserad av att fortsätta äta... tills jag lägger tillbaka henne i spjälsängen. SUCK :/ 

Min tjej är också en nattbebis och ska äta hela natten, så fort jag lägger undan henne i nästet eller vaggan så vaknar hon och vill ha mer. Däremot är hon desto lugnare på dagen och har långa sovperioder. Försöker passa på att vila då men det är svårt för man vill ju gärna se övriga familjen lite med och passa på att mysa med storasyrran :)

Passar på att dela en liten bild på det lilla livet :)

• LeyasMamma

Vad fina alla bebisarna är! :)

Inatt va en riktig krångelnatt här, det va amningn och byta blöja om vartannat så varken jag eller Saga kunde somna. Hon tömde brösten och va inte riktigt nöjd, och precis när båda va påväg att somna så bajsade hon och va tvungen att bytas blöja på så hon vaknade till igen och vi fick börja om. Då kändes livet lite hopplöst och ersättningstankarna va inte lång borta :D men vid 5 tiden så somna vi båda 2 :)

• LeyasMamma
    GrönaDruvan skrev 2017-07-26 13:46:18 följande:

Inatt sov Olle nästan 2h i sin egna säng! Tänk om det skulle funka varje natt nu, att lägga honom där! Hoppas, hoppas!

Han kunde dock inte somna om efter amningen så då fick han ligga hos mig!

Ni som ammar, upplever ni att ni har mer mjölk i ett bröst? Tycker mitt höger bröst har så lite mjölk och det skiljer i storlek också. Märker också när han äter att det inte kommer så mycket där, förutom när det gått lång tid. Såklart låter jag han äta mer på vänstra, men försöker ändå låta han äta på båda, men det verkar inte hjälpa så att det blir mer mjölk..

Känner ni att mjölken rinner till ofta? Hur ofta är normalt? Tycker det känns väldigt sällan, några ggr om dagen.

Jag tycker att Saga äter bättre och mer ur vänstra, men brukar börja på höger för att hon ska hjälpa igång produktionen där mer och "tömma" det bröstet först. Hon äter ju sig ändå mätt på vänster sen. Däremot har jag tyckt att kvällarna varit lite jobbiga. Då vill hon äta HELA tiden och har en unge som konstant hänger i brösten. Känns som att min mjölk är mycket tunnare på kvällen och hon står sig inte alls lika bra och måste därför äta hela tiden. Tankarna har gått många gånger till att ge tillägg på kvällen. Är egentligen inte så mycket för att amma och trivs inte jättebra med det.
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-07-26 17:35:58 följande:

Precis sådär är det för oss med! Konstant ammande på kvällen och hon blir till slut arg på brösten då de inte ger så mkt mjölk. Iaf, vi ger en flaska ersättning på kvällen vid 23:00-rycket. Jag ammar till 22:00 ca sen lämnar jag över till min man. Jag ammar nästa gång vid 01-02 någon gång och då är brösten påfyllda igen. Bonus är att jag kan få några bra timmars sömn däremellan och att pappan får knyta an, mata, få egentid med henne.

Helamning är inte min grej. Jag ammar nu så länge jag känner för det. Men för att jag ska vara ok med att amma öht så måste det vara delamning.

Jag kommer troligtvis ge ersättning snart. Helammande endast 2 veckor med min första och sen gav jag tillägg på kvällen, därefter så blev det mer och mer ersättning och efter 3 månader slutade jag amma helt. Vilket faktiskt kändes helt okej och till och med skönt för mig. Så gissar på att det blir något liknande denna gången. Skulle inte alls bli ledsen av att gå över på ersättningen :D
  • LeyasMamma
    GrönaDruvan skrev 2017-07-30 21:45:38 följande:

Samma här...han känns lite förändrad det senaste. Vill gärna "hitta på nåt" när han är vaken och gå runt och så...

Imorgon är det BVC igen. Inte varit där på 2 veckor, så ska bli kul att se vad han väger nu. Vägde oss själva idag på en vanlig våg och enligt den ska han väga 4.2 kg nu...alltså 570 gram upp på två veckor!! Kul att se om det stämmer imon. Han har iof blivit lite knubbig nu och det känns att han är tyngre!

Ska också be sköterskan kolla på hans hemska hud...ansikte och öron ser inte kul ut nu alltså. Kanske har de nån bra salva att tipsa om.

Vad är det med Oskars hud? Saga har varit extremt torr så har smörjt extra med babyolja mellan baden.
  • LeyasMamma

Läser att många av er är trötta och har problem med sömn osv. Här har det varit samma tills för ett par dagar sen.

Har börjat ge ersättning på kvällen och har blivit en helt annan tös! Förut ammade hon konstant på kvällen och somna inte ordentligt förens vid 01 för att sedan vakna igen vid 4 och sedan 6 och sen 8. Då va hon dessutom väldigt klängig på mig så fick lite panik några gånger då jag som jag nämnt tidigare inte riktigt trivs med amningen. Sen vi började med ersättning på kvällen vid 23 så sover hon till 4, då finns det gott om mjölk och hon blir nöjd och sover till 8-9 sedan sovs det till 11 :D Enda är att hon gärna vill vara vaken 1-1,5 timme vid första matpasset på natten. Men gör inte så mycket då hon sover länge på dagen ;) min stora tjej sover oftast till runt 9 nu och går gärna upp en stund själv innan hon väcker oss och vill ha frukost så är lagom bortskämd. Kommer bli en chock när vi måste gå upp tidigt igen när hon börjar skolan. Sedan va inatt första natten jag vågade ha Saga i vaggan, har haft henne i babynest brevid mig i sängen då jag varit orolig för hon kräks en del på natten efter maten och jag sover oftast väldigt hårt när jag sover. Men det gick bra och sov mycket bättre :) hoppas att detta håller i sig.

• LeyasMamma

Första långpromenaden på länge idag! 6km avverkade vi, så skönt! Både jag och hunden blev trötta och varma. Ibland har nöden ingen lag och Saga blev hungrig 1,5km hemifrån så vi fick stanna till vid kyrkan och amma :,D men fin utsikt hade vi!

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017