Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Bodelning - bråk på gång

Bollhav skrev 2017-07-04 19:52:44 följande:
    Vi ska skiljas efter över tio års äktenskap.

Vi har inget äktenskapsförord men min man vill inte dela 50/50 som lagen säger. Han menar att han öst in pengar i vår ekonomi och att han därför har moralisk rätt till pengarna. Det är sant att han gått in med mer pengar. Han har också en mycket högre inkomst. Vi har båda arbetar heltid mesta tiden och delat hyfsat lika på föräldradagar och vabb.

Vi har tillgångar i form av hus, bil och kapital på ca 3 miljoner. Ett bolån på 300 000kr

Han erbjuder mig 400 000 plus vilka möbler och husgeråd jag vill.

Vi kommer att ha delad vårdnad av barnet.

Han menar att han inte har råd att bo kvar i huset om han ska lösa ut mig. Han har en årsinkomst på ca 600000 så det är kanske inte helt sant även om det såklart är en enorm förlust för honom.

Jag vill gärna att han behåller huset eftersom det vore en trygghet för barnet som ju har kompisar i kvarteret. Jag vill också att vi ska kunna ha en bra relation efter skilsmässan men jag vill inte gärna efterskänka runt en miljon som jag har rätt till.

Jag har erbjudit mig att ha kvar en del av ägandet så att han inte löser ut mig helt men det vill han inte.

Hur ska jag göra?
    Vad ni än gör ska ni inte äga huset ihop. Det kommer att skita sig förr eller senare när ni vill olika saker med huset. Där har han 100% rätt.

Det kan vara så att i slutänden måste du välja om du vill ha allt som du har juridisk rätt till eller om barnen ska kunna bo kvar i huset.
Svar på tråden Bodelning - bråk på gång