• elil87

Försöker bli gravid med första barnet - pojkvän med ejakulationsproblem

Hej!
    Jag och min sambo försöker aktivt att bli gravida sen några månader tillbaka. Jag använder mig av Natural Cycles samt LH-stickor för att kartlägga min cykel och ägglossning då många år med p-stav har fått mig att helt tappa uppfattningen om det. Igår kom det äntligen fram en glad gubbe på ägglossningsstickan och jag var överlycklig, hade nästan börjat tro att jag inte har någon ägglossning alls.

Till problemet, min sambo kan ha svårt att få utlösning om han känner sig stressad eller "tvingad" till att komma. Typ prestationsångest. Tänk då hur det blir när jag kommer rusandes med en sticka i handen och förklarar att vi måste ha sex idag, nu, på en gång. Behöver jag säga att han så klart inte kunde komma? Jag har funderat på om jag inte ska berätta för honom när jag har ägglossning för att han inte ska känna att vårt framtida barn ligger i hans utlösning så att säga. Men troligtvis kommer han förstå ändå när jag helt plötsligt vill ha sex varje dag i flera dagar på rad.

Är det någon som är/har varit i en liknande situation eller som har förslag på hur man kan avdramatisera det hela lite grann för att få honom att känna sig mindre pressad?

• Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet - pojkvän med ejakulationsproblem
  • Meriall

Ha sex varannan dag hela månaden, alltid. Då kommer ni alltid pricka in ÄL. Var tredje dag kan också funka.

• lollip0p
    Meriall skrev 2017-07-05 09:28:52 följande:

Ha sex varannan dag hela månaden, alltid. Då kommer ni alltid pricka in ÄL. Var tredje dag kan också funka.

Det känns ju iofs som att det kan bli minst lika stressande då?
  • Meriall
    lollip0p skrev 2017-07-05 10:34:16 följande:

Det känns ju iofs som att det kan bli minst lika stressande då?

Nja tror inte det behöver bli så. Funkar det inte ibland så gör det ju inget. Det är ju inte 'nu eller aldrig' riktigt. Och det kan han nog vänja sig vid.
  • LemonGirl

Grejar han att fixa utlösning på egen hand? Då borde prestationsstressen avta. Kör heminsemination.

• Milou3

Min sambo är likadan. Jag är 40 så vi har inte all tid i världen heller.

Tips är att inte säga nåt alls. Missade äl i går just för att jag blev för ivrig med sexet och nämnde ett positivt äl-test.

Du får helt enkelt planera in lite i förväg. Direkt efter mens brukar jag förföra honom så vi får till det en gång, sen går det cirka 4-5 dagar tills han brukar bli sugen och då klaffar vi in dagen innan äl typ. Vad ska man göra?

Killen lider nog av det också. Och jäkligt frustrerande är det när man själv är beredd att ligga varje dag runt äl.

• elil87
    Meriall skrev 2017-07-05 09:28:52 följande:

Ska testa det, tack för tipset. På så vis är han ju lyckligt ovetandes om vilka dagar som är mer viktiga än andra ????
  • elil87
    LemonGirl skrev 2017-07-05 12:58:30 följande:

Grejar han att fixa utlösning på egen hand? Då borde prestationsstressen avta. Kör heminsemination.

Vi har inte försökt så pass länge än så missar vi någon ägglossning är det kanske inte hela världen. Men jag ska absolut ha heminsemination i åtanke om det fortsätter så här.
  • elil87
    Milou3 skrev 2017-07-05 14:35:19 följande:

Min sambo är likadan. Jag är 40 så vi har inte all tid i världen heller.

Tips är att inte säga nåt alls. Missade äl i går just för att jag blev för ivrig med sexet och nämnde ett positivt äl-test.

Du får helt enkelt planera in lite i förväg. Direkt efter mens brukar jag förföra honom så vi får till det en gång, sen går det cirka 4-5 dagar tills han brukar bli sugen och då klaffar vi in dagen innan äl typ. Vad ska man göra?

Killen lider nog av det också. Och jäkligt frustrerande är det när man själv är beredd att ligga varje dag runt äl.

Precis! Jag har jättesvårt att dölja min entusiasm när det är äl. Vill ju så gärna ha barn och helst nu, men vill så klart inte stressa honom heller. Vi pratade lite om det igår och han sa väl lite flyktigt att det kanske är bättre att han inte vet när det är skarpt läge. Får göra en plan liknande din så att jag har hemliga bestämda dagar som vi ska ligga ;)
Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet - pojkvän med ejakulationsproblem