Nykastrerad hona, vill ge di
Hej alla kattexperter, nu behöver jag råd igen. Vår lilla vildkatta kastrerades igår och har tre stycken 9 veckors ungar. De äter vanlig mat, men 1-2 gånger om dagen snuttar de på mamma katt. Hon har knappt nån mjölk kvar så det är bara för mys.
Så, igår hämtade vi mamma katt som kastrerats. Veterinären sa själv att det var omöjligt att ha tratt på henne, då hon blev hysterisk och skulle skada sig själv. De rekommenderade istället att göra en body.
Mamma katt var i princip helt opåverkad av kastreringen. Hon bryr sig inte om såret, och är lika pigg som vanligt. Problemet med bodyn, är att småkissarna ändå lyckas komma åt några spenar, och mamma katt lägger upp sig så de ska komm åt -hon spinner och vill att de ska dia.
Ska jag behöva skilja dem åt helt? Kattungarna behöver fortfarande sin mamma, men det är omöjligt att övervaka hela tiden så de inte kommer åt att dia när mamma katt uppmuntrar dem. Jag har förstått att katter som fått kejsarsnitt kan ge di -är det så stor skillnad? Jag tror mamma katt skulle skrika ihjäl sig om jag skiljer henne från ungarna, särskilt nu när hon redan är så plågad av att inte få gå ut...