Inlägg från: Förväntanstid |Visa alla inlägg
  • Förväntanstid

Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

OF skrev 2017-06-24 09:48:30 följande:

Ja jag blir provocerad på riktigt men det beror ju oftast på att frågan är ställd så att jag utmålas som omoralisk, ond och korkad för att jag äter kött.

Jag fick till exempel följande fråga tidigare i veckan. Om vi inte kan visa barn hela processen hur kött framställs. Är det vi gör mot djuren då fel?

Tyvärr så gick jag i fällan och började och försvara mitt köttätande. När diskussionen var över så insåg jag det självklara svaret. Jag visar inte mina barn hur sex går till heller, då barnets intellekt inte är utvecklat nog för att ta till sig informationen på ett rationellt sätt.

Jag tänker nog tvärt om. Barn kan, och bör, visst få veta vad sex är, man behöver ju inte prata i jag-form :) På samma sätt ska de förstås få veta vad de äter om de vill det. Bara för att många vuxna blivit avtrubbade och hittat på ursäkter och knep för att slippa bli ifrågasatta av våra egna barn så är det inte det rätta sättet. Det är sunt att visa att man tål att bli ifrågasatt och att man är pålitlig.

Jag har aldrig hört påståendet du nämner men det var bra, jag behåller det!
  • Förväntanstid
    Tecum skrev 2017-06-24 11:09:21 följande:

På landet är barn väl medvetna om vad kött kommer ifrån, de har sett slakt, döda djur och styckning och djur som jaktbyte. De blir inte avskräckta från att äta kött av det, barn är klokare än vi tror. Så din förhoppning om att skrämma bort barn från köttätande  funkar inte...

När sa jag nåt om att skrämma?

Jag är uppväxt precis sådär som du beskriver.
Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?