Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

OF skrev 2017-06-22 23:55:27 följande:
    Ni som funderat på de etiska aspekterna av djurhålöning, varför har inte ni valt bort att äta kött?
    Ja jag har funderat på de etiska aspekterna.
    Har du funderat på varför så många vegetarianer/veganer ser värden i perfekt svartvitt när det kommer till djurhållning?

Det är alltid samma propaganda man ser från många vegetarianer/veganer. Djur som står mer eller mindre fastkedjade, med skit upp till knäna och blir pumpade med antibiotika. Varför förmedlar man bara så ensidigt samma bild? Det många veganer/vegetarianer försöker syssla med är bara skrämselpropaganda och många veganer/vegetarianer medvetet utgår från att de som äter kött är dumma i huvudet och okunniga och inte fattar hur det ser ut.
    Har du funderat på de etiska aspekterna som många vegetarianer/veganer sysslar med i sin klappjakt på omnivorer?

Och jag älskar djur, men jag är en människa som är en allätare. Det går att vara både ock. Även om det krockar i eventuell i en vegans/vegetarians skalle.  Dock så går det att kombinera etiska med köttätande.  

Många omnivorer klara av att skaffa in nyanserad bild och tänka på att äta kött från gårdar som har vettig djurhållning oavsett vilket land man befinner sig i. Det är något som många veganer/vegetarianer vägrar att inse och det märks när de diskuterar.

Jag tar gärna diskussionen om mitt köttätande inga problem. Dock så vill jag diskutera med en vegan/vegetarian som klara av att inse att världen inte är perfekt svartvit när det kommer till djurhållning och även klara av att förstå att det finns de som äter kött samtidigt som de väljer kött från gårdar som för human djurhållning.Dock är de extremt sällsynta att springa på dessa veganer/vegetarianer. Det låter oftast som nyfrälsta fanatiker i debatterna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Clever12345 skrev 2017-06-23 08:31:13 följande:
    Nja, viilka pratar du då med?

Finns överhängande risk/chans att vegetarianism är nästa trend som slår till och blir PK-norm i samhället.

Till skillnad från feminism och flyktingmottagning är det iaf inte samhällsdestruktivt.
    Ursäkta "vilka pratar du med då"?

Du verkar ju inte begripa att man kan diskutera sådan här saker anonymt på olika diskussionsforum.

Men efter som du vill tydligen veta detta så kan ju jag börja med dig så jag vet vem du är. Så kan ju jag förmedla detta till nästa person som kommer med den kontraproduktiva frågan "vilka pratar du med då".
    Vem är DU?
    Vill du lämna ditt IRL namn, din hemadress och ditt telefonnummer när du svara på detta inlägget. Så jag vet vem du är. Det verkar ju vara så viktigt för dig. Jasså inte varför skall andra outa sig till mig så jag "vet vem dessa", som är så tydligen viktigt för dig att veta, är men du slippa i så fall?

Tror du på allvar att jag sätter igång och fråga VEM de är IRL och var de bor i kombination med att fråga efter deras telefonnummer för att få "veta vem de är",  när man diskutera på olika diskussionsforum?
    Tänk efter lite innan du frågar och tänk efter lite innan du svar också på detta inlägg.

• EnAnonumius
    Tyrken skrev 2017-06-23 08:52:08 följande:
    Jag håller med MadHatter. Jag är vegetarian sedan 20 år och ibland räcker det med att det visar sig att man är vegetarian (när maten serveras på en fest tex) för att en del köttätare går i försvarsställning. Vad beror det på?
    Och det omvända förekommer. Många vegetarianer/veganer blir sura när de inte får vegetariskt alternativ på festen, och anser att de har rätten att kräva att få vegetariskt.

Så man kan väl komma överens om att det finns skräp i bägge lägren?

• EnAnonumius
    Kanttant skrev 2017-06-23 12:06:21 följande:
    Hon är ockaå någon som studerat detta och forskat i det. Avfärdar du alla forskare baserat på att de lever efter vad deras forskning visar?
    Ursäkta men när en person som  vill införa "carnism" som uttryck för följande tankeprocess som "hur det normaliseras, rättfärdigas och försvaras".

Det är en person jag kan knappast kan kalla för en seriös forskare. Låter mer som en fanatisk vegan som sysslar med pseudoforskning som har lärt sig hur man kan snacka trovärdigt i olika talkshows. 

Så du får komma med något vettigare än det där om du skall övertyga mig och säkert många andra i denna tråden.

Tills dess så följer jag min sanna mänskliga natur som omnivor.

• EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2017-06-23 12:37:01 följande:
    Det är precis det här som kan irritera. På tal om TS.

Du länkar till "en som forskat på området" men som också visar sig vara en vegansk aktivist vid en snabb googling. Ena ktivist med en agenda.

Vilket du "missade" att informera om.

Hennes påståenden får alltså lyssnas på med hennes agenda i åtanke.

Hennes idéer om "carnism" går ut på att animalier inte är en naturlig del av människans diet. "Carnismen" är enligt henne en påhittad ideologi som vi använder som försvar för att äta animalier.

Skulle hon använda ordet omnivor istället skulle hon erkänna att vi av naturen är skapta till att vara allätare. 
    Tror knappast att denna kvinna är en seriösa forskare.
    Men vill "Kanttant" lura sig själv, och tro att denna pesudofiorskane d kvinna är en "seriös forskare"  så får hon göra det. Det är ju Kanttants åsikt.

Fast när man läser om henne så syns det ju tydligt att det är ren pseudoforskning denna kvinna sysslar med som Kantant "tror på".

• EnAnonumius
    Kanttant skrev 2017-06-23 12:49:54 följande:
    Det får vara din åsikt :) Vill dock som forskare bara inflila att det går alldeles utmärkt att vara både forskare och aktivist/engagerad i en viss fråga. Det viktiga blir bara att se till att man håller sig till den vetenskapliga processen och att forskningen kommer först och låta aktivismen bygga på forskingen än tvärtom.
    Utöver det är jag inte så intresserad av att ta någon djupare diskussion om just detta ämne, svarade bara på TS fråga med en möjlig förklaring. Upp till TS att ta del av den och kika vidare om han vill det. Har inte själv kollat in i det mer än denna video samt läst hennes doktorsavhandling, är inte såpass intresserad utan kom bara att tänka på det när jag såg TS fråga.

Fridens liljor!
    Ja det är ju din ÅSIKT att hon skall hållas trovärdig. Din åsikt är ju knappast tyngre bara för att du tycker att hon är trovärdig "forskare".

• EnAnonumius
    Kanttant skrev 2017-06-24 11:44:39 följande:
    God damn, ta det lugnt. Har aldrig påstått att man måste hålla med henne eller anse att hennes forskning är bra. Har inte heller påstått att jag själv tycker det är någon fantastisk och revolutionär forskning.

"Din åsik" var inte att jag syftade på att hon var en trovärdig forskare. Om du läser inläggen igen så ser du att det personen pratade om i just det inlägget var angående männsikans biologi och nödvändigheten av att äta kött - och det var det jag svarade "Igen, din åsikt" på. För det är en åsikt, som visserligen kan vara backad på olika sätt av forskning. Men det finns också gedigen forskning som visar att det inte alls föreligger sig så i nutid, vilket betyder att man kan vara av en annan åsikt och även backa denna med forskning.

Sen har jag inflikat med att man absolut kan vara både forskare och aktivist och helt trovärdig, korrekt och duktig på forskning för det. Personen jag skrev med verkade snarare argumentera att det var det som var problemet med denna forskare, och det håller jag inte med om. Kritisera just henne om man vill det, men inte på grunden att hon är även aktivist - för det är inte det i sig som är problemet om hon inte är en

Som jag redan skrivit, om du läste vad jag faktiskt skrev istället för att bli så upprörd som du verkar bli (ironin btw med tanke på själva TS, haha...) advokerar jag inte för hennes hypotes/teori. Inte heller är jag här för att övertyga dig eller någon annan, framförallt inte om att byta till en vegetarisk kost som du verkar ha fått för dig ("Så du får komma med något vettigare än det där om du skall övertyga mig och säkert många andra i denna tråden. Tills dess så följer jag min sanna mänskliga natur som omnivor.") Jag har redan uppgett att när jag såg TS fråga så kom jag bara att tänka på att jag stötte på detta för ett tag sedan. Lägger ingen övrig värdering i hur gedigen forskninge är, eller hur hon är som person - för jag är personligen inte superintresserad för tillfället. Bara ger materialet till TS som ett möjligt svar på hans fråga, helt upp till honom vad han gör med det.

Sen behöver man inte hålla med henne alls, men att kalla det pseudovetenskap är inte hel ritktigt heller. Psuedovetenskap är sådant som är helt utan grund, horoskop t.ex., vissa trenddieter med konstiga råd och dyl. Denna forskning är till stor del baserad på kognitiv dissonans, vilket är en välstuderad psykologisk förekomst. Hon har enbart applicerat detta på just köttätande. Igen, man behöver inte hålla med om hennes slutsats, inte alls - men den är byggd på någonting reellt, det är inte helt taget ur luft.

Puh, det blev mycket det där. Men ta ett chill pill hörru, själv ska jag gå och slappa med en film eftersom det är perfekt filmväder där jag är. Ciao ciao!
    Tja det är dina åsikt..

Som jag också skrev. En som hävdar att hon forskar och kommer med utlåtande som "hur det normaliseras, rättfärdigas och försvaras" (ja det var du som förmedlade att hon sagt så i ett av dina inlägg) kan man knappast kalla för seriös utan bara en pseudoforskare med en propaganda agenda i botten. Knappast en person som jag skulle hålla som trovärdig. Och än mindre använda som någon slags "trovärdig" auktoritet heller i diskussioner.

Men som sagt var och en blir saliga på sin fason. Och du har ju rätt till din åsikt.

• EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 14:04:04 följande:
    Kvinna ifråga är inte ens utbildad inom någon naturvetenskap, som biologi, utan är socialpsykolog och forskar kring "tankeprocesser i grupp".

Dvs hon har inget konkret biologiskt/naturvetenskapligt bakom sin tes utan bara sina egna tankegångar som hon får ihop genom att bortse från naturvetenskapen.

Att hon länkas in som någon slags "auktoritet" på ämnet är ett typexempel på vad som de facto KAN "provocera" en som äter animalier.
    Ja och det som gör detta märkligt är att folk inte kan se att det är just en form av pseudoforskning. Då människan är ju så mycket mer än bara en "psykologisk tanke process".

• EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2017-06-25 14:22:52 följande:
    Beror väl på vad vi lägger i begreppet pseudo.

Socialpsykologi i sig är säkert en (någorlunda) konkret vetenskap.

Men hennes teorier om vad som är, eller inte är, naturlgt att äta är ju bara humbug.
    Socialpsykologisk i sig är ju en seriösa vetenskap annars. Det säger jag aldrig emot.

Men det är den individuella kvinnan "forskaren" som jag anser sysslar med  pseudo då hon medveten bortser från det naturliga i sina försöka att sätta stämplar på omnivorerna. 

• EnAnonumius
    Kanttant skrev 2017-06-25 15:58:33 följande:
    Teori skulle jag nog inte påstå att det är riktigt än baserat på en studie, men en hypotes. Och det är inte att hon bygger hypotesen på en påhittad process, hennes forskning har tagit fram dessa tre (möjligen) mönster i den psykologiska processen gällande köttätande vs. att vi samtidigt påstår oss älska djur. Det handlar inte om biologin, det är det du verkar missa. Det handlar inte om hur vi blicit det vi är idag. Hennes forskning fokuserar enbart på att om vi 1. Säger oss älska och värna om djur och 2. Inte behöver äta djur för att må bra idag - varför kan vi rent psykologiskt vara okej med att äta djur och bidra till den djurindustri som existerar idag?
    Varför kan inte folk  1 begripa att det ena måste inte innesluta/utesluta det andra och 2 att självvalda herbivorer begripa att det finns folk som faktisk aldrig kan av hälsosjäl äta rent vegansk mat.

Märkligt att det inte görs forskning bland veganerna själva om deras självrättfärdigande på skuldbeläggande och förminskande av omnivorerna.

• EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2017-06-26 10:06:52 följande:
    Säger man att det är "ett påhittat argument" att köttätande är naturligt så blandar man in biologin i det vare sig man vill det eller inte.
    Precis.. 

• EnAnonumius
    Kanttant skrev 2017-06-25 17:12:09 följande:
    Det enda som är uppenbart är att du inte förstår vad psuedovetenskap innebär.
    Verkligen?

Det bara bevisar att du vägrar att acceptera att man kan använda det som ett form av skälls ord med på forskare som medvetet blundar för en rad faktorer för att kunna rättfärdiga sin forskning. Som Den "forskaren" du länkade till. Hon mediet fimpar ju de biologiska faktorerna om människan för att kunna göra sin "avhandling". Det är uppenbart att du inte har fatta detta att jag sitter och gör det.

Så hoppas att man slipper höra mer direkta lögner från dig om att jag inte vet vad pseudoforskning är.. Jag kan redan nu säga till dig att fortsätter du att upprepa ett felaktigt påstående om mig så kommer det aldrig att bli sant hur gärna du än vill det.

Skall vi fortsätta att diskutera innehållet i varandras inlägg eller skall DU fortsätta att klampa in och diskutera mig som person? 

Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?