Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

OF skrev 2017-06-22 23:55:27 följande:
    Den senaste tiden har jag blivit konfronterad med bilder/bildtexter och filmer som ifrågasätter att människan äter animaliskt. Min reaktion är att gå i försvarsställning att i affekt försvara mitt köttätande. Min sambo hamnade i en liknande situation idag och reagerade ungefär lika dant. Det fick mig att börja undra över varför jag blir så provocerad av att bli ifrågasatt som köttätare.

Ni som funderat på de etiska aspekterna av djurhålöning, varför har inte ni valt bort att äta kött?
    Blir du det på riktigt eller skojar du lite med oss nu?

Tror inte särskit många blir provocerade av att någon frågar om varför man äter kött.

Är i så fall snarare sättet de konfronteras på som kan vara provocerande.
  • Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-23 11:10:03 följande:
    Intressant nog finns det faktiskt de som ägnat sig åt att studera just detta. En forskare har därefter jmkommit upp ned termen "Carnism" för att förklara just detta du funderar över. Hon bar skrivit en bok om det tror jag, samt studier såklart, men finns också ett TedTalk dör hon i kortare drag beskriver det:

" target="_blank">

"Carnism"?

Duger det inte med "omnivor", dvs allätare?
  • Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-23 11:45:29 följande:
    Du får kolla på videon ;) Carnism är ett uttryck för tankeprocessen, eller vad man ska kalla det,gällande ätande av kött - hur det normaliseras, rättfärdigas och försvaras. Är inte detsamma som att vara köttätare eller omnivore.
    Du länkar till en vegansk aktivist.

Hon vill införa begreppet "carnism" som ett "vapen" för att ge sig på det normala (jo, normala, som i biologiskt normala) allätandet.

• Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-23 12:06:21 följande:
    Hon är ockaå någon som studerat detta och forskat i det. Avfärdar du alla forskare baserat på att de lever efter vad deras forskning visar?

Sen får du ha i åtanke att det är ett TedTalk. Poängen med TedTalks är ofta att övertyga publiken om något visst ämne, att argumentera för sin grej liksom. Samtidigt som det ska vara lättsmält och underhållande, vilket gör att de forskare som är med ofta dummar ner och förenklar sin egen forskning och fokuserar mer på att "förföra" publiken med pathos eller ethos.

Sen behöver du fortfarande inte alls hålla med henne. Mitt svar var endast riktat till TS fråga om varför han reagerar som han gör och att det här är en möjlig förklaring då en forskare studerat just detta - betyder inte att TS måste köpa det som någon slags absolut sanning.
    Det är precis det här som kan irritera. På tal om TS.

Du länkar till "en som forskat på området" men som också visar sig vara en vegansk aktivist vid en snabb googling. Ena ktivist med en agenda.

Vilket du "missade" att informera om.

Hennes påståenden får alltså lyssnas på med hennes agenda i åtanke.

Hennes idéer om "carnism" går ut på att animalier inte är en naturlig del av människans diet. "Carnismen" är enligt henne en påhittad ideologi som vi använder som försvar för att äta animalier.

Skulle hon använda ordet omnivor istället skulle hon erkänna att vi av naturen är skapta till att vara allätare. 
  • Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-23 12:49:54 följande:
    Det får vara din åsikt :) Vill dock som forskare bara inflila att det går alldeles utmärkt att vara både forskare och aktivist/engagerad i en viss fråga. Det viktiga blir bara att se till att man håller sig till den vetenskapliga processen och att forskningen kommer först och låta aktivismen bygga på forskingen än tvärtom.
    Utöver det är jag inte så intresserad av att ta någon djupare diskussion om just detta ämne, svarade bara på TS fråga med en möjlig förklaring. Upp till TS att ta del av den och kika vidare om han vill det. Har inte själv kollat in i det mer än denna video samt läst hennes doktorsavhandling, är inte såpass intresserad utan kom bara att tänka på det när jag såg TS fråga.

Fridens liljor!
    Vilket kvinnan ifråga uppenbarligen misslyckas med eftersom hon förnekar hela vår biologi för att få sitt resonemang att gå ihop.

Med tanke på TS har du här givit oss ett perfekt exempel på vad som kan irritera med de som ifrågasätter allätare. Ideologi och okunskap som framförs som förment "forskning" och "fakta".
  • Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-23 13:02:46 följande:
    Igen, din åsikt.

Trevlig midsommar med dig!
    Självklart är det min åsikt eftersom det är fakta.

Jag gillar fakta.

Detta i motsats till propaganda.

Som den här kvinnana ägnar sig åt och som vissa "glömmer" att informera om när de sprider hennes åsikter.
  • Flash Gordon
    EnAnonumius skrev 2017-06-24 01:01:45 följande:
    Ursäkta men när en person som  vill införa "carnism" som uttryck för följande tankeprocess som "hur det normaliseras, rättfärdigas och försvaras".

Det är en person jag kan knappast kan kalla för en seriös forskare. Låter mer som en fanatisk vegan som sysslar med pseudoforskning som har lärt sig hur man kan snacka trovärdigt i olika talkshows. 

Så du får komma med något vettigare än det där om du skall övertyga mig och säkert många andra i denna tråden.

Tills dess så följer jag min sanna mänskliga natur som omnivor.

Kvinna ifråga är inte ens utbildad inom någon naturvetenskap, som biologi, utan är socialpsykolog och forskar kring "tankeprocesser i grupp".

Dvs hon har inget konkret biologiskt/naturvetenskapligt bakom sin tes utan bara sina egna tankegångar som hon får ihop genom att bortse från naturvetenskapen.

Att hon länkas in som någon slags "auktoritet" på ämnet är ett typexempel på vad som de facto KAN "provocera" en som äter animalier.
  • Flash Gordon
    OF skrev 2017-06-24 09:48:30 följande:
    Ja jag blir provocerad på riktigt men det beror ju oftast på att frågan är ställd så att jag utmålas som omoralisk, ond och korkad för att jag äter kött.

Jag fick till exempel följande fråga tidigare i veckan. Om vi inte kan visa barn hela processen hur kött framställs. Är det vi gör mot djuren då fel?

Tyvärr så gick jag i fällan och började och försvara mitt köttätande. När diskussionen var över så insåg jag det självklara svaret. Jag visar inte mina barn hur sex går till heller, då barnets intellekt inte är utvecklat nog för att ta till sig informationen på ett rationellt sätt.
    Ja, det är alltså sättet du konfronteras på som provocerar.

Inte frågan i sig.

Rent praktikst är det förstås svårt för de flesta att låta barn få vara med och döda ett djur för att sedan äta upp det men självklart tål barn att vara med om man går ut och fiksar, dödar fisken och sedan tillagar den.
  • Flash Gordon
    Glinda från Oz skrev 2017-06-24 01:25:05 följande:
    Det är en del som blir provocerade bara av att man säger att man är vegetarian/vegan, om man dessutom frågar varför någon äter kött är den vanligaste responsen att folk blir arga, så är det oavsett hur det sägs. Det där med kött är ett extremt känsligt ämne för många.
    Har aldirg hänt i mitt liv att någon blivit provocerad "oavsett hur det sägs".

Vi måste röra oss i olika kretsar.
  • Flash Gordon
    Glinda från Oz skrev 2017-06-24 15:23:22 följande:
    Jag rör mig i alla möjliga kretsar, den mest toleranta gruppen (enligt min erfarenhet) i just den här frågan är unga, alternativa vänsterpartister
    Ja, det rä ju som man uppfattar världen.

Annars är intoleransen mot oliktänkande ganska stor i de grupperna. Enligt min erfarenhet.

Själv har jag inga problem med om folk inte vill äta animalier och jag kan köpa om de tycker det är obehagligt att döda ett djur.

Men jag kan ibland störa mig på den typ av predikningar och propaganda som länkades in i tråden här ovan.

Men det handlar alltså om HUR man presenterar sin sak.
  • Flash Gordon
    Glinda från Oz skrev 2017-06-24 20:50:20 följande:
    Vad menar du med de grupperna? Jag nämnde en grupp, unga alternativa vänsterpartister och intoleransen i den gruppen här hemsk, men det är okej att både fråga och ifrågasätta köttätande där och det var det vi pratade om.
    Ung Vänsterfolk, AFA-iter, djurrättsaktivister, veganer ...

Jag menade inte nödvändigtvis bara om det är ok med kött, eller inte, när jag skrev om intolerans. 
  • Flash Gordon
    OF skrev 2017-06-24 23:26:11 följande:
    Ja visst tål barnen att knäcka nacken på en fisk. Men den här veganer vill att man visar en film om hela kedjan för barnen. För att kunna processa det krävas ett abstrakt och förnuftigt tänkande som barn inte har utvecklat. Det är ett av skälen till att vi har åldersgräns på porrfim. Samma sak där, inte hela världen om de kommer på mamma och pappa vid något tillfälle medan en film kan förvränga huset på dem.
    Tanken med filmen är förstås att skrämma med värsta möjliga bilder.

Om ungarna följer med ut och fångar fisk så blir det ju en helt annan effekt - en naturlig sak som pappa gör och som man lär sig själv.
  • Flash Gordon
    EnAnonumius skrev 2017-06-25 11:10:03 följande:
    Ja och det som gör detta märkligt är att folk inte kan se att det är just en form av pseudoforskning. Då människan är ju så mycket mer än bara en "psykologisk tanke process".
    .
    Beror väl på vad vi lägger i begreppet pseudo.

Socialpsykologi i sig är säkert en (någorlunda) konkret vetenskap.

Men hennes teorier om vad som är, eller inte är, naturlgt att äta är ju bara humbug.
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2017-06-25 11:13:51 följande:
    Det är samma sak med slakt och jakt, är de med i hela kedjan förstår de att det är en naturlig sak.
    Ja, och det vore förstås en vegan-aktivists värsta mardröm.

Att ungarna lär sig från början om kretsloppet kring födan.
  • Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-25 11:31:46 följande:
      Angående att hon inte utbildad i biologi, ja - för hennes forsking syftar på den psykologiska processen, inte biologin bakom. Var ett tag sedan jag såg/läste vad hon pratade om, men har för mig att det hon syftar på är att vi i nutid inte är beroende av att äta kött/animalier då vi har tillgång till fullgoda alternativ.
    Nä, hennes idé är att det inte rä naturligt att äta animalier.

Hon bygger sin teori på att de tre (eller fyra) N:en är en påhittad tankeprocess för att "försvara" köttätandet.

- Naturligt
    - Nödvändigt
    - Normalt

(- "nice")

Hon bortser alltså från all biologisk forskning på området.

Hon bortser helt från hur vi ens kom att bli den art vi är idag.

• Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-25 15:58:33 följande:
      Det handlar inte om biologin, det är det du verkar missa.
    Säger man att det är "ett påhittat argument" att köttätande är naturligt så blandar man in biologin i det vare sig man vill det eller inte.
Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?