Den nya katten är dräktig..
Mig veterligen förändras inte katternas personlighet efter abort, aldrig hörttalas om.
Som ovanstående tipsade om, ta henne till veterinären och gör ett ultraljud så får du klara besked.
Om en katt har mycket mask i magen kan det vara svårt att skilja från dräktighet...
Något du även skulle kunna passa på att säga till dina barn om du väljer att genomföra en kastrering/abort. (Vilket kanske är det bästa alternativet, om hon inte är allt för långt gången
Väldigt fint att höra om en ansvarstagande ägare som ordnar med försäkring, kollar upp märkning, kastrering mm direkt!
Om hon är dräktig och du inte väljer abort, finns det många bra sidor att läsa om på nätet. Du måste enligt lagen behålla kattungarna tills de är 12 veckor.
När du säljer dem sedan rekommenderar jag att du märker, besiktar och vaccinerar samt gärna kastrerar dem innan försäljning. Jag skulle nog säga att ett bra pris för en katt med okänd bakgrund och ovanstående gjort är 1000-3000kr.
Tänk på att det innebär mycket ansvar och MYCKET jobb om du väljer att ha kullen. Det är också ganska kostsamt, framförallt om något går snett vid förlossning, kejsarsnitt, veterinärvård mm kostar mycket även med försäkring.
Kolla även upp om du har karens på försäkringen, ibland måste det gå ganska många dagar innan den börjar gälla...
Du bör även läsa på lite om vilja lagar som gäller vid uppfödning, och ja, du räknas som uppfödare enligt lagen när din katt får kattungar i hemmet. Exempelvis får man ej transportera en dräktig katt två veckor innan beräknad förlossning annat än till veterinären och man måste vara närvarande vid förlossningen.
Behöver du praktiska råd kan jag rekommendera dig att kontakta närmaste katthem, de brukar ha stor erfarenhet av dräktighet, förlossning och kattungar.
Lycka till!