Anonym (Hjkl) skrev 2018-08-21 18:45:27 följande:
Man behöver inte ha påtagliga svårigheter. Har du genomgått en utredning? Vet du vad som sker?
Det går inte bara att läsa diagnoskriterier och utgå från det.
Barn kan vara aggressiva ja, de är inte tillräckligt mogna för att förstå konsekvenserna. Speciellt inte väldigt små barn. Har du barn själv?
Var möter du dessa personer med asperger?
Jag kan ha fel, men två släktingar är psykologer och de har sagt att man måste ha så stora svårigheter att det blir märkbart och påverkar individen negativt för diagnos.
Jag har läst mycket om autism och asperger, och de autistiska barnen som grupp skiljer sig från övriga barn i fråga om aggressivitet.
Jag har jobbat på ett öppenboende för vuxna med NPF, och vikarierna brändes ofta ut pga av allt våld de utsattes för av brukarna. Autisterna och aspergarna var ofta mycket våldsamma, och detta var inget "värstingboende" utan ett HVB-hem för de som behövde stöd och hjälp. Anledningen till att inga lågfungerande autister fanns i studien jag länkade till beror förmodligen på att de mera lågfungerande autisterna har man mera överseende med. Man polisanmäler exempelvis inte Jörgen 45 som knappt kan gå när han försöker att hugga en med gaffeln. Det blir svårt att utkräva ansvar från autister som inte kan ta hand om sig själv på de mest basala planen.
Jag har även jobbat på ett fängelse och stötte där på jättemånga högfungerande autister (ca 10%). Sedan dess har jag satt mig in i ämnet och statistiken bekräftar mina egna upplevelser.
Alla autister/aspergare beter sig naturligtvis inte såhär, men lite konstigt är det allt när en aspergare använder psykopat som ett skällsord. Eller när en högfungerande autist menar på att narcissister är egocentriska.