Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

Bli gravid vintern 2017/2018

Nu har jag pratat med mvc,till och med "min" gamla barnmorska som jag hade med de 2 andra barnen och bokat en tid för att ta ut min spiral :) Var bra att jag ringde nu då de hade så fullbokat nästan hela augusti ut också och jag vill ju ta ut spiralen i slutet på augusti så vart perfekt att jag fick en tid då precis som jag ville och tänkt :) Tur jag ringde redan nu än att vänta ytligare 2 veckor känner jag. Så barnmorskan sa att det vart bra att jag var ute i tid och planerades jag fick som jag tänkt mig. Då jag vill ha några månader och se hur menscykeln blir nu efter hormonspiralen om den ändrar sig eller återgår till sitt regelbundna,som den var innan. Har ju varit väldigt olika och hoppiga med spiralen så blir spännande och se. Så i slutet utav augusti fick jag tid till och ta ut den. Känns perfekt men läskigt och overkligt också. hihi :)

• Horisonten
    DrömlivetiHD skrev 2017-07-14 23:15:22 följande:

Godkväll damer!

Så bra att du fick en tid som du vill! Perfekt ju! Jag har haft lite lite blödning nästan varje dag sedan jag tog ut spiralen. Lite mensvärk har jag också haft till och från. Har ingen koll på min cykel så det är lite jobbigt. Jag trodde verkligen jag hade ägglossning den här veckan men enligt stickorna har den inte kommit än. Jättetråkigt om jag inte kommer ha någon ägglossning den här månaden :( Vill inte att allt ska skjutas upp. Hade verkligen velat ha barn någon gång mellan mars-juni nästa år. Så det måste ta sig snart!

Min sambo säger också max 2. Men jag hoppas på 3 :) Jag har beställt hem fler ÄL-stickor nu iaf så jag ska testa varje dag tills jag hittar min ÄL-dag :) Vill ha lite koll på min cykel så vi kan anpassa oss efter den :)

God morgon på er :)

Ja det kändes så skönt och helt perfekt. Och just att de var min gamla barnmorska som jag fick prata med. :) Okej hade du en hormon spiral då? För jag har en Jaydess spiral, så kallad "minispiral". Då vet jag lite kanske hur jag kan förvänta mig att det blir. Jag förstår att de är jobbigt. Därför jag vill ta ut min ett tag innan så jag förhoppningsvis kan få lite koll på min cykel.
    Men man kan ju blöda vid äl också. Det har jag gjort någon gång nu med spiralen. Var så förvånad men tydligen vanligt så än är det inte kört :) Jag förstår,men försök att inte stressa. Jag vet lättare sagt än gjort. Men snart kommer det. :) Men vet själv hur det är när man ställt in sig att mellan då och då skulle man vilja ha. Då är de inte lätt.

Hihi efter vi fått vårt första barn sa sambon inga fler för jag hade mått så dåligt,orolig mm. Men sen så ändra han sig och så blev vi gravida igen så kom nr 2. Och då sa han första nej och var sen väldigt väldigt tveksam till en till. Sen en dag sa han att han ville ha en 3:a hihi. Och jag vet att han aldrig hade gjort de bara för min skull. Hade han inte velat hade det inte blivit fler. Så känns underbart :) Men efter 3 blir de verkligen inga fler hihi :p Så allting kan ske :) Hoppas det hjälper med äl-stickor. Jag har provat den någon gång bara för att se om äl var när jag trodde. Annars har vi alltid kört på metoden att mysa varannan eller var 3 dag från mensens slut till bim och det har fungerat för oss varje gång :) Då lär man inte missa äl.

Igår så bestämde även jag och mannen att vi kommer och tjuvstarta lite och börja försöka i november istället!! :O :) Känns så roligt men läskigt också. De är snart. Känner mig mest orolig och nervös för vad jobbet skall säga. Jag är ju mammaledig just nu och jobbar lite extra så och då. Men skall komma tillbaka helt i oktober. Så undrar hur glada de blir om jag kommer och säger några månader senare att jag är gravid och behöver vara sjukskriven mm. Men de får säga vad de vill. Annars kommer jag ångra mig,de kan ju inte sparka mig pga de känner jag gör det de så får jag ta det då. Barn kan man inte alltid får men jobba kan man typ hela livet så. :) Men de har ju inte med mitt familje liv planering och göra eller ens behöver veta att de är planerat. Men ja nervöst känns det ändå. Hur hade ni tänkt? Gör jag rätt eller är jag helt dum i knoppen?

Hoppas att ni alla får en riktgt trevlig helg :)
  • Horisonten
    DrömlivetiHD skrev 2017-07-17 11:56:15 följande:

Hej på er!

Jag tycker ni tänker helt rätt! Jobbet har ingenting att säga om det! Du behöver ju inte säga att ni ska försöka så fort du kommer tillbaka. Vänta så länge du kan innan du berättar att du måste vara mammaledig igen :)

Ja, jag hade hormonspiral. Det är fortfarande negativt på ÄL-stickorna. Har tagit ett test varje morgon i snart 10 dagar... Jättetråkigt! Tog även ett gravtest i morse för att se om det hade råkat bli någon ändå men det var också negativt :( Nu lägger jag all min energi och fokus på kost och träning eftersom jag vill gå ner i vikt innan jag blir gravid :)

Kram!

Åh tack snälla du :) Jo men precis lite så jag tänker och känner med. Försökte släppa tanken på vad jobbet skall tycka, tänka och säga. Inte jättelätt men det går lättare och lättare ändå,men samtidigt får man bakslag vissa dagar. Jo tänkt vänta så länge jag kan,men om jag utgår ifrån hur det varit när jag varit gravid med de 2 andra så har jag mått väldigt dåligt. Haft hypermiss med båda 2 tyvärr så varit tvungen att berätta för min chef tidigt pga att jag varit tvungen och vara sjukskriven då jag inte klarat av och jobba då jag inte fått behålla någon mat eller vätska. Med dottern så började jag må dåligt ett par dagar innan jag plutade så började kräkas redan vid v 4-5. Med sonen kunde jag jobba lite men började kräkas och så sen redan i v 6. Så tyvärr kommer jag nog behöva berätta tidigt om jag utgår ifrån hur det varit innan. Tror inte det kommer och bli någon skillnad denna gången heller. Och lyckas vi direkt och bli gravdia i november så kommer jag hinna jobba ca 2 månader innan vi vet om jag är gravid så minsta tid tänker jag att det blir att jag hinner jobba 2,5--3 månader. Bara jag klarar att ev kunna jobba julen så jag inte ställer till det för jobbet då. Jobbar inom vården så jobbar helger och röda dagar nämligen :) Sen som min bm säger så kommer jag nog få en väldigt väldigt hemsk foglossning igen som kommer kräva sjukskrivning pga smärtan men även pga jobbet. Så risken att gå hem tidigt eller kanske kan jobba 50% iallafall. Hoppas det. Vill inte gå hem för tidigt men samtidigt inte pressa mig och kämpa massa ändå fast jag har ont, gjorde de sista jag ave gravid bara för att inte sätta jobbet i skiten men vart verkligen inte värt det. Gick med kryckor sista tiden,typ sista 2-2,5 månad :( Så risken är att det kommer bli så igen. Lär inte bli mildare denna gången sa bm. 

Hade du minera spiralen då?
    Låter som en bra tanke,idé :) Jag skulle också vilja gå ner lite innan nästa graviditet. Få bort magen och de som fastnat på sidorna hahaha :p men än går det sådär,dock ingen våg hemma men kanske lika bra :p
  • Horisonten
    Sali2015 skrev 2017-07-18 14:12:36 följande:

Hej

Jag hoppar gärna in här.

Har ett komplicerat förflutet på så vis att vi började försöka med första barnet i maj 2015. I maj 2016 fanns fortfarande ingen bebis så vi sökte hjälp och började vår utredning vid RMC i Malmö juli 2016.

Under hela tiden visade det att mannen inte hade några spermier i utlösningen alls (av oklar anledning). Men så..... I maj lämnade han ett spermtest.

Förra veckan var vi på besök på RMC i hopp om att få en OP tid då de ska in i testikeln och leta spermier. Men då säger de att nu finns där simmare, rörliga, livliga simmare. 

Så de beslöt sig för att låta oss försöka ett år till från nu då de tänker att de två år vi försökt ej kan räknas då det ju inte funnits några spermier. Fick mens två dagar efter det och idag är sista mensdagen. Så nu börjar första försöket igen på läääänge. Ska ältestas och hela köret, känns som 2015 igen. Orolig och rädd för all besvikelse men ber innerligt att det ska ta sig nu!

Nästa BIM är beräknad till ca 8 augusti

Hejsan :) Jag vill börja med och välkommen dig hit :)

Åh vilken jobbig situation och speciellt när man längtar och tror att an skall få hjälp och så börja om igen.Förstår att det måste vara massor utav olika tankar och känslor i omlopp för dig. 

Jag hoppas verkligen verkligen på att du får ett plus den 8 augusti :) Det håller vi ju absolut tummarna för :) Hur gamla är du och din sambo? :)
  • Horisonten
    Elin1991 skrev 2017-07-18 19:37:32 följande:

Hej!

Hoppar också in här. Mycket tankar & funderingar i hopp om ett +.. Jag & min sambo bestämde oss förra månaden om att bilda familj. Så spännande så den här månaden är första försöket :)

Kör med CB dubbel hormonindikator & jag har redan haft blinkande smiley nära inpå förra mensen...? Någon som har erfarenhet av det? Väldigt dum fråga men kan man bli gravid även fast det "bara" är en blinkande smiley?

Välkommen :) Vilken spännande och rolig resa som ni har påbörjat :) 
    Tyvärr har jag dålig koll på detta med hormondikatorn,så kan tyvärr inte svara på de frågorna :) Har haft CB ägglossnings test en enda gång bara för att se om äl var när jag trodde och de var när vi skulle försöka skaffa första barnet, så var 2012. Så kan inte det. Vi har alltid kört med att mysa varannan-var 3 dag hela menscykeln istället. Så från de mensen slutar till bit,då finns det inte risk att man missar äl. Det har iallafall fungerat för oss :)
  • Horisonten

Nu när vi börjar och bli några fler,kan vi inte göra en lista med hur gamla vi är och om det är första,andra,tredje,fjärde,fem barn osv? Och när man skall börja försöka eller när man har bim? Vad tycker ni? :) 

Jag kan börja :)

Horisonten 28år,3 barnet och skall börja försöka i November <3

• Horisonten
    Elin1991 skrev 2017-07-18 19:52:36 följande:

Okej. Jag testade 2 dagar efter mens & då hade jag tydligen hormon förändring "blinkande smiley". Trodde man hade ÄL ca 2 veckor innan mens. Men vi får köra varannan var tredje dag då som ni så man inte missar :)

Vi myste till det igår & har sen dess haft molande värk i höger äggstock. Blir en spännande resa det här :)

Okej,ja det sägs ju att man oftast har äl 2 veckor innan nästa mens men beror nog på hur lång cykel man har också tror jag. Det kan ju vara ett värt ett försöka och testa iallafall kanske :) Kanske inte så romantiskt kanske haha :p Och man kanske inte är lika sugen alla dagar men för oss har det fungerat. Blivit gravdi varje gång vi gjort så :) Varit gravid totalt 4 gånger dock har 2 gånger varit missfall, men 2 gånger har det slutat med att jag fått min fantastiska dotter och son <3 :)
    Åh så spännande och roligt :) Åh vill så gärna också börja försöka och snart få testa men långt kvar för mig. Första steget är att ta ut spiralen jag har och äta folsyra.
    Fråga ni som försöker äter ni bara folsyra eller äter ni någon mutlivitaointablett? Hur tänker ni som skall börja försöka senare? Hur skall ni göra? Hört att man också skall äta B-12 någon mer som hört något om det eller så? Jag har innan bara ätit folsyra med min barn 3 ca innan vi började försöka och till v 12 som de rekommenderar. Fundersam kring vad de bästa är. Några tankar?
  • Horisonten

* Horisonten 28 år, tredje barnet, börja försöka i november <3

* Elin1991 25 år, första barnet & bim 9/8 :)

• Horisonten
    Elin1991 skrev 2017-07-18 20:21:06 följande:
    Jag har testat nu i 4 dagar & det har blinkat varje morgon.. Får se om det är en fast smiley imorgon :)

Får tjata lite på sambon så han förstår att det är bara en viss tid i månaden som man kan bli gravid. Han är inte så insatt men han vill ju självklart. Är väl jag som läser mest på nätet. Haha.

Vad härligt med en son & en dotter!

Jag tog ur min P stav i våras & kroppen är "som vanligt" igen.

Jag äter ingen folsyra, borde man göra det?

Jag blev gravid för ca 4 år sen med min nuvarande sambo men då var vår relation ca 1 månad gammal så var inte läge då att behålla barnet tyvärr. Åt då ingen folsyra så jag tänker att man kanske inte behöver det nu?
    Åh spännande och se hur det utvecklar sig :)
    Hoppas den är fast idag,skall hålla tummarna för det :)
    Haha ja men är nog vanligt. Min man var inte så insatt heller men de kom sen med tiderna och vid varje graviditet förstod han ännu mer och så :) Bara för att de inte förstår helt eller är insatt så betyder det ju inte att de inte vill. :) Är nog oftast vi tjejer som läser på :)

Ja det är supermysigt :) De 2 är helt klart det bästa som har hänt mig <3

Skönt att kroppen är som en den skall igen. Hoppas mina också kommer bli de snabbt när jag tagit ur min spiral nästa månad. :)

Okej rekommendationen är väl att äta folsyra 1-2 månader innan man skall bli gravid eller planerar för det. Och jag brukar äta typ 3 månader innan för säkerhetsskull och för att lätt komma ihåg de. När jag slutat med p-piller innan så har jag även börjat med folsyra :)

Okej jag förstår,beklagar de jobbiga beslutet och de valet ni fick göra.
    Folsyra hjälper ju mot ryggmärgsbråck mm hos bebisen så viktigt och äta tycker jag. :)
    Gå in på Livsmedelsverkets hemsida och sök på folsyra :)
  • Horisonten
    Elin1991 skrev 2017-07-19 10:04:56 följande:
    Imorse var det fortfarande en blinkande smiley.. Får mysa till det ikv ändå! :) Ja jag tror han kommer bli otroligt glad den dagen det blir ett + :) väntar med spänning!

Jag förstår det, hur gamla är dina barn? :)

Jaha jag trodde folsyra var att "hjälpa" till att bli gravid.. Borde kanske läst på om det innan man började försöka. Känner mig lite oansvarig nu....
    Ja gör det :) Klart att han kommer och bli glad. Spännande om de blir plus sen :)
    Min dotter är 4 och min son är 16 månader :)

Eh inte lätt och veta och ha koll på allting direkt ifrån början. Man lär sig med tiden :) Jag lär mig fortfarande saker fast jag har varit gravid tidigare. :) Känn dig inte oansvarig,nu vet du ju och kan välja och äta folsyra om du vill :)
Svar på tråden Bli gravid vintern 2017/2018