• grebron

Varför tigger folk i t-banan?

Jag bor i Stockholm. Varje dag är det flera hemlösa som ber om pengar till mat och vandrarhem i tunnelbanan. Jag blir förstås illa berörd varje gång, men har aldrig gett några pengar. Rätt eller fel?

Det jag inte förstår är hur det kan komma sig att dessa människor är så desperata trots att stockholm stad har en "tak över huvudet-garanti". På stadens hemsida kan man läsa att det finns flera boenden för hemlösa, det finns till och med så kallade "lågtröskelboenden" för personer som har en beroendeproblematik.

Så varför tigger då fortfarande en del människor i tunnelbanan? Fungerar inte stadens system med boenden eller har dessa människor av en eller annan anledning "valt" att inte ha kontakt med socialen?

• Svar på tråden Varför tigger folk i t-banan?
  • viseversa

Eftersom det är noll tolerans mot att vara påverkad av droger eller alkohol när man bor på "övernattning" för hemlösa så vill dom hellre bo på gatan. Sen går inte dessa pengar till "mat och boende" utan till deras missbruk. Vissa som tigger är ju synligt påverkade med böjda knän och tunga ögonlock och jag är ju inte korkad. Jag fattar ju vad dom pengarna går till.

• viseversa

Jag ger aldrig pengar till tiggare. Om du menar romska tiggare så finns det inte bostäder och sängplatser åt alla då det är så många.

• Queennr1
    viseversa skrev 2017-07-09 13:15:45 följande:

Eftersom det är noll tolerans mot att vara påverkad av droger eller alkohol när man bor på "övernattning" för hemlösa så vill dom hellre bo på gatan. Sen går inte dessa pengar till "mat och boende" utan till deras missbruk. Vissa som tigger är ju synligt påverkade med böjda knän och tunga ögonlock och jag är ju inte korkad. Jag fattar ju vad dom pengarna går till.

Nu är du ute och cyklar. Stockholm har flera akutboendet med drogtolerans. Man får dock ej vara hothotfull och måste tillhöra Stockholm stad.
  • viseversa
    Queennr1 skrev 2017-07-09 14:14:22 följande:
    Nu är du ute och cyklar. Stockholm har flera akutboendet med drogtolerans. Man får dock ej vara hothotfull och måste tillhöra Stockholm stad.
    Okej. Då är det olika för stället jag var på och lämnade kläder fick dom inte vara synligt påverkade av alkohol eller droger när dom kom dit. Och dom fick absolut inte ha med sig droger eller alkohol. Men nej dom tog inte prov på alla som kom heller. Kände en som jobbade där. Just då var det inga andra där än personalen då det var mitt på dagen. Men han berättade hur det funkade där och på flera andra liknande ställen. Men nej det kanske inte är så överallt.
  • grebron
    Queennr1 skrev 2017-07-09 14:14:22 följande:

Ja, det är ju det jag tycker är så märkligt. Om nu staden har boenden där till och med flera tillåter att man är påverkad av droger, varför går de inte dit då istället för att tigga pengar på tunnelbanan? Och nej, jag menar inte EU-migranter.
  • Moralkonstapel

Tiggare utgörs till väldigt stor del av zigenare från rumänien/bulgarien för vilket tiggeriet är en industri. Anledningen till att detta problem inte försvinner är helt enkelt därför att svenskar är blödiga och naiva.

Resterande tiggare är uteslutande missbrukare.

• grebron
    Moralkonstapel skrev 2018-01-24 16:25:53 följande:

Tiggare utgörs till väldigt stor del av zigenare från rumänien/bulgarien för vilket tiggeriet är en industri. Anledningen till att detta problem inte försvinner är helt enkelt därför att svenskar är blödiga och naiva.

Resterande tiggare är uteslutande missbrukare.

Jag avsåg med min tråd inte EU-migranter och tänker inte diskutera dessa. Än mindre vill jag bidra till att använda nedsättande uttryck som du använder om den romska gruppen.
Svar på tråden Varför tigger folk i t-banan?