Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Hälsa på hos hundägare med småbarn

Satelliten skrev 2017-07-03 22:24:07 följande:

Tack för svar allihop! Jag hoppades att jag skulle få nya infallsvinklar och det har ni bidragit med. Flera svar är inne på liknande tankegångar, om att jag med mitt agerande ev skulle kunna ta ledarskap över hundarna, jag har inte själv tänkt på det sättet innan.

Jag känner inte dessa hundar så väl men att de är helt fria från regler uppfostran och Ledarskap. Jag vet inte om jag kan ta ledarskap över dem, men kanske? Funderar på om husse/matte blir irriterad om jag tillrättavisar deras "bäbisar"..

Jag har själv haft hundar som var oerhört väluppfostrade och lydde mig till 100 procent, men den lydnaden kom sig främst av att jag tränade dem varje dag, både lydnad, tricks, agility, apport osv. Men det var intressant att höra att ni kan ta ledarskap utan att ha en längre relation med hundarna, kanske kan det funka? Men det känns som det kan bli en jobbig roll för mig och Inte så avslappnat...

Som en ny, spännande och framförallt rolig främling så skulle du troligtvis inte ha några större problem med att så att säga leda hundarna i flera dagar. Frågan är dock om det är det som du vill lägga mycket av din tid och energi på.

Hundarna i sig känner säkerligen av att det här är ett spädbarn och har därmed betydligt högre trösklar än normalt. Det är dock inget som är garanterat, såklart. men hundar i allmänhet gör såklart skillnad på spädbarn, barn, ungdom, vuxen och så vidare. Man kan allt ha viss tillit på det så kallade djuriska förnuftet.

Annars så kan ni väl göra det här på prov? Om det inte är väldigt långt till och från varandra så kan ni ju se hur det går och hur man kan lösa det hela bäst för alla. Kanske kan du så att säga leda hundarna i någon dag eller två, varav hundarna kan umgås med barnet, någon annan dag så kan hundarna och barnet vara helt avskilda från varandra så att alla kan koppla av och så vidare.

Det löser sig säkert och försök att inte ha allt för negativa tankar om saken! Kan förstå att hundar ter sig mer oberäkneliga när de är sämre uppfostrade än vad du är van vid - men i sådana här fall så handlar det i grunden mer om det är snälla och psykiskt stabila hundar än huruvida kommandon biter på dem.

Lycka till och jag tycker att ni borde testa iallafall!
Svar på tråden Hälsa på hos hundägare med småbarn