Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

Jag är vegetarian och har varit det i mer än 25 år. Jag ifrågasätter aldrig vad andra äter och kritiserar aldrig köttätare. Ändå har jag mång gånger upplevt att människor blir provocerade av det faktum att jag är vegetarian och sk börja diskutera, försvara sina matvanor och försöka provocera mig.

Var dock betydligt vanligare "förr", vet inte om det beror på att jag var yngre förr och det därför var mer legitimt att ifrågasätta mig eller om det beror på att vegetriansim blivit "vardagsmat" och inte är något speciellt längre.

• MadHatter
    Tecum skrev 2017-06-23 12:17:36 följande:

Jag tror att det beror på att många veganer/vegetarianer anser sig själva vara mer moraliskt högtstående och bättre människor och tar sig rätten att döma andra. (Säger inte att du är sån!) Den attityden provocerar, inte vad de äter eller inte äter. Det är lite som med feminismen, precis som att tokfeminister får orimligt stort genomslag i debatten uppfattas det som att tokveganer sätter agendan då de syns i media och det smetar av sig på de vettiga vegetarianerna.

Så du menar att de blir provocerade av vad jag i min tysthet äter för att de tidigare träffat nån som åt samma sak och var oförskämd?
  • MadHatter
    Tecum skrev 2017-06-23 19:20:39 följande:

Tyvärr kan det vara så, annars är det svårt att förklara varför ämnet är så känsligt. Jag förstår att du tar illa vid dig, det är bara att beklaga det bemötande du fått.

Jag tror också att det handlar om att man på nåt sätt känner sig tillrättavisad, att man har en bild av att vegetarianen anser sig bättre. Men tror inte att det alltid beror på att man träffat på en otrevlig vegetarian. Utan bara allmänna fördomar.

I vilket fall är det ju lite märkligt att dra igång på matvanorna som sådana, är ju en sak om jag nämnt varför eller på nåt sätt lyft mitt ätnde som ett hälsomässigt eller politiskt ställningstagande. Men det gör jag inte. På den eviga "varför-frågan" brukar jag bar säga att jag trivs att äta så och sen försöka prata om nåt annat. En stark reaktion enbart baserat på mitt ätande känns överdrivet även om man träffat på en otrevlig vegetarian.
  • MadHatter
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 14:11:36 följande:

Har aldirg hänt i mitt liv att någon blivit provocerad "oavsett hur det sägs".

Vi måste röra oss i olika kretsar.

Fast folk har alltså blivit sura/velat diskutera, samt argumentera mot mina matvanor fast jag inte sagt någonting - förutom svarat ja på frågan om jag är vegetarian. Men det händer som sagt inte så ofta numer. Så mig har det hänt att folk blivit provocerade fst jag inte gjort något (förutom att rent praktiskt inte äta kött).
Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?