Bodelning - bråk på gång
Var i en liknadne situation när jag och barnens far separerade. Han tyckte han hade större rätt till huset för att han hade renoverat och jag tagit hand om barnen (så att han skulle kunna renovera). Och ville inte lösa ut mig med hälften och han hävdade också att han då inte skulle kunna bo kvar och det var ju barnens uppväxtmiljö och arv och bla bla bla. Jag orkade inte bråka och ville inte mista all möjlighet till en så bra kontakt som det nu gick att ha så jag gick med på hans löjligt låga summa. Han sa också att jag fick ta vad jag ville förutom en viss bokhylla och en utemöbel. Dessa två saker var väl det enda jag ville ha, så jag tog bara min dator och mina kläder + lite husgeråd. Och jag lämnade naturligtvis barnens rum orörda.
Det slutade med att jag tvingades ta ett alltför stort lån för att få ett boende och jag fick ju köpa allt jag behövde ha i ett hem. Exets nya flyttade genast in och nu är de gifta och har särkullbarn (= mina barns arv kommer gå upp i rök).
Så tänk igenom vad du gör innan du går med på att skänka honom det som du egentligen har rätt till. Det kan bli något helt annat än vad du trodde.