• Anonym (Förälder)

Bästa advokaten i Skåne

Hej alla.

Idag fick jag ett brev från exets advokat.

Det handlar om vårt gemensamma barn som är i tonåren.

Pappan vill ha ett umgänge och i brevet så är det vissa lögner också.

Pappan ifråga har aldrig funnits för barnet av olika anledningar, jag har aldrig hindrat umgänge men han har struntat i det många gånger när vi bestämt.
    Så vi kan stå på bestämd plats och få ett sms 5 minuter innan att han inte tänker komma.

Barnet har tröttnat och vill inte längre.

Socialtjänsten säger sitt:Barnet får inte lämnas ensam med exet så de ska jag ringa direkt på måndag.

Så nu:

1.Måste barnet blandas in i detta?Säg att h*n inte vill träffas?
    2.Var hittar jag den bästa advokaten?
    3.Går det att anmäla exets advokat för lögner mm i brevet, han har bara gett mig 1 vecka på mig att svara, är det verkligen rimligt?
    Jag fick brevet idag.

Hjälp.

• Svar på tråden Bästa advokaten i Skåne
  • Anonym (Förälder)
    Kjell2 skrev 2017-06-30 22:22:14 följande:

Blir det en tvist så kommer barnet bli inblandat.

Att anmäla advokaten för att ljuga lär inte leda till något

Svara på brevet när du känner för det

Så himla sjukt, är det att älska sitt barn?

Strunta i det i över 10 år och sen bara jaha nu känner jag för lite umgänge.

Om jag inte svarar inom en vecka skulle advokaten se det som att jag inte tänker medverka till umgänge.

Men 1 vecka är kort tid.
    Speciellt som jag fick det idag.

• Anonym (Förälder)
    Kjell2 skrev 2017-07-01 08:08:14 följande:
    Tomt hot. Fixa ett möte med familjerätten. Anlita egen advokat.
    Det ska jag göra direkt på måndag.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Man) skrev 2017-07-01 08:20:08 följande:

Skicka ett kort svar att du mottagit brevet, att du inte tänker motverka umgänge, men att du inte hinner besvara brevet inom tidsfristen. Rätt tomt hot, men det ser ju bättre ut om ni hamnar i familjerätten att du tagit brevet på allvar och inte aktivt motverkar kontakt mellan barn o far.

Sedan anger du en tid där du tror dig kunna besvara brevet mer fullständigt. Lögner kan du nog inte lasta advokaten för, det är nog exet som står för dessa. Om de kan bemöta dessa med fakta är det väl bra, men sannolikt blir det ord mot ord.

Barnets ord väger rätt tungt när barnen är i tonåren

Hur skriver jag bäst då?

Får ju skicka det relativt snart så det kan komma inom 1 vecka då.

Fakta blir ju från barnet själv då, som själv sagt att h*n inte vill träffa pappan längre som ändå aldrig funnits i barnets liv på en stadig basis.

Sen förra hösten har de träffats en gång.

I samband med barnets födelsedag så bestämde vi en träff men sen sket pappan i det.

Sms finns på både detta och att pappan lagt ansvaret på barnet när det gäller kontakt.

• Anonym (Förälder)

Idag var jag hos min advokat så nu är ett fax skickat till exets advokat.

Min advokat tyckte förövrigt att brevet/exets advokat var väldigt oetiskt då han missat viktiga saker som han ska upplysa om.

Längre svar kommer att skickas iväg i veckan.

Sen avvaktar vi exets agerande.
    Tror ju inte han kommer vilja ta detta till TR för där förlorar han ändå med tanke på barnets ålder då h*n har veto mer eller mindre.

Har även pratat med familjerätten som sa att jag ska yrka på att pappan ska drogtestas inför varje möte med barnet OM det blir några.
    Jag nämnde även detta med att ha mötena på socialen med en kontaktperson.

Svar på tråden Bästa advokaten i Skåne