Pcos?! Hjälp!
Hej! Jag är under 20 år och har länge misstänkt att jag har pcos pga ökad behåring, acne, övervikt och även oregelbunden mens. Jag bestämde mig förra sommaren att ta tag i det och gick till läkaren. Ungefär 1 år senare går jag tillbaka till sjukhuset och får veta att jag troligen har pcos. Har dock endast gjort blodprover. Har hört att man ska göra ultraljud hos gynekolog vilket jag inte gjorde. Någon annan som endast har gjort blodprover? Jag har lyckats gå ner 10 kg men har fortfarande kvar alla symtomer. Min hy ser hemsk ut och har fortfarande ökad behåring och oregelbunden mens. Läkaren sa aldrig nått om att man kan behandla pcos med mediciner utan han sa att motion och kost är något som jag bör fokusera på. Mår psykiskt dåligt av alla symtomer och har funderat på att börja med p-piller. Ni som har pcos, kan ni snälla berätta hur det är för er och om kost/motion har hjälpt er. Har någon använt p-piller för att behandla symtomerna? Hjälper p-piller mot acne och ökad behåring? Det har kommit så pass långt att jag mår dåligt om jag måste gå ut. Undrar också om någon har testat lchf samt motion för att behandla pcos? Jag vet att man inte kan "bli av med" pcos men att man kan kontrollera det. Jag måste även gå ner i vikt och har hört att p-piller kan göra så att man går upp i vikt vilket är något som jag väldigt gärna vill undvika då jag måste gå ner ungefär 10 kg mer. Därför har jag väntat med p-piller. Har någon tagit p-piller och samtidigt lyckats gå ner i vikt? Berätta snälla om er situation och hur ni hanterar det.