Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

Tyrken skrev 2017-06-23 08:52:08 följande:
    Jag håller med MadHatter. Jag är vegetarian sedan 20 år och ibland räcker det med att det visar sig att man är vegetarian (när maten serveras på en fest tex) för att en del köttätare går i försvarsställning. Vad beror det på?
    Jag tror att det beror på att många veganer/vegetarianer anser sig själva vara mer moraliskt högtstående och bättre människor och tar sig rätten att döma andra. (Säger inte att du är sån!) Den attityden provocerar, inte vad de äter eller inte äter. Det är lite som med feminismen, precis som att tokfeminister får orimligt stort genomslag i debatten uppfattas det som att tokveganer sätter agendan då de syns i media och det smetar av sig på de vettiga vegetarianerna.
  • Tecum
    MadHatter skrev 2017-06-23 12:41:58 följande:
    Så du menar att de blir provocerade av vad jag i min tysthet äter för att de tidigare träffat nån som åt samma sak och var oförskämd?
    Tyvärr kan det vara så, annars är det svårt att förklara varför ämnet är så känsligt. Jag förstår att du tar illa vid dig, det är bara att beklaga det bemötande du fått.
  • Tecum
    Förväntanstid skrev 2017-06-24 10:01:12 följande:
    Jag tänker nog tvärt om. Barn kan, och bör, visst få veta vad sex är, man behöver ju inte prata i jag-form :) På samma sätt ska de förstås få veta vad de äter om de vill det. Bara för att många vuxna blivit avtrubbade och hittat på ursäkter och knep för att slippa bli ifrågasatta av våra egna barn så är det inte det rätta sättet. Det är sunt att visa att man tål att bli ifrågasatt och att man är pålitlig.

Jag har aldrig hört påståendet du nämner men det var bra, jag behåller det!
    På landet är barn väl medvetna om vad kött kommer ifrån, de har sett slakt, döda djur och styckning och djur som jaktbyte. De blir inte avskräckta från att äta kött av det, barn är klokare än vi tror. Så din förhoppning om att skrämma bort barn från köttätande  funkar inte...
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2017-06-25 09:52:22 följande:
    Tanken med filmen är förstås att skrämma med värsta möjliga bilder.

Om ungarna följer med ut och fångar fisk så blir det ju en helt annan effekt - en naturlig sak som pappa gör och som man lär sig själv.
    Det är samma sak med slakt och jakt, är de med i hela kedjan förstår de att det är en naturlig sak.
Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?