• Lisaaa321

Pcos?! Hjälp!

Hej! Jag är under 20 år och har länge misstänkt att jag har pcos pga ökad behåring, acne, övervikt och även oregelbunden mens. Jag bestämde mig förra sommaren att ta tag i det och gick till läkaren. Ungefär 1 år senare går jag tillbaka till sjukhuset och får veta att jag troligen har pcos. Har dock endast gjort blodprover. Har hört att man ska göra ultraljud hos gynekolog vilket jag inte gjorde. Någon annan som endast har gjort blodprover? Jag har lyckats gå ner 10 kg men har fortfarande kvar alla symtomer. Min hy ser hemsk ut och har fortfarande ökad behåring och oregelbunden mens. Läkaren sa aldrig nått om att man kan behandla pcos med mediciner utan han sa att motion och kost är något som jag bör fokusera på. Mår psykiskt dåligt av alla symtomer och har funderat på att börja med p-piller. Ni som har pcos, kan ni snälla berätta hur det är för er och om kost/motion har hjälpt er. Har någon använt p-piller för att behandla symtomerna? Hjälper p-piller mot acne och ökad behåring? Det har kommit så pass långt att jag mår dåligt om jag måste gå ut. Undrar också om någon har testat lchf samt motion för att behandla pcos? Jag vet att man inte kan "bli av med" pcos men att man kan kontrollera det. Jag måste även gå ner i vikt och har hört att p-piller kan göra så att man går upp i vikt vilket är något som jag väldigt gärna vill undvika då jag måste gå ner ungefär 10 kg mer. Därför har jag väntat med p-piller. Har någon tagit p-piller och samtidigt lyckats gå ner i vikt? Berätta snälla om er situation och hur ni hanterar det.

• Svar på tråden Pcos?! Hjälp!
  • Monitorkontroll123

Hej

Jag har också pcos - dock har jag gjort gynekologundersökningen. Till mig rekommenderade de p-piller men jag mådde inte bra av dem så la ner.

Annars har jag fått rekommendationen gå ner i vikt. Vilket jag försöker med men har för dålig självdisciplin.

Har köpt en grön flaska ansiktstvätt (minns inte märket nu) som hjälper mot mina finnar för det mesta.

Annars är epicare min bästa vän.

Förstår hur du känner, det är banne mig inte roligt:(

• Anonymoosäker

Hej,

Kan jag få fråga hur du gick ned i vikt? Var det med hjälp av Lchf eller någon annat?

• mso

För det första, gå till en gynekolog och få det bekräftat om du har PCOS eller inte. Går som du säger väldigt lätt att se med ett vaginalt ultraljud eftersom du redan kollat hormonnivåerna. Jag antar att du hade ett förhöjt värde på testosteronet? Kan vara lite obehagligt om det är svårt för dem att se äggstockarna, men brukar oftast inte göra ont.

När du vet om du har PCOS elle rinte, så pratar du sedan igenom olika alternativ med samma gynekolog. Det finns idag två olika p-piller som rekomenderas till oss med PCOS (har för mig de heter Diana och Yasmine, men kan komma ihåg fel). Oftast (dock inte alltid) så är det lättare att gå ner i vikt om man har PCOS och går på ett av dessa p-piller.
    Det kan även hjälpa till med att minska acneutslagen. Daglig ansiktspeeling var dock det som hjälpte mig. Badda med alsolsprit kan också fungera då det torkar ut utslagen och ser till att det inte kommer in bakterier i dem. 

Tillbaka till vikten. Har du PCOS så bygger du muskler lättare än andra kvinnor, så sluta räkna kilo och fokusera istället på midjemåttet.

Jag har en kompis med PCOS som går på Metformin (en diabetesmedecin) för att få hjälp att hålla PCOSen i schack. Men det är inte alla gynekologer som känner sig bekväma med att skriva ut det. Det är inte alla gynekologer som är särskillt kunniga om PCOS heller. Även om det är mycket bättre nu än när jag blev diagnosticerad för 17 år sedan.

• ELLiiise

Hej,

Jag undrar också lite över vad man ska äta och undvika vid Pcos? Jag har hört att det är svårare att gå ner i vikt om man just käkar p-piller.

Många pratar om att man ska skippa mejeriprodukter och gluten, varför?

• mso

Det kan vara svårare att hå ner i vikt om man går på fel p-piller.

När det gäller mejeri och gluten, nej det gör ingen skillnad. Dock ska man vara försiktig med kolhydrater (kanske här kopplingen med gluten kommer från då det som innehåller gluten är olika former av kolhydrater). Anledningen till att man ska vara försiktig med kolhydrater är för att pcos är kopplat till insulinresistens. Enkelt uttryckt, körtlarna som producerar insulin överreagerar av kolhydrater, skickar ut jättemycket insulin, som bryter ner sockret i maten, och resultatet blir att du är hungrig igen, pga att blodsockernivån fluktuerar mycket.

Jag uppmanar inte till att utesluta kolhydrater, men att välja vilka kolhydrater man äter med omsorg. Långsamma kolhydrater är bättre än snabba kolhydrater. Finns massa info om du tex söker på GI. Finns massa andra dieter som tar avstånd helt från kolhydrater, men GI är den som jaggillar bäst, då jag inte tror på att utesluta kolhydrater helt.

Svar på tråden Pcos?! Hjälp!