• runerusk

Bodelning - bråk på gång

Kontakta en jurist och gör en ordentlig bodelning. Sen kan du kan göra ett avsteg från denna om du vill eftersom han tagit det största ekonomiska ansvaret. Då känner han att han vinner något och blir mindre missnöjd.
    Att han inte skulle ha råd med att lösa ut dig från huset förstår jag inte om det är värt mindre än 3 miljoner och han har en lön på 600k. Att lösa ut någon genom bodelning på ett hus hus ökat i värde är dessutom ekonomiskt fördelaktigt av skatteskäl.

Är själv man och har gått igenom en liknande situation. Jag fick mer än 50/50 men mindre än vad jag hade lagt in. Man kan säga att vi kompromissade och vi blev väl bägge varken missnöjda eller helt nöjda någon av oss. Så som det ska vara. Är dock oerhört glad att vi inte var gifta så att jag slapp dela med mig av alla mina besparingar, vilket var en förutsättning för mig att lösa ut henne från huset.

• runerusk

Vad tror du att du tyckt varit rimligt om rollerna varit omvända?
    50/50, få tillbaka vad man betalat eller något annat?
    Ta en fundering på det!
    En bra regel är ju att behandla andra som man själv vill bli behandlad om man vill ha frid i själen.

• runerusk
    Bollhav skrev 2017-07-25 22:11:55 följande:

Nu har vi kommit överens. Det blev en kompromiss. En dryg miljon till mig och resten till honom. Mindre än jag har rätt till men helt ok. Nästa steg blir att hitta en lägenhet.

Hur mycket hade du haft rätt till?
Svar på tråden Bodelning - bråk på gång