Inlägg från: Clever12345 |Visa alla inlägg
  • Clever12345

Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

OF skrev 2017-06-22 23:55:27 följande:

Den senaste tiden har jag blivit konfronterad med bilder/bildtexter och filmer som ifrågasätter att människan äter animaliskt. Min reaktion är att gå i försvarsställning att i affekt försvara mitt köttätande. Min sambo hamnade i en liknande situation idag och reagerade ungefär lika dant. Det fick mig att börja undra över varför jag blir så provocerad av att bli ifrågasatt som köttätare.

Ni som funderat på de etiska aspekterna av djurhålöning, varför har inte ni valt bort att äta kött?

Många människor vill vara som alla. Därför reagerar du som du gör. Du vill att ditt beteende ska vara normalt.

Jag är själv köttätare för att det är gott och socialt fördelaktigt men har inga problem att se de olika aspekterna.
  • Clever12345
    Aniiee skrev 2017-06-23 00:12:18 följande:

Jag blir inte ett dugg provocerad av folk ifrågasätter mina matval. Däremot kan jag bli lite provocerad av folks okunskap och ovilja att ta in andras synvinklar och ställningstaganden.

Jag äter kött och andra "djurprodukter". Jag äter även grönsaker, frukter, spannmål..... bland det är fan spannmålen jag äter den största naturboven, inte köttet.

Nu väljer väl de flesta vegetarianer bort köttet pga djurhållningen.
  • Clever12345
    Scoops skrev 2017-06-23 00:19:05 följande:

Jag blir egentligen inte så provocerad av frågan, men tycker att det är ouppfostrat att kommentera andras mat när de äter den. Tycker att man kan ta upp sådana frågor vid andra tillfällen än vid matbordet.

Om man kommenterar det på ett negativt sätt så ja.
  • Clever12345
    EnAnonumius skrev 2017-06-23 08:22:01 följande:

Ja jag har funderat på de etiska aspekterna.

Har du funderat på varför så många vegetarianer/veganer ser värden i perfekt svartvitt när det kommer till djurhållning?

Det är alltid samma propaganda man ser från många vegetarianer/veganer. Djur som står mer eller mindre fastkedjade, med skit upp till knäna och blir pumpade med antibiotika. Varför förmedlar man bara så ensidigt samma bild? Det många veganer/vegetarianer försöker syssla med är bara skrämselpropaganda och många veganer/vegetarianer medvetet utgår från att de som äter kött är dumma i huvudet och okunniga och inte fattar hur det ser ut.

Har du funderat på de etiska aspekterna som många vegetarianer/veganer sysslar med i sin klappjakt på omnivorer?

Och jag älskar djur, men jag är en människa som är en allätare. Det går att vara både ock. Även om det krockar i eventuell i en vegans/vegetarians skalle.  Dock så går det att kombinera etiska med köttätande.  

Många omnivorer klara av att skaffa in nyanserad bild och tänka på att äta kött från gårdar som har vettig djurhållning oavsett vilket land man befinner sig i. Det är något som många veganer/vegetarianer vägrar att inse och det märks när de diskuterar.

Jag tar gärna diskussionen om mitt köttätande inga problem. Dock så vill jag diskutera med en vegan/vegetarian som klara av att inse att världen inte är perfekt svartvit när det kommer till djurhållning och även klara av att förstå att det finns de som äter kött samtidigt som de väljer kött från gårdar som för human djurhållning.Dock är de extremt sällsynta att springa på dessa veganer/vegetarianer. Det låter oftast som nyfrälsta fanatiker i debatterna.

Nja, viilka pratar du då med?

Finns överhängande risk/chans att vegetarianism är nästa trend som slår till och blir PK-norm i samhället.

Till skillnad från feminism och flyktingmottagning är det iaf inte samhällsdestruktivt.
Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?