Inlägg från: Anonym (Adhd i kubik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Adhd i kubik)

Asperger

Jag förstår inte riktigt dramatiken med att screena för personlighetsstörningar. När det gäller adhd är det ju allmänt känt att "vi" är överrepresenterade och ingen värjer sig mot det faktumet. Kanske är det mer känsligt för aspergare? Kanske för att när asperger uppmärksammas i samband med kriminalitet så är det "kvällstidningsstoff" och riktigt obehagliga grejer som serie- och massmördare (Flink, Mangs, Ausonius) och skolmord (Trollhättan), för att bara nämna Sverige. Kriminella med adhd är för allmänheten känt som personer som är med i gäng, missbrukar, misshandlar, och när de begår bestialiska mord är det ofta i kombination med anabolamissbruk. Det är ju en jäkla massa brott däremellan men det kanske är den mediala bilden och utpekandet som är svårare att hantera för den med AS, jag vet inte.

Såg att PDD-NOS utgjorde så mkt som 12% i den där studien, vilket tillsammand med asperger blir så mkt som 15% på det autistiska spektrumet. Lika många som med adhd alltså.

• Anonym (Adhd i kubik)
    Anonym (Håll isär begreppen!) skrev 2018-08-20 22:20:43 följande:

En person som har förståndsmässiga nedsättningar får inte diagnosen Asperger (som för övrigt heter högfungerande autism numera). Det är nämligen ett kriterium att man INTE har en begåvningsnedsättning för att få Asperger-diagnos.

Du är djupt okunnig och borde inte komma med påståenden som vem som helst kan falsifiera genom en knapptryckning.

Jag vet inte vad du är ute efter men jag upphör aldrig att förvånas av med vilken självsäkerhet vissa slänger ur sig rent struntprat.

Nej, det heter inte HFA "numera". "Högfungerande" är en beskrivande term och inte en diagnos och den har använts i väldigt många år. Jag började arbeta med autism för 18 år sedan och det användes som förklarande term när personen fått diagnosen autism och inte hade intellektuell funktionsnedsättning, men där endast språkutvecklingen utgjorde skillnaden mot en aspergerdiagnos. Så sätt dig in i begreppen själv.
  • Anonym (Adhd i kubik)
    AndreaBD skrev 2018-08-21 18:36:33 följande:

Han är inte i en sån relation. Han vill bara förtala folk med Asperger. Det har han gjort i många år.

Allt är inte Pikachu. Det finns väldigt många personer som tycker att rent generellt är det svårare att förhålla sig till oss med NPF, för att inte tala om psykiska sjukdomar som mer eller mindre är konstanta eller går i skov. Att kvinnor för det mesta är mer uppoffrande, även bland oss, är ingen hemlighet heller. Du hittar inte många autistmän eller med grav adhd som överfungerar för en lika knepig partner, men motsatsen i kvinnlig form finns det många av. Men det är klart att vi på gruppnivå är "värre" att leva med för normala.
Svar på tråden Asperger