Inlägg från: Monsta |Visa alla inlägg
  • Monsta

Hälsa på hos hundägare med småbarn

det här med flockledarroll är så gammalmodigt och tycker inte att du ska fundera alldeles för mycket på det.

Det är klart att du ska få skydda ditt barn och att du har rätt att kräva att hundarna är utom räckhåll när ditt barn kryper på golvet. Det spelar ingen roll hur snäll hunden är, om barnet tar i på fel sätt kan hunden säga till. Sen tycker jag att det definitivt skall finnas stunder som hundarna får "umgås" med barnet dvs de får vara i samma rum med barnet (under uppsikt). Om inte din mans familj vill gå med på de här enkla kraven tycker jag inte att du skall gå, för allas skull :)

• Monsta

ja, jag har hund. Har en 7 månaders valp och hade min förra hund i nästan 13 år. Jag har sett både Cesar och läst hans böcker. Jag har också läst Anders Hallgrens böcker. 

Människan är automatiskt "flockledaren" eftersom man bestämmer när hunden får äta, vad den får äta, när man går ut med den, vart man går och hur länge man går.  En traditionell vargflock består normalt av mamma och pappa paret och av deras avkomma i olika åldrar. Mamman och pappan är flockledarna för att dom är äldst, inte för att de är starkast eller mest bestämda. 

Nu är det dessutom så att TS inte är hundarnas ägare. Det är inte heller TS hem och alltså inte TS regler som gäller. TS har ingenting alls att säga om hur hundarna skall bete sig i deras egna hem. TS har ingen rätt att säga hur de skall tränas eller var hundarna skall befinna sig. TS är däremot barnets mamma och har all rätt i världen att bestämma vem som får komma nära barnet och till vilken miljö hon tar barnet till. Detta är alltså frågan om att en kompromiss måste ske för att alla skall vara nöjda och känna sig säkra.

Svar på tråden Hälsa på hos hundägare med småbarn