regndroppe skrev 2017-07-08 23:08:01 följande:
Jag har också läst olika. Och hört olika. Vissa bm säger det ena och vissa det andra... Vissa säger att det nybildas "fina" spermier hela tiden, andra säger att mannen behöver vila så man inte ska ha sex för ofta... Jag vet inte. Jag tror att det bästa är att göra det som känns bäst för en själv. Vill man ha sex många gånger om dagen så är det inte _fel_ om man är sugen! Men om man känner att man måste"tvinga sig" så kan man ju hoppa det. Som jag har förstått det så är man allra mest fertil från 1-2 dygn innan ägget släpper till dagen efter är. (Så sammanlagt fyra dygn.) Men spermierna kan ju överleva länge ibland (upp till 8 dygn!), så man kan ha sex tidigare och ändå ha tur och bli gravid fast man har sex långt innan äl. Men att ha sex någon gång om dagen de fyra mest fertila dagarna är nog det mesta man kan göra, då tror jag att man kan säga att man gjort "allt". Vi har sex varannan dag hela cykeln, men runt äl tar vi en dag extra för att vara på säkra sidan. Att ha sex flera gånger om dagen är ändå omöjligt för oss med en treåring :) Men gör det som känns bäst, och ha roligt under tiden ;) Lycka till!
Jag och min man var på andra försöket senast, första försöket då vi verkligen ansträngde oss målinriktat,
och jag känner att det var romantik-dödare för vår del att ha sex ofta. Vare sig han eller jag har så stort sexbehov utan klarar oss med ett par gånger PER MÅNAD i vanliga fall. Så när vi hade varje dag i en vecka så blev det ansträngt till slut och inte särskilt lustfyllt.
Så denna månad vill jag inte att vi ska köra nån varje-dag-grej. Det passar inte oss alls :) Det är inte alls lätt att styra, men om jag kan styra så kommer jag försöka få till det kanske tre-fyra dar innan ÄL , och så dan innan.